شناسهٔ خبر: 46403 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدار چندتن ازاستادان دانشگاه برن سوئیس از مؤسسه حکمت و فلسفه

روز گذشته مؤسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران میزبان چند تن از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه اسلام‌شناسی ایران‌شناسی به سرپرستی پروفسور گوسکن از دانشگاه برن از کشور سوئیس بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به نقل از سایت  موسسه حکمت و فلسفه ایران، صبح دیروز شنبه (سوم مهر ۱۳۹۵) مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه فعالیت‌های بین المللی خود، پیش از شروع کارگاه اسلام و مسیحیت توسط  پروفسور Hintersteiner با دانشجویان دکتری ایرانی، این مؤسسه میزبان چند تن از استادان  و بیست تن از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی به سرپرستی پروفسور گوسکن (Prof. Gösken) از دانشکده فلسفه و تاریخ مؤسسه اسلام‌شناسی و زبان‌شناسی (Philologie) و دانشگاه برن از کشور سوئیس بود که ضمن دیدار از مؤسسه در جلسه‌ دیدار و گفت و گویی با حضور شهین اعوانی(معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی مؤسسه)  بیژن عبدالکریمی (استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی )،  احمد علی حیدری(معاون پژوهشی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی) و  نوربرت هینتراشتاینر (استاد دانشگاه Münster مونستر آلمان) شرکت کردند.

بیژن عبدالکریمی که این هیئت سوئیسی را در طول سفر دو هفته‌ای این گروه تحقیقاتی در ایران همراهی کرده بود، در ابتدا ضمن معرفی مؤسسه علت حضور این گروه را در مؤسسه اهمیت بالای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برای مطالعه ایران و شناخت فرهنگ و فلسفه ایران خواند.

در ادامه شهین اعوانی ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان سوئیسی  گفت: موسسه در سال ۱۹۷۴ توسط دکتر سید حسین نصر پایه گذاری شده و از همان زمان بر اساس نقطة ثقل اساسنامه‌اش که «شناخت، شناساندن، و اشاعة فکر ایرانی و فلسفة اسلامی بوده»،  توانسته جایگاه بین المللی خود را پیدا کند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فعالیت‌های بین المللی مهم و درخور توجهی در موسسه صورت گرفته و تا کنون هم ادامه دارد.

وی اشاره کرد یکی از کارهای مهم موسسه تربیت محققین بین المللی قبل و بعد ازانقلاب اسلامی ایران است و از جمله این محققان خارجی که بر اندوخته‌های تخصصی خود افزودند و تجربه خوب دو طرفه از حضورشان حاصل شد، پروفسور هانری کربن، پروفسور ایزوتسو، پروفسور ماتسوموتو، و پروفسور کوردا و دیگران بودند. در کنار این افراد استادان ایرانی از جمله استاد سیدجلال‌الدین آشتیانی، استاد محمود شهابی، استاد مهدی حائری یزدی، نسخه‌شناسانی مثل استاد دانش‌پژوه و ... بوده‌اند. شخصیت‌های دیگری که جوانی خود را در انجمن فلسفه گذراندند و با متون اصیل فلسفه و عرفان اسلامی آشنا شدند بعدها باز هم این راه را ادامه دادند و در سطح بین‌الملل در زمره مشاهیر عرفان و فلسفه اسلامی قرار گرفتند از بین خارجی‌ها افرادی مثل پروفسور  ویلیام چیتیک، پروفسور موریس  بودند و از بین دانشجویان ایرانی شخصیت محققانه و علمی کسانی مثل‌ استاد غلامرضا اعوانی، استاد نصرالله پورجوادی و ... شکل گرفت. هر یک از این استادان در مقطعی در همین محل حضور داشتند و در جلسات و کلاس‌های موسسه شرکت می‌کردند یا  سخنرانی علمی کرده‌اند و به فعالیت تحقیقاتی اشتغال داشته‌اند.

این استاد فلسفه ضمن ابلاغ خوش آمدگویی رئیس مؤسسه  دکتر خسروپناه و فعالیت‌های ملی و بین المللی ایشان ازدکتر غلامرضا اعوانی هم یاد کردند و  افزود: وی مدت ۲۳ سال ریاست مؤسسه را بر عهده داشتند و شخصیت بین المللی ایشان نیز به اعتبار بین المللی مؤسسه افزوده است که در سطح فلسفه تطبیقی، عرفان اسلامی، فلسفه اسلامی و... آن روند هنوز هم ادامه دارد. برگزاری کنگره جهانی روز جهانی فلسفه در سال ۲۰۱۰ از دیگر کارهای ماندنی مؤسسه در سطح بین‌الملل است. برگزاری کنگره مشترک ایران و ترکیه در موضوع «فلسفه معاصر»  (در سال ۱۳۹۴) از کارهای تأثیرگذار بوده است. امضای تفاهم‌نامه‌های پژوهشی و آموزشی با دیگر کشورها از جمله ترکیه، هند، و... طی سالهای اخیر نوید فعالیت‌های بیشتری را به ما داده است.

اعوانی پس از معرفی دو فصلنامه تخصصی حکمت با عنوان «جاویدان خرد» گفت: در کنار  هشت عضو هیئت‌ تحریریه از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های ایران ۵ عضو دیگر را استادان خارجی از دانشگاه جرج‌واشنگتن، دانشگاه ایالتی نیویورک، ودانشگاه برکلی، و نیز دانشگاه سنت توماس اوزاکای ژاپن تشکیل می‌دهند. همچنین مؤسسه با دانشگاه  آزاد برلین آلمان همکاری مطلوبی در زمینه تصحیح و چاپ نسخ خطی در زمینه فلسفه و کلام اسلامی دارد و بیش از بیست عنوان کار مشترک منتشر کرده است.

در پایان وی ضمن اشاره به چند تن از محققین معاصر که دوره تحقیقاتی کوتاه مدت و بلند مدت در مؤسسه گذرانده‌اند اظهار داشت: مؤسسه عضو فیسپ (FISP) «فدارسیون بین المللی فلسفه» می‌باشد و یکی دیگر از اقدامات مهم مؤسسه در حوزه بین الملل این بوده  که توانست به طور رسمی «انجمن بین المللی فلسفه اسلامی» را تأسیس کند و بدین ترتیب اندک اندک فلسفه اسلامی در دانشکده‌های فلسفه رسمیت یافته است و هم‌اکنون مؤسسه با این انجمن همکاری علمی جدی دارد.

نظر شما