شناسهٔ خبر: 45610 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عبور از حاشیه و تکیه به وجدان بیدار سینماگران

نشست هجدهمین جشن خانه سینما برگزار شد.

فرهنگ امروز/ الهام نداف:

کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما دوشنبه ١٨ مرداد ماه روبه‌روی خبرنگاران سینمایی نشست تا از دلایل پذیرفتن این مسوولیت و نحوه داوری آثار سینمایی بگوید.
در این نشست که بیژن میرباقری، دبیر اجرایی جشن هجدهم خانه سینما نیز حضور داشت، تبریزی پاشنه آشیل این جشن را نحوه قضاوت و داوری آثار دانست. او به خاطر این مساله ابتدا با قبول این مسوولیت مخالفت کرده و بعد از آن با تغییر آیین‌نامه جشن قرار شد داوری‌ها به صورت آکادمی برگزار شود.
به گفته دبیر جشن خانه سینما، در این دوره داوری‌ها با ٣٠٠ نفر شروع می‌شود و در ادامه به قضاوت ٤٧٠ نفری می‌رسد. در هجدهمین جشن خانه سینما ١٢ رشته مورد ارزیابی داوران قرار می‌گیرد. هررشته ۲۵ داور در دور اول دارد که داورها در هر رشته ۵ کاندید را انتخاب می‌کنند و این آثار در دور بعد با ۴۷۰ داور مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تبریزی در میان توضیحات خود به این نکته اشاره کرد که داوری آثار کاملا ایرانی و بومی انجام می‌شود: «هرچند گاهی درباره داوری‌ها به اسکار و بفتا اشاره می‌شود اما ما به خاطر نوع سینمایی که داریم نباید مانند دیگر مراسم‌های خارجی جشن را برگزار کنیم و نباید مراسم ما را با دیگر مراسم‌ها مقایسه کرد.»
همچنین در این نشست دبیر جشنواره عنوان کرد خانه سینما در تلاش است این داوری‌ها با حضور نخبگان سینما چه در داخل و چه در خارج از خانه سینما انجام شود و به سمت یک نظرسنجی کلی پیش برود. همه فیلم‌های حاضر در این جشن از ٢١ مرداد ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش درمی‌آیند تا تهیه‌کننده‌ای به پخش نشدن فیلمش معترض نباشد. با این همه هیچ یک از داوران مجبور به دیدن مجدد آثار نیستند و در جلسات نمایش فیلم‌ها حضور و غیاب انجام نمی‌شود. البته دبیر جشنواره حضور در جلسات نمایش فیلم‌ها را به وجدان داوران محول و به آنها توصیه کرد از هر پنج رای خود برای انتخاب فیلم‌ها استفاده کنند. داوران این دوره از جشن خانه سینما برخلاف دوره‌های گذشته می‌توانند فیلم‌های خودشان را به جشن ارایه کنند، چرا که با افزایش تعداد داوران اگر داوری فیلم خود را شایسته انتخاب دانست، در رای نهایی تاثیری ندارد.
تبریزی در بخشی از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این شیوه داوری نیز می‌تواند امکان لابی کردن را با داوران فراهم کند، توضیح داد: «پیشنهاد اولیه ما برای داوری در هر بخش ۵۰ نفر بود اما به دلیل مشکلاتی که در بخش نمایش فیلم داشتیم این تعداد به ۲۵ نفر برای هر رشته رسید اما امیدوارم در سال آینده تعداد داورها برای هر رشته افزایش پیدا کند.»
معرفی داوران جشن خانه سینما نیز برعهده صنوف مختلف است. به طوری که هر صنف می‌تواند تصمیم بگیرد داوران خود را از بین اعضای صنف انتخاب کند یا تعدادی از داوران خود را خارج از صنف مورد نظر انتخاب کند. تبریزی تاکید کرد مساله مهم اینجاست که نوابغ برتر برای داوری‌ها در بخش‌های مختلف حضور داشته باشند تا در این نظرسنجی شرکت کنند.
در بخش دیگری از این نشست، مساله تشکیل دبیرخانه دایمی برای برگزاری جشن خانه سینما مطرح شد. به گفته تبریزی سال آینده برای نخستین بار دبیرخانه دایمی این جشن برپا می‌شود که براساس آن هیات‌رییسه این دبیرخانه متشکل از نمایندگان صنوف است. علاوه بر این کمیته تخصصی برگرفته از نخبگان سینمایی و دیگر رشته‌های جامعه نیز به این دبیرخانه کمک می‌کنند.
دبیر جشن خانه سینما در بخشی از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره حواشی اتفاق افتاده در جشن دنیای تصویر و تدبیر جشن خانه سینما برای مصون ماندن از این حواشی، اتفاقات اینچنینی را تجربه‌ای دانست که باید از آن عبور کرد. او ابراز امیدواری کرد این اتفاقات برای جشن خانه سینما رخ ندهد و در ادامه گفت که نباید چندان به این مساله دامن زد و جشن خانه سینما و جشن حافظ را با هم مقایسه کرد. به هر حال اینها مسائل جدی سینما نیستند و باید از کنار آن عبور کرد.
به گفته میرباقری، دبیر اجرایی جشن خانه سینما هنوز اسپانسری برای حمایت این جشن حضور خود را قطعی نکرده است. این در حالی است که به گفته تبریزی بخشی از مشکلات مالی خانه سینما در زمان مدیریت رضا میرکریمی برطرف شده و خانه سینما درصدد است به سمت‌وسویی برود که هزینه برگزاری جشن را به حداقل برساند.
اما از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در نشست خبری جشن خانه سینما، محل برگزاری و تعداد مهمانان دعوت شده بود. سال گذشته حضور مردم عادی به اندازه‌ای بود که بسیاری از سینماگران ایستاده جشن را دنبال کردند. بیژن میرباقری عنوان کرد: جشن خانه سینما در این دوره به دنبال فضایی مناسب برای ۲ هزار نفر است که بی‌شک این فضا در یک مکان عمومی ایجاد خواهد شد. اما فعلا مکان مناسبی برای برگزاری جشن انتخاب نکرده‌ایم. او همچنین قول مساعد داد تا از پخش شدن کارت دعوت میان مردم خودداری شود. این در حالی است که سامانه پیام کوتاه ٣٠٧٠ که به تازگی برای حمایت از خانه سینما و اعضای آن به راه افتاده، یکی از جوایز خود را به حضور بیش از ١٠٠٠ نفر از مردم در جشن خانه سینما اختصاص داده است!
مساله صیانت از آرا نیز از نکات مهم داوری آثار در هر جشنواره است. سال گذشته جشن خانه سینما نتوانست از عهده این مهم به خوبی برآید به همین خاطر نزدیک به برگزاری جشن، برگزیده‌ها توسط یک سایت معرفی شدند. کمال تبریزی اما امسال پیشنهاد کم شدن تعداد اعضای صیانت از آرا را داده است: «برای مخفی ماندن نتیجه داوری نیازمند آن هستیم تا تعدادی اعضای شورای صیانت از آرا کم شود به همین دلیل در آیین‌نامه این دوره از جشن اعضای شورای صیانت به مدیرعامل، دبیرجشن و منتخب نمایندگان داوران محدود شده است. تنها این سه نفر از نتیجه آرا باخبر هستند و مسلما با تعداد کم، اسامی منتخب‌ها به بیرون درز نمی‌کند. شرایطی را فراهم می‌کنیم که شمارش آرا توسط شورای صیانت صورت گیرد و امیدواریم با چنین شرایطی آرا لو نرود و اسامی در شب جشن سینمای ایران برای همه تازگی داشته باشد.»او در میان صحبت‌های خود به شوخی گفت: اگر لازم باشد می‌توانیم اعضای شورای صیانت از آرا را در یک اتاق حبس کنیم!
منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه‌سینما نیز که در این نشست حضور داشت، درباره پخش آنلاین جشن هجدهم عنوان کرد: برخی سایت‌ها درخواست پخش داده‌اند که در این میان با فیلم نت گفت‌وگو شده و قرار است مراسم را با فاصله کمی از شبکه vod پخش کند. تبریزی نیز به شوخی گفت خدا کند شبکه جم مراسم را پخش نکند!
از دیگر مسائل مطرح شده در نشست خبری هجدهمین جشن خانه سینما تفکیک جایزه صدابرداری و طراحی صدا بود. تبریزی در توضیحات خود این نکته را مطرح کرد که این جایزه در تمام دنیا تفکیک نمی‌شود اما سینمای ایران نسبت به دیگر سینماها بسیار متفاوت است و صدابرداری و صداگذاری آن نیز کاملا متفاوت است.
دبیرخانه هیجدهمین جشن سینمای ایران طبق روال گذشته ۵ جشن برگزار می‌کند که شامل جشن بزرگ، آیین بزرگداشت‌ها، جشن انیمیشن، جشن فیلم کوتاه و جشن فیلم مستند است اما با توجه به اینکه در یک سال گذشته تولیدات انیمیشن در کشور بسیار اندک بود ممکن است در زمینه برگزار شدن یا نشدن این جشن تصمیم جدیدی گرفته شود.

روزنامه اعتماد

نظر شما