شناسهٔ خبر: 45078 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابخانه عمومی «وینیپگ» با دوچرخه به خوانندگان کتاب عرضه می‌کند

شاید فکر کنید با دوچرخه می‌توان بستنی فروخت، نه کتاب اما یک دوچرخه مخصوص قرار است امسال تابستان در شهر «وینیپگ» در کانادا بچرخد و بیش از صد کتاب را با خود حمل کند و خوانندگان می‌توانند در خیابان از این کتابخانه، کتاب امانت بگیرند.

کتابخانه عمومی «وینیپگ» با دوچرخه به خوانندگان کتاب عرضه می‌کند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  دوچرخه مخصوص کتابخانه عمومی «وینیپگ» کتابخانه کوچکی است و 150 تا 200 کتاب را در خود جای می‌ دهد و در مرکز شهر و دهکده‌های اطراف می‌چرخد. دو نفر مسئول این دوچرخه هستند که به شما در انتخاب کتاب و دیگر سؤالات مربوط به کتابخوانی یاری می‌رسانند.

«کاتلین ویلیامز»، مدیر اجرایی این کتابخانه در این باره گفت: «ما دوچرخه‌ای درست کردیم که دو قفسه در خود جای داده است. می‌توان اطلاعات زیادی درباره کتاب به دست آورد، کتاب به امانت گرفت، کارت کتابخانه گرفت، می‌توانید سؤال‌هایتان را از مسئول این کتابخانه بپرسید و حتی می‌توانید با خدمات آنلاین کتابخانه ما آشنا بشوید.»

سؤال اینجاست اگر کسی کارت کتابخانه نداشته باشد می‌تواند کتابی امانت بگیرد؟ «ویلیامز» در این باره می‌گوید: «مشکلی وجود ندارد. ما می‌توانیم مکان سکونت شما را یادداشت کنیم. خواننده کتاب مورد نظر خود را دریافت می‌کند و در این زمان ما کارت کتابخانه فرد را آماده می‌کنیم.»

کتابخانه‌های دوچرخه‌ای «وینیپگ» شعبه‌های مختلفی دارد و خوانندگان می‌توانند کتاب را به هر شعبه‌ای که به آنان نزدیک است پس بدهند. «وینیپگ» اولین شهر کانادا نیست که کتابخانه دوچرخه‌ای دارد اما ما اولین کتابخانه دوچرخه‌ای در ایالت «مانیتوبا» هستیم.

ایده کتابخانه دوچرخه‌ای نظر بسیاری از افراد را جلب کرد. بسیاری از ما سؤال می‌پرسند یا سلفی می‌گیرند. بسیاری از ما می‌پرسند آیا دوچرخه‌سواری با این‌همه کتاب برای ما سخت نیست؟ باور نمی‌کنید که پدال زدن با این دوچرخه‌ها چه قدر آسان است. ما هم فکر می‌کردیم که کار بسیار سختی است اما در واقع این‌طور نیست و کارمندان ما از دوچرخه‌سواری با آن بسیار خوشحال هستند.

مردم با جست‌وجوی اسم کتابخانه ما یا هشتگ wplbookbike در فیس‌بوک یا توئیتر می‌توانند دوچرخه‌های ما را در سطح شهر بیایند.

هدف کتابخانه دوچرخه‌ای تشویق مردم شهر برای خواندن کتاب‌های بیشتر در فصل تابستان است. فرقی ندارد که مردم کتاب در دست بگیرند یا از کتاب‌های الکترونیکی بهره گیرند. مهم کتاب خواندن است. مخصوصاً کودکانی که در آغاز راه سوادآموزی هستند. بسیاری ما از تعطیلات خود استفاده نمی‌کنیم و پس از پایان تابستان حسرت آن را می‌خوریم. ما در خیابان هستیم تا به مردم یادآوری کنیم برنامه کتابخوانی خود در فصل تابستان را از یاد نبرند.

از طرفی دیگر بسیاری برای خوردن نهار از محل کار خارج می‌شوند و با کتابخانه دوچرخه‌‌ای در خیابان مواجه می‌شوند و می‌توانند با نشستن در آفتاب و خواندن چند ورق کتاب از وقت خود به نحو احسن بهره گیرند.»

نظر شما