شناسهٔ خبر: 46158 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشی که اصغر همت در آن ۸ نقش دارد/ «پرتره مرد ریخته» در سنگلج

یکی از کارگردانان «پرتره مرد ریخته» درباره این نمایش توضیح داد که اصغر همت در آن نقش هشت شخصیت را بر عهده دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آراز بارسقیان درباره نمایش «پرتره مرد ریخته» که از ۱۵ شهریور در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است، گفت: ما برای نگارش نمایشنامه این اثر، کار تحقیقی و پژوهشی کردیم و خواستیم وجوه انسانی عبدالحسین نوشین نمایشنامه نویس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر را پررنگ کنیم.

وی ادامه داد: سوالاتی در نمایش ما نسبت به زندگی نوشین مطرح می شود و تماشاگر می تواند با افکار و اعتقادات او آشنا شود و حتی بفهمد که او به چه چیزهایی ایمان دارد و چه گذشته ای داشته است.

بارسقیان با اشاره به تحقیق در این کار، خروجی نهایی آن را محصول خود عوامل دانست و بیان کرد: اگرچه این نمایش براساس مستندات است اما با تخیل ما شکل گرفته است. این فرم از نمایش با این ساختار و موضوع تاکنون در تئاترها پرداخته نشده است و این کار ما را سخت می کرد چراکه ما معمولا در تئاتر مونودرام نمی نویسیم و بیشتر مونولوگ نوشته می شود.

وی با اشاره به ویژگی های «پرتره مرد ریخته» تصریح کرد: این اثر برای مخاطب عام و خاص تئاتر جذابیت هایی دارد ولی مسلما جذابیت هایی را که این روزها در تئاتر به کار گرفته می شود، ندارد. عده ای فضای کلی تئاتر را مسموم کرده اند و اثر حتما باید شوخی های مبتذل داشته باشد تا مخاطب جذب کند.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: «پرتره مرد ریخته» برای کسی که با زندگی عبدالحسین نوشین آشناست اطلاعات و ابعادی از زندگی اش ارائه می دهد و آنها را بازتر می کند و برای کسی که با زندگی او آشنا نیست می تواند شناختی را نسبت به زندگی فردی بدهد که ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و هنری دارد. کسانی که خودشان با شخصیت نوشین آشنا هستند و اطلاعات تاریخی دارند و همچنین نسبت به اسطوره های خود حساس هستند از این نمایش لذت می برند.

بارسقیان با اشاره به پرداختن به شخصیت ها در نمایش ها و آثار هنری عنوان کرد: مهمترین قسمت در نمایشنامه نویسی پردازش است و اصلا ذات هنر به پردازش است و ما هم برای نگارش نمایشنامه حدود ۶ ماه وقت گذاشتیم و تحقیق کردیم.

یکی از کارگردانان نمایش «پرتره مرد ریخته» با اشاره به اینکه قرار بوده است این اثر را در سال ۹۱ برای جشنواره تئاتر فجر ارایه کنند، اظهار کرد: ما متن نمایشنامه را در سال ۹۱ نوشتیم تا در جشنواره تئاتر فجر سال ۹۳ حضور پیدا کند اما مجوز نگرفت و رد شد و من الان خوشحالم که این متن آن سال رد شد و حالا قرار است اجرا شود.

بارسقیان در پایان درباره حضور اصغر همت در نمایش توضیح داد: این کار تک پرسوناژ است و اصغر همت در این نمایش نقش هشت شخصیت را بازی می کند.

نمایش «پرتره مرد ریخته» به نویسندگی و کارگردانی مشترک غلامحسین دولت آبادی و آراز بارسقیان از دوشنبه ۱۵ شهریورماه هر روز به جز شنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه می رود.

نظر شما