شناسهٔ خبر: 46284 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر «هورژین‌ بافی» زنان بختیاری ثبت ملی شد

«هورژین‌بافی» یا خورجین بافی، از هنرهای سنتی مناطق بختیاری‌نشین استان خوزستان، ثبت ملی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نسرین جودکی، مردم‌شناس و مسئول تهیه این پرونده از ثبت ملی خورجین‌بافی خبر داد و گفت: «خورجین» یا به گفته بختیاری‌ها «هورژین‌بافی»، رشته‌ای از هنرهای سنتی است که در تمام مناطق بختیاری‌نشین خوزستان چون لالی، هفتگل، اندیمشک، اندیکا، شوشتر، ایذه، دزفول، مسجد سلیمان و همچنین دربخش‌هایی از استان‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و لرستان رواج دارد.

این پژوهشگر مردم‌شناسی به پیشینه کهن هورجین‌بافی اشاره و بیان کرد: شباهت ریسندگی در اقوام بختیاری با کهن‌ترین نقوشی که بر لوح‌های ایلامی نقش بسنه‌اند، ما را به این نتیجه می‌رساند که انواع بافندگی در میان بختیاری‌ها از قدمت بالایی برخوردار است.

به گفته جودکی، هورجین‌ها روی دارهای افقی و توسط زنان بختیاری بافته می‌شده و حکم صندوقچه‌ای را داشته که از آن برای نگهداری لباس و خوراک و رختخواب و دیگر وسایل خود بهره می‌بردند و به هنگام کوچ، آن را روی چارپایان می‌گذاشتند و حمل می‌کردند. البته امروز کاربرد برخی هورجین‌ها را تغییر داده و از آن به عنهوان زیرانداز بهره می‌برند.

مسئول تهیه پرونده ثبت ملی هورجین‌بافی، پیش از این به نقش‌هایی که در بافت این هنر به کار می‌رفته، اشاره و بیان کرده بود: روش بافت هورجین‌بافی دشوار است تا آنجا که به هورجین‌بافان بختیاری، «چینه‌گر» می‌گویند و امروز کمتر کسی است که شیوه بافت هورجین می‌داند. از سوی دیگر، دختران جوان ایلیاتی، کمتر با هورجین‌بافی آشنا هستند.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: به دلیل عدم وجود کارگاه‌های هورجین‌بافی در مناطق عشایری و مهاجرت ایلیاتی‌ها به شهر و همچنین جمع‌آوری هورجین‌ها توسط سوداگران لازم است که روش بافت هورجین بختیاری ثبت و امکاناتی برای آنان فراهم شود. گرچه امروز، هورجین را باز و به عنوان فرش و زیرانداز از ان استفاده می‌کنند.

نظر شما