شناسهٔ خبر: 46823 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«باب دیلن» جواب آکادمی نوبل را نمی‌دهد

با گذشت چند روز از نوبلیست شدن «باب دیلن» خواننده و ترانه‌سرای مشهور آمریکایی،‌ اعضای آکادمی نوبل ادبیات هنوز موفق نشده‌اند با او تماس بگیرند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ «تلگراف» نوشت: آکادمی نوبل ادبیات پس از تلاش‌های مکرر برای برقراری تماس با «باب دیلن» ۷۵ ساله، از ادامه این کار دست کشیده است.

تنها خبری که پس از تعلق گرفتن مهم‌ترین جایزه ادبی جهان به این موسیقی‌دان منتشر شد، روی صحنه رفتن او در لاس‌وگاس و خودداری از اظهارنظر درباره کسب این جایزه بود.

در این کنسرت که روز جمعه (۲۳ مهرماه) برگزار شد، اعضای «رولینگ استونز» هم پس از «دیلن» روی صحنه رفتند. «میک جَگِر» که برنده شدن «دیلن» را در توییتر خود تبریک گفته بود،‌ در این اجرا رو به او گفت: می‌خواهم از «باب دیلن» برای این برنامه فوق‌العاده تشکر کنم. ما هرگز پیش از این با یک برنده نوبل روی صحنه نیامده بودیم. «باب» مثل «والت ویتمن» خودِ ماست.

پس از او «کیت ریچادز» نیز گفت: نمی‌توانم به کسی شایسته‌تر از او فکر کنم.

آکادمی سوئدی نوبل که جایزه را در ماه دسامبر به برنده اعطا می‌کند، اعلام کرده هنوز پاسخی از «باب دیلن» دریافت نکرده است. «سارا دانیوس» دبیر دائمی این آکادمی در این‌باره گفت: در حال حاضر ما هیچ کاری نمی‌کنیم. من با نزدیک‌ترین همکارانش تماس تلفنی و ایمیلی داشتم و جواب‌های دوستانه‌ای دریافت کردم. تا اینجا،‌ مسلما همین کافی است.

«دانیوس» گفته که نمی‌داند آیا «دیلن» در مراسم دهم دسامبر که در استکهلم برای اعطای جایزه به برنده برگزار می‌شود،‌ حضور پیدا می‌کند یا نه. او ادامه داد: اگر نخواهد بیاید، ‌نمی‌آید. در هر صورت این یک جشن بزرگ خواهد بود و افتخار از آن اوست. من اصلا نگران نیستم. فکر می‌کنم پیدایش می‌شود.

حضور نیافتن «دیلن» در مراسم اعطای جوایز سابقه‌دار است؛ او سال ۲۰۰۰ به عنوان برنده تندیس اسکار بهترین ترانه اوریجینال در فیلم «پسران شگفت‌انگیز» انتخاب شد، اما به جای حضور در مراسم و دریافت مستقیم جایزه‌اش،‌ از طریق تماس ویدیویی از استرالیا با حاضران ارتباط برقرار کرد. 

«باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا که در توییتر خود خوشحالی‌اش را از اعطای این جایزه به شاعر محبوب خود ‌ابراز کرد، پیش‌تر از تمایل نداشتن او به حضور در کاخ سفید و نواختن خبر داده بود. «دیلن» یک بار دعوت «اوباما» را در سال ۲۰۱۰ به مناسبت بزرگداشت تاریخ سیاه‌پوستان پذیرفت اما بعد از اجرا بدون این‌که از رییس‌جمهور درخواست عکس کند و یا حرفی بزند،‌ مجلس را ترک کرد.

«اوباما» سال ۲۰۱۳ در یکی از مصاحبه‌هایش گفت: آن ویژگی «باب دیلن» که خیلی دوست دارم این است که او دقیقا همانی است که انتظار می‌رود. او معمولا در تمرین‌ها شرکت نمی‌کند، همه این افراد پیش از اجرای  شب خود برای تمرین می‌آیند. او نمی‌خواست با من عکس بگیرد؛ معمولا تمام چهره‌ها می‌میرند تا با من و «میشل» عکس بگیرند، اما او اصلا پیدایش نشد.

«اوباما» ادامه داد: او آهنگ را تمام کرد. من درست ردیف اول نشسته بودم. او آمد، به من دست داد، کمی سرش را خم کرد،‌ یک لبخند کوچک تحویلم داد و بعد رفت. همین بود... بعد رفت. این تنها ارتباط نزدیک ما با او بود. بعد من فکر کردم: این همان ‌«باب دیلن»ی است که تو می‌خواستی،‌ نه؟ دوست نداشتی با تو بگو بخند داشته باشد. دلت می‌خواست او در مورد تمام این برنامه کمی خاص برخورد کند.

آکادمی نوبل روز پنج‌شنبه (۲۲ مهرماه) نام «باب دیلن» را به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و «خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی» را علت برگزیدن او عنوان کرد. انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته؛ «باراک اوباما»، «جویس کرول اوتس»، «استفن کینگ»، «لئونارد کوهن» و «میک جَگِر» از جمله افرادی هستند که این افتخار را به خوشحالی به «دیلن» تبریک گفتند اما «ایروین ولش» داستان‌نویس اسکاتلندی و «هاری کونزرو» نویسنده و روزنامه‌نگار هندی ـ انگلیسی، از منتقدان سرسخت این جریان بودند

نظر شما