شناسهٔ خبر: 45587 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشف حمام قدیمی ۲۰۰ساله در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد

حمامی با قدمت حدود دویست سال در زیرزمین خانه قاجاری شمسایی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد کشف شد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  محسن عباسی عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: در جریان عملیات مرمت خانه شمسایی که از جمله ابنیه متعلق به دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در محله گلچینان، یافته های جدیدی در حین خاکبرداری کشف شد که از مهمترین آنها، حمامی با قدمت حدود دویست سال در زیرزمین این خانه بود.

وی افزود: این حمام در جبهه شمالی خانه و در ارتفاع حدود ۵ متری زیرزمین با مساحتی در حدود ۳۰ متر مربع واقع شده است.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد اظهار داشت: این حمام در این سطح محدود، تمامی عناصر اصلی حمام‌های سنتی شامل دالان، سربینه، گرمخانه، خزینه، تون یا گلخن، گربه رو، جامخانه (نورگیر) و غیره را دارا است.

عباسی گفت: این حمام که مدت‌ها در زیر خاک مدفون بوده، خوشبختانه وضعیت سازه‌ای مناسبی دارد و با حداقل مداخله در حال مرمت و حفاظت است.

وی عنوان کرد: در حین مرمت سعی شده تا تمهیدات لازم برای حضور دانشجویان و دیدن لایه‌های پنهان این حمام در نظر گرفته شود چراکه هدف از استقرار دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی، آموختن دانشجویان از معماری غنی گذشته است.

عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد تاکید کرد: اخیرا عملیات مرمت خانه قاجاری شمسایی که متاسفانه به علت متروکه ماندن وضعیت نامناسبی پیدا کرده بود با استفاده از اعتبارات عمرانی دانشگاه یزد و زیر نظر دفتر فنی دانشکده هنر و معماری آغاز شده است.

عباسی گفت: اکنون این خانه با اعتباری در حدود سه میلیارد ریال در حال مرمت است و پیش‌بینی می‌شود در مهر ماه به مجموعه ابنیه مورد بهره ‌برداری دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد اضافه شود.

نظر شما