شناسهٔ خبر: 46360 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقش و نگار گلیم ایرانی در بلغارستان

نمایشگاه بین‌المللی گلیم با مشارکت گسترده ایران در صوفیا پایتخت بلغارستان برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری شهرداری صوفیه و  موزه ملی مردم شناسی در صوفیه و بنیاد تراکیان، نمایشگاه بین‌المللی گلیم در دو روز ١٦ و ١٧ سپتامبر  مطابق با ۲۶ و ۲۷ شهریور در فضای آزاد این موزه در شهر صوفیه برگزار شد.

در افتتاحیه این نمایشگاه، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، رایزن فرهنگی جمهوری آذربایجان، رئیس موزه قوم شناسی، هنرمندان و مردم شهر صوفیه حضور داشتند.  

رئیس موزه قوم شناسی در سخنانی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه، خصوصاً از رایزنی فرهنگی ایران تشکر کرد و اینچنین فعالیتهایی را در شهر فرهنگی صوفیه، موجب شادابی اجتماع و ارتقای روابط فرهنگی با دیگر ملتها دانست.  

رئیس بنیاد  راه تراکیان نیز حضور دائمی ایران را در این نمایشگاه موجب استمرار این نمایشگاه دانست و از رایزنی فرهنگی ایران برای این حضور چشمگیر تشکر کرد.

محمد علی کیانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در این مراسم با ایراد سخنانی، گلیم و فرش ایران را گوهر زیبنده فرهنگ زیبایی آفرین خواند و نقش و نگارهای فرش ایرانی را منحصر به فرد خواند.

وی با بیان اینکه گلیم در بلغاری نیز گلیم خوانده می‌شود، گلیم بافی را یکی از مشابهت‌های فرهنگی دو ملت ایران و بلغارستان خواند که نشان از وحدت فرهنگی، هم ریشگی قومی دو ملت می‌دهد و روح زیبایی آفرین مردم دو کشور را نمایان می‌کند.

کیانی با بیان اینکه فرهنگ و هنر و زیبایی می‌تواند زبان مشترک همه ملتها شود و صلح و دوستی و درک متقابل را به ارمغان بیاورد، از مقامات فرهنگی شهر صوفیه برای همکاری بی‌دریغشان در فعالیتهای فرهنگی نیز تشکر کرد.

این برنامه فرهنگی با موسیقی محلی، دیدار از موزه و پذیرایی از مهمانان توسط مقامات موزه دنبال شد.

نظر شما