شناسهٔ خبر: 45548 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایتی از جایزه بدیمن شهاب حسینی و بازیگری که کوه کند و فرهاد شد

داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری، شهاب حسینی، رضا میرکریمی و فرهاد اصلانی به بهانه رونمایی از باشگاه هواداران هنر ایرانی مورد تقدیر قرار گرفتند.

فرهنگ امروز/ الهام نداف:

داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری، شهاب حسینی، رضا میرکریمی و فرهاد اصلانی به بهانه رونمایی از باشگاه هواداران هنر ایرانی مورد تقدیر قرار گرفتند. این مراسم که در خانه همایش برپا شد، میزبان هنرمندان فراوانی بود. در ابتدای برنامه با پخش تصاویری یاد عباس کیارستمی زنده شد و مورد تشویق هنرمندان قرار گرفت.  در بخشی از این برنامه خسرو سینایی روی سن حاضر شد و در سخنانی کوتاه به اهمیت هنر در زندگی آدم‌ها اشاره کرد. به گفته او هنر مایه انعطاف درون انسان است. بسیاری از افراد می‌ترسند اگر فرزندان‌شان وارد هنر شوند از راه به در می‌شوند. این هنرمند اما ۵۰ سال است که در حوزه هنر فعالیت می‌کند و تلاش کرده طی این سال‌ها به بسیاری از پدر و مادرها گوشزد کند نباید از هنر بترسند چرا که این هنر است که می‌تواند فرزندان‌شان را به انسان‌های بهتر تبدیل و تحجر را از درون آنها دور کند.
او در پایان صحبت‌هایش اشاره کرد که به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای در شهرستان‌های بسیاری حضور داشته و دیده که جوان‌ها در شهرستان‌ها تشنه دانستن هستند. این هنرمند قرار است در کنار لیلی گلستان، فریدون شهبازیان، شمس لنگرودی و بهروز غریب‌پور به عنوان مشاور با باشگاه هواداران هنر ایرانی درراستای گسترش فعالیت‌های هنری در استان‌ها و شهرستان‌ها همکاری کند.
در بخش دیگری از این نشست هنری، لیلی گلستان به دلیل فعالیت و تلاش برای گسترش هنر در خارج از مرزهای تهران مورد تشویق قرار گرفت. او یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که باید در حوزه هنر رخ دهد را تمرکززدایی فعالیت‌های هنری از تهران دانست و یادآور شد: «امکانات باید به سمت شهرستان‌ها که در حال حاضر بسیار محروم هستند، منتقل شود.»  گلستان یکی از مهم‌ترین اهداف زندگی خود را در حوزه هنر از سال ۶۷ تحول در رشته ادبیات و تجسمی در شهرستان‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد این تحول هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد.  فریدون شهبازیان، آهنگساز نیز هدف از پیوستن به این باشگاه و ترویج هنر به شهرستان‌ها را این‌گونه توصیف کرد: «موقعیت موسیقی در کشور ما شرایط مناسبی ندارد این در حالی است که ما دارای موسیقی منحصربه‌فردی هستیم به گونه‌ای که در هشت منطقه کشور هشت موسیقی ویژه و متفاوت داریم که باید به همه موسیقی‌ها توجه شود. امیدوارم بتوانیم هنرمندان شهرستان‌ها در حوزه موسیقی را شناسایی و به همه مخاطبان موسیقی معرفی کنیم.» شمس‌لنگرودی از دیگر همراهان باشگاه هواداران هنر ایرانی با یادآوری دوران نوجوانی خود تاکید کرد که در آن دوران در شهر لنگرود زندگی می‌کرده و به دلیل امکانات کم، شرایط مناسب برای یادگیری هنر نداشته است. او همچنان امیدوار است بستر لازم برای آموزش هنر در شهرستان‌ها فراهم شود.
در بخش دیگری از این مراسم بهروز غریب‌پور روی سن حاضر شد و خود را فرزند شهر بن‌بستی به نام سنندج معرفی کرد. او در ادامه گفت که در این شهر به دلیل شرایط موجود، امکان تبادل هنری وجود نداشت. دلیل ندارد هنر را تنها برای مردم تهران بدانیم اگر این طور بود این همه هنرمند بزرگ از شهرستان‌های مختلف از جمله سنندج رشد نمی‌کردند. اگر کشور ما مانند آلمان بود شاید شهرستان‌های ما اینقدر دچار مشکل نمی‌شد، در آلمان هر شهری برای خود امکانات جداگانه‌ای برای هنر دارد که همین مساله باعث رونق هنر در این کشور شده است.  در بخش دیگری از این مراسم نوبت به تقدیر هنرمندان رسید و رخشان بنی‌اعتماد، خسرو سینایی و فرشته طائرپور برای تقدیر از کیانوش عیاری روی سن حاضر شدند.
طائرپور با تعظیم به عیاری عنوان کرد بعد از این همه سال فعالیت در سینما به این نتیجه رسیده که بهترین حرفه در سینما تماشاگر بودن است و امیدوار است به زودی تماشاگر فیلم تازه عیاری باشد.
سینایی نیز عیاری را انسانی توصیف کرد که حرمت سینما را حفظ کرده و با وقار و متانت یک هنرمند آنچه را به کار جامعه می‌آید، به تصویر می‌کشد. رخشان بنی‌اعتماد نیز عیاری را به عنوان مهم‌ترین معلم خود در سینما دانست. او همچنین عنوان کرد که از این هنرمند بسیار آموخته و هنوز هم می‌آموزد.  عیاری اما مثل همیشه بدون هیچ‌گونه صحبت و گلایه‌ای پشت تریبون حاضر شد و مراتب قدردانی خود را برای این تقدیر و توصیف‌ها به جا آورد.  مهتاب کرامتی، لیلی گلستان و بابک حمیدیان به بهانه تقدیر از شهاب حسینی روی سن حاضر شدند.  بابک حمیدیان با اشاره به اینکه همه ما روستازاده هستیم و تهران خشمگین به زحمت ما را در خود جای داده است به شهاب حسینی تبریک گفت که روی قله خطرناکی ایستاده است و افرادی مانند او با حسرت به این قله نگاه می‌کنند.  لیلی گلستان نیز با اشاره به توهین اخیر نشریه یالثارات به هنرمندان، پاسخ شهاب حسینی در صفحه شخصی‌اش را بهترین مطلب در جواب این توهین دانست. مهتاب کرامتی نیز کوتاه به مساله استقبال هنرمندان از شهاب حسینی و عوامل فیلم فروشنده در فرودگاه امام خمینی(ره) اشاره کرد و بخش اعظم این استقبال را به دلیل تبلیغات در شبکه‌های مجازی دانست.
در ادامه حسینی پس از تقدیر پشت تریبون قرار گرفت و نخل طلای کن را جایزه خوش‌یمنی برای خود ندانست: «فکر می‌کردم هر جایزه جهانی یک خوش‌شانسی برای آورنده آن به همراه داشته باشد اما از زمانی که این جایزه را دریافت کردم برای من خوش یمنی نداشته است. از زمان ورود به فرودگاه که تدابیر مناسبی برای استقبال کنندگان فراهم نشده بود تا امروز. خوشحالم که بعد از این رگبارها که تحمل کردم، نسیمی به من وزید. من تمام تلاش خود را می‌کنم و تا جان در بدن دارم برای اعتلای ایران تلاش می‌کنم.»در ادامه این مراسم، فریدون شهبازیان، منوچهر شاهسواری و بهرام دبیری وظیفه تقدیر از سیدرضا میرکریمی را برعهده گرفتند. منوچهر شاهسواری که به تازگی در خانه سینما جایگزین میرکریمی شده است این کارگردان را یکی از افرادی دانست که هم در حوزه نهادسازی فعالیت کرده و هم در حوزه شخصیت و هم در حوزه رفاقت از بهترین یاران بوده است.  اما فریدون شهبازی، میرکریمی را از زاویه دید یک آهنگساز توصیف کرد: «کارگردانان معمولا باید نسبت به تمام جنبه‌های یک فیلم احاطه داشته باشند اما بعضی از آنها با موسیقی آشنایی ندارند ولی میرکریمی از جمله کارگردانانی است که بهترین موسیقی را و بهترین آهنگساز را برای فیلم‌های خود انتخاب می‌کند و این جای تقدیر دارد.» میرکریمی نیز پس از تقدیر از حضور در جمع هنرمندان ابراز خوشحالی کرد و روز خبرنگار را به جامعه خبری تبریک گفت.  حسین پاکدل، شمس لنگرودی، بیژن کامکار و پانته‌آ پناهی‌ها از جمله هنرمندانی بودند که از فرهاد اصلانی تقدیر کردند. پاکدل به دو خبر ناگوار که در روزهای اخیر شنیده است، اشاره کرد: «طی این روزها دو خبر بسیار بد خواندم که می‌تواند برای ما هنرمندان نشانه باشد. اول اینکه خواندم منشی یک آموزشگاه موسیقی از آموزشگاه مورد نظر دزدی کرده است کسی گفته است چون آموزشگاه مورد نظر فعل حرام انجام می‌دهد سرقت از آن حلال است، در خبر دوم خواندم یک خانم جوان ۳۰ ساله در تهران برای اینکه بخواهد ازدواج کند بچه چهار ساله خود را مسموم کرده و کشته است و این من را یاد تراژدی «مده‌آ» می‌اندازد. اگر ما به عنوان هنرمندان در حوزه هنر کم کاری نمی‌کردیم و تراژدی‌هایی مانند «مده‌آ» را روی صحنه می‌بردیم حتما این مشکلات کمتر رخ می‌داد. در مورد فرهاد اصلانی هم باید بگویم این هنرمند کوه کند تا فرهاد شود.» بیژن کامکار نیز درباره اصلانی گفت که خوشحال است این هنرمند از خطه کردستان تقدیر می‌شود و اصلانی را باعث افتخار خود دانست. فرهاد اصلانی نیز ابراز امیدواری کرد اتحاد هنرمندان در فضای فعلی که سرشار از فحاشی به هنر است، از گذشته بیشتر شود.  آخرین تقدیر به داریوش مهرجویی اختصاص داشت. این کارگردان باسابقه آرزو کرد هنرمندانی که در عرصه تئاتر و موسیقی آثار قابل توجهی تولید می‌کنند فضای مناسبی برای اجرای آثارشان و ادامه فعالیت‌های هنری خود پیدا کنند. نیوشا توکلیان، عکاس بین‌المللی ایران از دیگر هنرمندانی بود که در مراسم رونمایی از باشگاه هواداران هنر ایرانی مورد تقدیر قرار گرفت.

نظر شما