شناسهٔ خبر: 46054 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضیایی «انقلاب مشروطه با رسم شکل!» را ندیده رفت

کتاب «انقلاب مشروطه با رسم شکل!» که محمدرفیع ضیایی آن‌را نگاشته بود، بعد از درگذشت خالقش، روانه بازار کتاب شد.

جلد کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ چندی قبل محمدرفیع ضیایی، کارتونیست، تصویرگر و طنزنویس ایرانی از میانمان رفت و چه حیف که امروز پس از درگذشت این هنرمند باید کتاب تازه منتشر شده‌اش «انقلاب مشروطه با رسم شکل!» را بخوانیم.

این کتاب که به‌تازگی و از سوی نشر مروارید روانه بازار نشر شده، توانمندی‌های هنرمندی به نام محمدرفیع ضیایی را به نسل جوانی که کمتر با آثار او آشنا بودند، نشان می‌دهد.

ضیایی در این اثر با به‌کارگیری ذوق و قریحه طنازانه در نگارش و ترسیم کارتون‌ها، به‌مرور اتفاقاتی که قبل و بعد از مشروطه بر ایران گذشت، پرداخته است.

این هنرمند، در ابتدای کتاب «انقلاب مشروطه با رسم شکل!» از عادت طنازی طنزپردازان به‌عنوان دلیل نگارش این اثر سخن می‌گوید و با اشاره به این‌که انقلاب مشروطه یکی از اتفاقات واقعاً جدی است، عنوان می‌کند که در ابتدا اصلاً قصد شوخی با آن‌را نداشته است.

وی در مقدمه کتاب نوشته است: «اولین بار، کلمه مشروطه را وقتی شنیدم که بچه بودم. عمویی داشتم که یک صبح دل‌انگیز، خرمنی از آتش را در حیاط خانه روشن کرد و بعد کتاب همیشگی را آورد و چند شعر از آن برایمان خواند و ما که فقط ریتم و آهنگ شعر را می‌فهمیدیم شاد و سرخوش دور آتش می‌دویدیم و آن روز یادم هست که این شعر را می‌خواند:

«رفت از دار فنا مشروطه   رحمت‌الله علی مشروطه»

بعد برگ‌برگ آن کتاب را پاره می‌کرد و در آن خرمن آتش می‌ریخت و ما چه‌قدر خوشحال بودیم و باهم می‌خواندیم: رفت از دار فنا مشروطه!

عرض کردم که من اصلاً قصد شوخی با انقلاب مشروطه را نداشتم و اصلاً  تا سال‌ها هم نمی‌دانستم که انقلاب مشروطه چه هست. بعدها فهمیدم واقعه‌ای بسیار بسیار جدی بوده! این‌قدر جدی که عده‌ای را سال‌ها سرکار گذاشته و عده‌ای را از سرکار برداشته! متأسفانه من هنوز هم فکر می‌کنم در هر پدیده ‌خیلی‌خیلی جدی، می‌شود جوانه‌هایی از طنز را پیدا کرد که همین‌طور در حال رشد است... .»

در صفحه 349 این کتاب نیز آمده است: «11 اردیبهشت 1294 نظام‌الدین خان مهندس‌الممالک درگذشت؛ او وزیر معادن بود. همان کسی که موقع بستن قرارداد دارسی 5 هزار لیره از سهام نفتی قرارداد را به او دادند. نمی‌دانیم آن 5 هزار لیره را با خود برد، یا نه؟»

نخستین چاپ «انقلاب مشروطه با رسم شکل!» به قلم محمدرفیع ضیایی، با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 444 صفحه به بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات مروارید، در سال 1395 روانه بازار کتاب شد.

نظر شما