شناسهٔ خبر: 47568 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهالی موسیقی و فیلمسازان فیلم‌کوتاه به وزیر ارشاد نامه نوشتند

حدود ۷۰۰ نفر از اهالی موسیقی با ارسال نامه‌ای سرگشاده به دبیرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توجه و رسیدگی سیدرضا صالحی‌امیری به مشکلات عرصه موسیقی از جمله شیوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ حدود ۷۰۰ نفر از اهالی موسیقی با ارسال نامه‌ای سرگشاده به دبیرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توجه و رسیدگی سیدرضا صالحی‌امیری به مشکلات عرصه موسیقی از جمله شیوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر شدند. یک ماهی به شروع سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر با مدیریت حمیدرضا نوربخش مانده، زمان برگزاری این جشنواره از ۲۲ دی‌ماه تا یکم بهمن‌ماه اعلام شده و یکی دو هفته‌ای هم هست که صحبت از نهایی شدن جدول این دوره از جشنواره موسیقی است تا بعد از آن برنامه‌های جشنواره سی‌ودوم موسیقی به صورت رسمی اعلام شود. حالا تعدادی از هنرمندان فعال جامعه موسیقی در اعتراض به سیاست‌ها و مدیریت جشنواره موسیقی فجر نامه‌ای به سیدرضا صالحی‌امیری نوشته‌اند و در آن درخواست کرده‌اند تا در سیاستگذاری این جشنواره بازنگری شود. امضاکنندگان این نامه در آن مشکلاتی از جمله نبود آیین‌نامه، برخورد سلیقه‌ای، ساختار محفلی، تبعیض، عدم شفافیت مالی، بی‌نظمی و... در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته را مثال زده و حضور دوباره چهره‌هایی که سال گذشته در تیم برگزاری جشنواره حاضر بودند را نوعی بی‌احترامی به جامعه موسیقی عنوان می‌کنند. در بخشی از این نامه با اشاره این موارد نوشته شده است: «جشنواره موسیقی فجر در ادامه سیاست‌های یک بام و دو هوای بخش حاکمیت و بی‌مهری‌های مکرر به هنر موسیقی در طول سال و پرداختن و توجه به آن تنها در یک دوره نهایتا ۱۰ روزه نتوانسته اعتماد بسیاری از موسیقیدانان کشور را به خود جلب کند. از سوی دیگر برای این جشنواره نیز به عنوان مهم‌ترین رویداد دولتی در حوزه موسیقی هم تا به امروز و پس از سی‌ویک دوره برگزاری هنوز هیچ اساسنامه، چارچوب یا دستورالعمل مدونی ارایه نشده و به تبع آن گویا هدفی مشخص نیز برای آن متصور نیست که خود شاید گواهی دیگر است از بی‌توجهی‌ها و بی‌مهری‌های حاکمیت نسبت به این هنر ارجمند. گردانندگان و مدیران این جشنواره همواره تنها براساس روابط و تشخیص مسوولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری آن مشخص شده‌اند و بنا بر نبود هیچ قاعده‌ای صرفا بر اساس نظر، سلیقه و دغدغه خود پیش رفته‌اند. این نکته از جمله دلایلی است که باعث شده تا رویدادی که از سوی دولت‌ها همواره به عنوان مهم‌ترین همایش موسیقایی سال لقب گرفته است و بنا بر ویژگی‌هایی چون مناسبت، بودجه‌، حمایت‌های دولتی، ثبات، استمرار و فراگیر بودن باید پس از بیش از ۳۰ دوره تجربه اجرا، مهم‌ترین اتفاق هنری سال در زمینه موسیقی تلقی و موجد جریان‌ها و حرکت‌های موثر و مفید در فضای موسیقی کشور واقع شود، در بیشتر موارد در حد یک شعار، نمایشی تبلیغاتی و یک رفع تکلیف دولتی تنزل یابد و با بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی بخش مهمی از هنرمندان و فعالان این حوزه مواجه شود. »
برگزاری سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر در سال گذشته با حرف و حدیث‌های زیادی روبه‌رو شد. اعتراض‌هایی که تا چند ماه پس از برگزاری جشنواره ادامه داشت و در ادامه تا آنجا پیش رفت که با تمدید مدیریت حمیدرضا نوربخش در دوره سی‌ودوم بار دیگر از سر گرفته شد. حذف فراخوان و دعوت دبیرخانه از افراد و گروه‌های حاضر در این جشنواره، حذف بخش رقابتی جشنواره موسیقی و جایگزین شدن جایزه باربد، یا دستمزدهای متفاوت برای حاضران و گروه‌هایی که در این جشنواره اجرا داشتند و چند مورد دیگر عمده‌ترین اعتراض‌هایی بودند که نسبت به جشنواره موسیقی و برگزاری آن صورت گرفت. ماجرای اعتراض‌ها به شیوه برگزاری جشنواره موسیقی از وقتی بالا گرفت که حمیدرضا نوربخش اعلام کرد این جشنواره همانند سال قبل و بدون هیچ تغییری برگزار خواهد شد. امضاکنندگان نامه اخیر با انتقاد از جشنواره سال گذشته موسیقی فجر و نحوه مدیریت آن، اعتراضات خود را در ۹ بند از بی‌برنامه بودن این جشنواره و ابهام در برنامه‌ریزی آن گرفته تا ابهام در شیوه فروش بلیت، انتخاب داوران، عدم شفافیت مالی و بی‌توجهی به شهرستان‌ها، فعالان موسیقی این مناطق و چهره‌های جوان با حذف بخش‌های مربوط به آنها در جشنواره عنوان کرده‌اند. در بخش پایانی این نامه با اشاره به این موارد خطاب به صالحی‌امیری نوشته شده است: «انتصاب دوباره‌ مدیر جشنواره فجر گذشته را برای دوره آتی، بی‌توجهی و حتی دهن‌کجی به انتقادهای بی‌جواب جامعه موسیقی، رسانه و هنر می‌دانیم و در راستای ارجح دانستن مصالح عمومی و درازمدت جامعه موسیقی بر منافع شخصی و مقطعی افراد در هر رتبه و جایگاهی خواستار رسیدگی به شبهات اعلام شده از سوی جنابعالی به عنوان متولی فرهنگ کشور و به تبع آن موسیقی بوده و اعلام می‌کنیم که حضور در هر رویداد و جشنواره‌ای بدون شفافیت لازم، ضوابط و چارچوب مشخص و مدیریتی دلسوز، به دور از دیدگاه‌های جناحی و پاسخگو را به زیان هنر موسیقی و اهالی آن می‌دانیم. »
اما در این میان بیش از ۵۰۰ فیلمساز جوان هم با امضای نامه دیگری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به وضعیت فیلم کوتاه در کشور اعتراض کردند. در این نامه که خطاب به رضا صالحی‌امیری نوشته شده به مسائلی همچون روند برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، شفاف نبودن نحوه حمایت از تولید فیلم کوتاه و نظارت بیشتر بر انجمن سینمای جوان و تغییر اساسنامه این انجمن اشاره شده است. عدم در نظر گرفتن بودجه کافی، حذف فیلم کوتاه از جشنواره فیلم فجر، عدم رسیدگی به وضعیت معیشتی فیلمسازان فیلم‌کوتاه و ضعف مدیریتی انجمن سینمای جوانان ایران از دیگر مواردی است که امضاکنندگان این نامه را بر آن داشته تا در جهت حل آن به وزیر ارشاد نامه بنویسند.

نظر شما