شناسهٔ خبر: 46566 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نهمین جایزه معماری داخلی ایران اهدا شد

نهمین جایزه معماری داخلی ایران با حال‌وهوایی متفاوت از سال‌های گذشته، هشتم مهر در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق: نهمین جایزه معماری داخلی ایران با حال‌وهوایی متفاوت از سال‌های گذشته، هشتم مهر در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد؛ مراسمی با حضور معماران مطرح معاصر برای معرفی خلاقانه‌ترین و بهترین طرح‌های معماری داخلی. البته این مراسم بخش ویژه‌ای هم داشت؛ بخشی که برای ششمین‌سال پیاپی در کنار اهدای جایزه معماری داخلی برگزار و در آن از یک معمار معاصر تقدیر می‌شود. در ردیف نخست سالن، معمارانی چون فرامرز شریفی، فریار جواهریان، ایرج اعتصام، حمید میرمیران، ایرج کلانتری و بسیاری دیگر از چهره‌های معماری ایران دیده می‌شدند.
بیانیه هیأت داوران جایزه معماری
مهسا مجیدی، حسن متقی، شامیل محمدزاده، کورش دباغ و هومن بالازاده به‌عنوان اعضای هیأت داوران نهمین جایزه معماری داخلی ایران، آثار راه‌یافته به این دوره را ارزیابی کردند. دکتر مهسا مجیدی به‌عنوان یکی از اعضای هیأت داوری، بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد. در این بیانیه آمده: «٣١ پروژه مسکونی، ٣٤ پروژه تجاری، ٣٢ پروژه اداری و ١٢ پروژه عمومی به دبیرخانه این دوره از جایزه معماری داخلی ایران راه یافتند و پروژه‌هایی که به نظر هیأت داوران شایستگی ارتقا به مرحله بعدی بحث و گفت‌وگوی بیشتر را داشتند انتخاب شدند و به‌این‌ترتیب در بخش پروژه‌های مسکونی یک پروژه رتبه اول، یک پروژه رتبه دوم و یک پروژه مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفت. در بخش پروژه‌های اداری، یک پروژه رتبه اول، پروژه‌ای برای رتبه دوم انتخاب نشد و یک پروژه مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفت. در بخش تجاری نیز، یک پروژه رتبه اول، دو پروژه به‌صورت مشترک رتبه دوم و دو پروژه به‌صورت مشترک مورد تقدیر قرار گرفته‌اند و در نهایت در بخش ساختمان‌های عمومی، به‌دلیل احرازنشدن حدنصاب حداقل ١٥ پروژه برای انتخاب رتبه اول، یک پروژه مورد تقدیر هیأت انتخاب قرار گرفت».جایزه معماری داخلی به گفته احمد زهادی،در جست‌وجوی طرح‌هایی است که در آنها توانایی طراح در تحقق مطلوب فعالیت‌ها و تأمین نیازهای روانی و کاربردی در فضای درونی به چشم می‌خورد. چگونگی و میزان هماهنگی طرح با ساختار اصلی معماری و میزان توجه طراح به بستر اقلیمی، فرهنگی و بومی محل طرح از دیگر شاخصه‌های مورد توجه داوران این جایزه است. دبیرخانه جایزه معماری داخلی ایران، واژه «معماری داخلی» را شامل عناصری چون کیفیت فضا، تکنیک، عناصر داخلی و طراحی داخلی تعریف کرده است. اصول و مبانی داوری این جایزه در بخش «معماری» عبارت است از: کاربری، کالبد، حجم، استراکچر کل بنا، روح، حس و زیبایی. در بخش معماری داخلی هم این اصول باید حاکم باشد: استراکچر داخلی، بدنه‌های داخلی و سقف‌ها و عناصر تشکیل‌دهنده کالبدی معماری داخلی (ستون، در، پنجره و ...). تقدیر از فرامرز شریفی (معمار معاصر ایران) بخش دیگری از این مراسم بود که احمد زُهادی به‌عنوان برگزارکننده جایزه معماری داخلی ایران، اجرای این بخش را بر عهده داشت. زهادی از مهدی علیزاده که سال گذشته در این بخش از او تقدیر شده بود و فریار جواهریان دعوت کرد برای اهدای لوح تقدیر فصل‌نامه معماری و ساختمان روی صحنه بیایند و این جایزه به او اهدا شد. پس از آن ایرج اعتصام و سیدهادی میرمیران از طرف بنیاد معماری میرمیران لوحی را به فرامرز شریفی تقدیم کردند. ایرج کلانتری نیز به نمایندگی از جامعه مهندسان معمار ایران لوحی را برای تقدیر از فرامرز شریفی به او تقدیم کرد. کلانتری چند کلامی درباره شریفی صحبت کرد؛ او گفت: «زمانی که در دانشگاه درس می‌خواندیم، آقای شریفی سال‌بالایی من بودند، همیشه با لطف و مهربانی زیادی از من پشتیبانی کرد و محبت‌های او را فراموش نمی‌کنم. به‌مرور متوجه شدم فرامرز شریفی توانایی‌هایی دارد که ربطی به سیستم آکادمیک دانشگاه ندارد و تخیل بسیار قوی او من را شگفت‌زده می‌کرد. او همیشه توانایی خوبی در طراحی دارد و کارهایش جدید است و تکرار در آن دیده نمی‌شود و سبک زندگی‌اش نیز کاملا سبک زندگی یک معمار است.»
تقدیرها
در ادامه تقدیرها از فرامرز شریفی، حسن اسحاقی به نمایندگی از کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، لوحی را به او تقدیم کرد، پس از آن لوح‌های یادبودی نیز از طرف انجمن مفاخر مهندسان معمار ایران و مدیر جامعه مهندسان داخلی ایران به این معمار اهدا شد. پایان‌بخش مسابقه، اهدای جوایز نهمین جایزه معماری داخلی ایران بود؛ در بخش خارج از مسابقه سولماز فولادی، نیما کیوانی و سینا کیوانی برای طراحی داخلی پروژه مهر خانه، شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش پروژه‌های مسکونی، دفتر معماران پیشان- زهرا مختارپور، ابراهیم مختارپور، ابراهیم خسروتاج، کتایون مشهودی و طاهره مختارپور تقدیر شدند. دومین گروهی که در این بخش شایسته تقدیر شناخته شدند، استودیوی معماری‌کات بود که مهدی کامبوزیا و هلنا قنبری در این بخش تقدیر شدند. دفتر معماری الشتر- حامد مرادی‌الشتر نفر دوم این بخش معرفی شد و سعید میرمحمدصادقی و لادن زارعی نفر اول این بخش معرفی شدند. در بخش پروژه‌های تجاری، از پریما جهانگرد و محمد کانی‌سواران تقدیر شد. جایزه دوم این بخش به‌صورت مشترک به الهام مستوری، امیرمهدی مستوری و شهاب میرزاییان برای پروژه طراحی داروخانه نوید و روند هماهنگ- علی حمیدی‌مقدم برای طراحی مرکز خرید ماهر تعلق گرفت. جایزه نخست این بخش نیز به شبیر موسوی، امیررضا فاضل و مهدی کلاهی اهدا شد. در بخش ساختمان‌های اداری نیز از حامد بدری‌احمدی و مرتضی شعبانی‌فر تقدیر شد و جایزه اول این بخش به رنا دیزاین (رضا نجفیان) تعلق گرفت. در بخش عمومی نیز از گروه معماران مدام، ساناز قائم‌مقامی و مجتبی محمدظاهری تقدیر شدند. گفتنی است شرکت‌های knauf، Bennext و سی‌بون‌سازه مهر حامیان این دوره از برگزاری مراسم بودند.

نظر شما