شناسهٔ خبر: 45051 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار عکس‌های دیده‌نشده کاوه گلستان در یک کتاب

چند روزی از سالروز شصت‌وششمین تولد کاوه گلستان گذشته اما همین، بهانه‌ای برای برگزاری مراسمی به یاد عکاس ایرانی شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق: عکس‌ها و فیلم‌ها جایگزین شمع و کیک می‌شود. چند روزی از سالروز شصت‌وششمین تولد کاوه گلستان گذشته اما همین، بهانه‌ای برای برگزاری مراسمی به یاد عکاس ایرانی شده است.
١٣ سال از درگذشت کاوه گلستان، عکاس و فیلم‌بردار ایرانی گذشته است. ١٣ فروردین سال ٨٢ او در یک مأموریت تصویربرداری برای شبکه خبری بی‌بی‌سی در خط مقدم جنگ آمریکا علیه عراق، در شهر مرزی کفری در ۱۳۰ کیلومتری کرکوک در عراق بر اثر انفجار مین کشته شد. پس از آن، مراسم‌های مختلفی برای یادبود این هنرمند برگزار شد. امسال نیز به مناسبت تولدش قرار است نمایشگاهی از عکس‌ها و فیلم‌های کاوه گلستان در گالری شیرین برگزار شود. کاوه گلستان متولد ١٧ تیر ١٣٢٩ است و امسال هنگامه گلستان، همسر او به همراه تعدادی از اطرافیان و دوستانش، نمایشگاهی را برای شصت‌وششمین سال تولد این عکاس تدارک دیده‌اند. در این نمایشگاه که روزهای ٢٣ و ٢٤ تیر برگزار می‌شود، حدود ٧٠ عکس به همراه چهار فیلم نشان داده خواهد شد.
عکس‌های سیاه و سفید این نمایشگاه در سه اندازه ٣٠ در ٤٠، ٢٠ در ٣٠ و ٤٠ در ٥٠ سانتی‌متر است که برگرفته از تمام مجموعه‌های گلستان همچون انقلاب ایران، جنگ ایران و عراق، کارگران و... خواهد بود. این عکس‌ها را خود کاوه گلستان از مجموعه عکس‌هایش انتخاب و به شیوه چاپ دستی چاپ کرده بوده که بخشی از آنها برای نمایشگاه درنظر گرفته شده‌ است.
همچنین ١٥ عکس کلاژ پلوراید نیز که فضایی سورئال دارد، در این نمایشگاه به روی دیوار می‌رود که به گفته هنگامه گلستان این عکس‌ها به‌غیر از یک‌بار که پیش از انقلاب در نمایشگاهی به نمایش درآمده‌ بود، دیگر در معرض دید عموم گذاشته نشده‌ است و به همین دلیل می‌توان گفت بعد از سال‌ها بار دیگر نشان داده می‌شود. در کنار این عکس‌ها، سه ویدئو و فیلمی از کاوه گلستان با عنوان «ثبت حقیقت» نمایش داده می‌شود.
هنگامه گلستان همچنین با تأیید اینکه قرار است کتابی از آثار کاوه گلستان منتشر شود، درباره جزئیات این کتاب به شرق گفت:«هنوز نمی‌توان زمان دقیقی درباره انتشار این کتاب اعلام کرد چون زمان زیادی تا نهایی‌شدن کارها باقی مانده است. عکس‌ها انتخاب شده‌ است اما هنوز لی‌اوت کتاب مانده و قرار است نشر نظر آن را چاپ کند».
به گفته او عکس‌هایی که در این کتاب منتشر خواهد شد، تا به حال نمایش داده نشده‌ است: «عکس‌هایی که در این کتاب چاپ می‌شود، با آثاری که تا به حال از کاوه گلستان نشان داده شده‌‌ است، متفاوت است چون این عکس‌ها جدید است و تا به حال نمایش داده نشده است و با مجموعه‌هایی که تا به حال دیده شده‌، فرق دارند. تعدادی از این عکس‌ها همچون مجموعه‌های دیگر کاوه سیاه و سفید اما برخی از آنها هم رنگی است».
این نمایشگاه دوروزه، چهارشنبه و پنج‌شنبه، بیست‌وسوم و بیست‌و‌چهارم تیرماه ۱۳۹۵ از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک پنج برگزار می‌شود.

 

نظر شما