شناسهٔ خبر: 47353 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب زبان‌شناسی نظری «سمت» تجدیدچاپ شد

ویراست سوم کتاب زبان‌شناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی نوشته دکتر محمد دبیرمقدم، با تجدیدنظر اساسی توسط سازمان سمت منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «زبان‌شناسی نظری» نوشته محمد دبیر مقدم برای دانشجویان رشته زبان‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ‌عنوان کتابی مبنایی برای دروس مکاتب زبان‌شناسی، تاریخ زبان‌شناسی، دستور گشتاری، نحو، و شیوه استدلال نحوی تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه‌مندان و محققان نیز از آن بهره‌مند شوند.

در بخش چکیده کتاب آمده است: تحولات فلسفی و نظری شش دهه اخیر در زبان‌شناسی، که شخصیت‌های دوران‌ساز جهان پدیدآورنده یا احیاکننده آنها بوده‌اند، پیشینه‌ای دو هزار و چند صد ساله در تمدن بشر را با خود حمل می‌کند. انتقال و بیان این مفاهیم و مباحث به زبان فارسی باید هم مستند باشد و هم نزدیک و وفادار به جوهره آن مفاهیم. در این امر، واژه‌گزینی و اصطلاح‌سازی بخش مهمی از آن رسالت را برعهده دارند. مفاهیمی که در این کتاب معرفی و تشریح شده‌اند مفاهیم ساده‌ای نیستند زیرا درباره پدیده‌ای سخن می‌گویند که آن پدیده، که ویژه انسان است و موهبتی است بی‌بدیل، ماحصل هزاران سال تطوّر است و از این‌رو پدیده‌ای است بسیار پیچیده. بنابراین، سخن مستند و دقیق گفتن درباره آن در آن سطح که شایسته آن است نمی‌تواند سخن آسان و ساده‌ای باشد. اما این اهتمام بسیار لذت‌بخش، خشنودکننده، آگاهی‌بخش، و آموزنده است و بی‌گمان گامی نیز در جهت بومی‌تر کردن علم زبان‌شناسی در ایران و همچنین تقویت بیشتر زبان فارسی در مقام زبان علم به شمار می‌رود.

مؤلف در مقدمه ویراست سوم کتاب خود آورده است: «در ۱۰ سال گذشته تحولات بسیار مهمی در زبان‌شناسی نظری روی داده است. به‌ویژه در چارچوب «برنامه کمینه‌گرای» چامسکی هم بازنگری بینشی و نظری و مفهومی صورت گرفته است. در این ویراست، تحولات عمده و اساسی یک دهة گذشته معرفی و کتاب روزآمد شده است».

دبیرمقدم می‌افزاید: «در سال‌هایی که ویراست دوم کتاب را تدریس و بازخوردهای دانشجویان را تجربه کرده‌ام، احساس نمودم برخی مفاهیم نظری مطرح شده نیاز به شرح بیشتر دارد و در ویراست سوم کوشیدم آن‌ها را ملحوظ بدارم. در برخی فصل‌های دیگر کتاب نیز مطالب را قدری گسترش داده‌ام».

مؤلف در توضیح و معرفی اثر خود می‌گوید: «مفاهیمی که در کتاب زبان‌شناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی معرفی و تشریح شده‌اند، مفاهیم ساده‌ای نیستند زیرا درباره پدیده‌ای سخن می‌گویند که آن پدیده، که ویژه انسان است و موهبتی است بی‌بدیل، ماحصل هزاران سال تطوّر است و از این‌رو پدیده‌ای است بسیار پیچیده. بنابراین، سخن مستند و دقیق گفتن درباره آن در آن سطح که شایسته آن است نمی‌تواند سخن آسان و ساده‌ای باشد. اما این اهتمام بسیار لذت‌بخش، خشنودکننده، آگاهی‌بخش و آموزنده است و بی‌گمان گامی نیز در جهت بومی‌تر کردن علم زبان‌شناسی در ایران و همچنین تقویت بیشتر زبان فارسی در مقام زبان علم به شمار می‌رود».

این کتاب با پیشگفتار آغاز می شود و شامل ۱۳ فصل است. عناوین فصول آن عبارتند از:نگرش‌های مسلط در زبان‌شناسی نظری امروز،ساخت‌های نحوی، نخستین نظریه‌های معنائی، نظریه معیار، معناشناسی زایشی، دستور حالت، دستور رابطه‌‏ای، نظریه معیار گسترده و نظریه معیار گسترده اصلاح‌‏شده،  نظریه حاکمیت و مرجع‏‌گزینی و نظریه اصل‌ها و پارامترها، دستور واژی ـ نقشی، دستور ساخت گروهی تعمیم‌‏یافته و دستور ساخت گروهی هسته‌‏بنیان، برنامه کمینه‏‌گرا و نظریه بهینگی.

نظر شما