شناسهٔ خبر: 46202 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار «زن در اساطیر و ادیان و انقلاب» به قلم شیخاوندی/ از بررسی زنان در دوره اساطیری تا انقلاب مشروطه

داور شیخاوندی، استاد دانشگاه و مترجم از انتشار کتاب «زن در اساطیر و ادیان و انقلاب» خبر داد.

انتشار «زن در اساطیر و ادیان و انقلاب» به قلم شیخاوندی/ از بررسی زنان در دوره اساطیری تا انقلاب مشروطه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ داور شیخاوندی، استاد دانشگاه و مترجم درباره کتاب در دست انتشار خود با نام «زن در اساطیر و ادیان و انقلاب» گفت: این کتاب را در سه دفتر تنظیم و زنان را در کشورهای ایران، یونان، مصر، چین و آفریقای جنوبی بررسی کردم.
 
وی افزود: نخست به زن از دوره اساطیری پرداختم؛ در این دوره خدایان و ایزدبانوان را بررسی کردم. در رابطه با ایران به الهه‌ها از جمله آناهیتا توجه کردم. از منابعی که درباره زن در اساطیر ایران به شمار می‌آید کتاب شاهنامه فردوسی است بنابراین شاهنامه را از نظر دور نداشتم. در این کتاب نخستین زنی که از او سخن به میان می‌آید، فرانک است. اگرچه باید یادآوری کنم در اثر فردوسی چندان نگاه خوشی به زنان وجود ندارد.
 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در قسمتی از شاهنامه به نامه‌ای اشاره شده که زنان یک شهر به اسکندر می‌نویسند و از وی می‌خواهند از حمله به شهری که تحت فرمانروایی زنان است خودداری کند و برخی معتقدند که این داستان را زن فردوسی روایت کرده و وی آن را در شاهنامه به نظم درآورده است.
 
شیخاوندی اظهار کرد: پس از پرداختن به زنان در دوره اساطیری، زن در انقلاب مشروطه از جمله مباحثی است که مطمع نظر قرار گرفته است. در این دفتر از قره‌العین سخن می‌گویم و زنانی که با انقلاب مشروطه به اجتماع می‌آیند. حضوری که باعث پشت‌گرمی مردان شده و بسیاری از مشکلات را به دلیل این حمایت تحمل می‌کنند.
 
وی بیان کرد: همچنین به زنان در انقلاب چین و شوروی اشاره کردم و در انقلاب شوروی به همسر لنین به عنوان سمبل مبارزان بلشویکی در قرن بیستم پرداختم. آتش زدن زنان در اروپا نیز یکی از واقعیت‌هایی است که در کتاب بیان شده و این آتش‌سوزی با آماری تقریبا 500 هزار نفر تخمین زده شده و از مطرح‌ترین آنها می‌توان از ژاندارک نام برد.

کتاب «زن در اساطیر و ادیان و انقلاب» قرار است از سوی انتشارات ورجاوند منتشر شود.

نظر شما