شناسهٔ خبر: 45911 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه اهالی موسیقی به رییس‌جمهور

روز پنجشنبه نامه‌ای هم از طرف اهالی موسیقی خطاب به رییس‌جمهور در مورد حاشیه‌های اخیر در زمینه برگزاری کنسرت‌های موسیقی منتشر شد که  نزدیک به ٥٠٠٠ نفر از اهالی موسیقی آن را  امضا کردند .

فرهنگ امروز/ علی مطلب‌زاده:

موسیقی، آخر هفته شلوغی را سپری کرد؛ آخر هفته‌ای که از صحبت‌های تازه علی جنتی، وزیر ارشاد در واکنش به لغو کنسرت‌های موسیقی شروع شد و با صحبت‌های حسین علیزاده در مورد همین موضوع در تالار وحدت ادامه یافت. اما موسیقی در این روز یک حاشیه پررنگ دیگر هم داشت؛ شهرام ناظری در شهر یزد با وجود مخالفت‌هایی که پیش از اجرایش با برگزاری این کنسرت شده بود سرانجام روی صحنه رفت و برای مخاطبانش برنامه اجرا کرد. جدیدترین صحبت‌های علی جنتی درباره موضوع لغو کنسرت‌های موسیقی این‌بار به نفع اهالی موسیقی بود. وزیر ارشاد از غیر قابل قبول بودن دخالت‌ها در برگزاری کنسرت‌های موسیقی حرف زد و بدین شکل تنها بعد از گذشت چند روز از آخرین صحبت‌هایش در این زمینه این‌بار به نفع اهالی موسیقی نظر داد. علی جنتی با اشاره به مخالفت امام جمعه مشهد با برگزاری کنسرت در مشهد، گفت: «امام جمعه مشهد معتقد است که کل شهر به مثابه بقعه مبارکه امام رضا(ع) است و به همین دلیل با فشاری که به دستگاه قضایی وارد آورده‌اند مانع از برگزاری کنسرت می‌شوند. ما به احترام جایگاه والای حضرت رضا (ع) عدم برگزاری کنسرت در مشهد را پذیرفتیم، اما متاسفانه در برخی شهرها از جمله سبزوار و نیشابور نیز دخالت‌هایی صورت می‌گیرد.هنرمندان باید فرصت عرضه تولیدات خود را داشته باشند و در این راستا کنسرت‌ها فرصت رشد نشاط اجتماعی و فردی را برای شهروندان فراهم می‌کنند.»
واکنش علیزاده به لغو کنسرت‌ها
اما این‌بار خود هنرمندان موسیقی هم دست به کار شدند تا در حاشیه برگزاری کنسرت از وضعیت موسیقی و حاشیه‌های آن در روزهای اخیر انتقاد کنند. یکی از این هنرمندان حسین علیزاده بود. او که در تالار وحدت  به همراه حمید قنبری روی صحنه رفته بود  در مورد وضعیت موسیقی و لغو کنسرت‌ها هم حرف زد و به حاشیه‌هایی پرداخت که این روزها در مورد موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها در جریان است. علیزاده به اهالی موسیقی حق داد تا به این حاشیه‌ها معترض باشند و حق خود را بخواهند.
کنسرت ناظری‌ها در شهر یزد
سرانجام پس از چند ساعت اخبار حاشیه‌ای در بعدازظهر روز پنجشنبه مبنی بر عدم برگزاری کنسرت شهرام ناظری در شهر یزد او روی صحنه رفت تا امیدواری بیشتری برای اهالی موسیقی و مخاطبان آن در شهرهای دیگری که امکان لغو کنسرت‌های موسیقی در آنها وجود دارد، ایجاد شود. کنسرت شهرام ناظری قرار بود ساعت ٢٠ روز پنجشنبه در شهر یزد برگزار شود اما عده‌ای با تجمع در مقابل سالن کنسرت نسبت به برگزاری آن اعتراض کردند. کمی بعد خبر رسید که نوازندگان گروه موفق شدند تا به سالن برگزاری کنسرت وارد شوند و این احتمال وجود دارد که کنسرت شهرام ناظری با یک ساعت تاخیر برگزار شود. در ادامه حضور تجمع‌کنندگانی که تعدادی از آنها کفن به تن کرده بودند در بیرون از سالن برگزاری کنسرت شهرام و حافظ ناظری، نوازندگان و گروه شهرام ناظری پس از مدتی روی استیج رفته و کنسرت خود را برگزار کردند. بعد از برگزاری این کنسرت حافظ ناظری ترجیح داد تا در اینستاگرامش در مورد این کنسرت و حاشیه‌های حضورشان در شهر یزد بنویسد و با اعلام لغو مراسم امضای آلبوم ناگفته از مردم این شهر تشکر کند. حافظ ناظری در پست دیگری که بعدازظهر روز گذشته در اینستاگرامش گذاشت اعلام کرد که مراسم امضای آلبوم در هتل ارگ شهر یزد برگزار خواهد شد. او نوشت: «گفته‌های بسیاری برای گفتن هست تا بدانید دیشب بر ما چه گذشت. تمام مدت در این فکر بودم که هنرمند بودن و هنرمند ماندن چه رسالت دشواری است! آن هم در سرزمینی که هنرمندان تنهاترین و بدون‌پشتوانه‌ترین جایگاه را دارند و به راستی اگر عشق و حمایت شما مردم عزیز نبود؛ خدا می‌داند هنر ایران زمین به چه سرنوشتی دچار می‌شد.»  
نامه ٥٠٠٠ نفر از اهالی موسیقی
 به رییس‌جمهور
اما روز پنجشنبه نامه‌ای هم از طرف اهالی موسیقی خطاب به رییس‌جمهور در مورد حاشیه‌های اخیر در زمینه برگزاری کنسرت‌های موسیقی منتشر شد که  نزدیک به ٥٠٠٠ نفر از اهالی موسیقی آن را  امضا کردند .
در بخشی از این نامه سرگشاده خطاب به روحانی نوشته شده: «دو خطر را یادآور می‌شویم. هشدار نخست تضعیف حاکمیت قانون ملی. این اتفاق با مستمسک قراردادن موسیقی کلید خورده است، از طریق نفی حاکمیت واحد قانونی و عادی‌کردن ملوک‌الطوایفی شروع شده است. پذیرش یک نظر غیرقانونی توسط وزیری که برای اجرای قانون از مجلس رای اعتماد گرفته است، بی‌شک فاجعه‌ای است که امروز موسیقی را و فردا بقیه فرهنگ و هنر و اعتبار کشور را قربانی خواهد کرد. هشدار دوم به نحوه واکنش در مقابل چنین موقعیتی برمی‌گردد. باید توجه کرد که چنین مشکلی ممکن است با یک سخنرانی آغاز شود، اما راه‌حل آن قطعا تنها ایراد سخنرانی نیست. باید حاکمیت واحد قانون اساسی را عملا نشان داد؛ عملی بیش از یک سخنرانی. از شما می‌خواهیم بر طبق سوگندتان پاسدار قانون اساسی کشور باشید، که این‌بار با قربانی‌کردن موسیقی و موسیقیدان به بازی گرفته شده است. ما جامعه موسیقی کشور، خواستار برخورد عملی، روشن و الزام‌آور دولت و نظام جمهوری اسلامی در جهت احیای حق سلب‌شده مذکور و نیز تضمین جدی عدم تکرار این وضعیت هستیم. ...یادمان نرفته است که شما در وعده‌های انتخاباتی‌تان از احیای اعتبار پاسپورت ایرانی صحبت کردید. به‌نظر می‌آید اکنون اعتبار شناسنامه جامعه‌ موسیقی نیز به خطر افتاده است.»

روزنامه اعتماد

نظر شما