شناسهٔ خبر: 45942 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تولد دوباره 'هدیه سال نو' مرحوم احمد آرام در ۹۰ سالگی

نخستین کتاب آموزش آزمایشگاهی فیزیک و شیمی کشور تالیف احمد آرام در ۹۰ سالگی این اثر تجدید چاپ شد تا رایگان در اختیاران مدرسان کشور قرار گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛  این تجدید چاپ با اصلاحاتی همراه بوده و توسط محمد علیزاده، موسس باشگاه فیزیک آریان پژوه و با همکاری اسفندیار معتمدی، رئیس سابق اتحادیه معلمان فیزیک ایران بازنویسی و بازآفرینی، و با حمایت مالی یحیی دهقانی، مدیرعامل موسسه فرهنگی آموزشی مبتکران در ۱۰ هزار نسخه تکثیر شده است.

کتاب مزبور با همکاری انجمن ترویج علم ایران، اتحادیه معلمان فیزیک ایران و نیز پایگاه کشوری علوم تجربی، از ابتدای شهریور ماه امسال به صورت کاملا رایگان بین معلمان فیزیک و علوم تجربی سراسر کشور توزیع شد.

معرفی کتاب و مولف:

«هدیه سال نو» نخستین کتاب آموزشی تالیف شده ایرانی، در زمینه آزمایش های علمی و شامل ۱۱۲ آزمایش فیزیک و شیمی است که توسط استاد احمد آرام در اسفند سال ۱۳۰۴ تألیف شده است.

استاد احمد آرام در سال ۱۳۰۴ که به تدریس فیزیک و شیمی اشتغال داشت متوجه شد که درس های تجربی بصورت نظری و بدون فعالیت آزمایشگاهی تدریس می شود. وی برای جبران این خلأ به ابتکار جدیدی دست زد و کتابی با عنوان 'هدیه سال نو - مجموعه تجربیات فیزیکی و شیمیایی' تالیف و منتشر کرد و آن را به صورت رایگان به دانش آموزانش هدیه داد.

استاد احمد آرام روز ۱۴ فروردین ۱۳۷۷ درگذشت. وی در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار ایران شناخته شد.

بازنویسی و تجدید چاپ:

بازنویسی این اثر از اوایل سال ۹۴ از روی نسخه اصلی آغاز شد. در این بازنویسی تلاش شد تا ضمن حفظ اصالت اثر و و وفاداری به متن اصلی، نوع نگارش و اصطلاحات بکار رفته در کتاب تا حد ممکن برای استفاده نسل جدید روان و قابل فهم تر شود. و مقدمه ای به قلم معتمدی به ابتدای آن افزوده شد.

آزمایش های موجود در این کتاب با سرفصل های آموزش علوم و فیزیک مدارس کاملا مطابقت دارد و به همین دلیل یک منبع کاربردی برای معلمان فیزیک و علوم کشور خواهد بود بالاخص که در بازنویسی این اثر، مطالب و شرح های زیادی به کتاب اضافه شده است.

همچنین تمامی این آزمایش ها، به زودی فیلم برداری شده و به صورت رایگان در پایگاه اینترنتی باشگاه فیزیک قرار داده می شود.

شیوه توزیع کتاب:

از ابتدای شهریورماه، همزمان با کنفرانس ملی آموزش فیزیک ایران در مشهد مقدس توزیع تمامی این ۱۰ هزار جلد کتاب، بین معلمان فیزیک و علوم سراسر کشور به صورت کاملا رایگان آغاز می گردد و طبق هماهنگی انجام شده با اتحادیه معلمان فیزیک ایران و نیز پایگاه کشوری علوم تجربی، از طریق ارسال کتاب ها به سرگروه های هریک از استان های کشور، مطابق با میزان درخواستی هر سرگروه، در کل کشور توزیع می شود.

همچنین علاقه مندان می توانند فایل PDF این کتاب را به صورت «رایگان» از سایت باشگاه فیزیک آریان پژوه به نشانی www.ap۲.ir و یا سایت انجمن ترویج علم ایران به نشانی www.popscience.ir دریافت نمایند.

نظر شما