شناسهٔ خبر: 47626 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ای.آر. بریت‌ویت درگذشت

ای.آر. بریت‌ویت در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ "نیویورک تایمز" نوشت: "ادوارد دیکاردو بریت‌ویت" نویسنده، دیپلمات و خلبان که اصالتا اهل گویان آفریقا بود و کتاب "تقدیم با عشق" (To Sir, with Love) را در سال ۱۹۵۹ نوشت، در سن ۱۰۴ سالگی از دنیا رفت.

"تقدیم با عشق" رمانی زندگی‌نامه‌ای از خاطرات دوران تدریس "بریت‌ویت" در مدرسه‌ای محروم در ایست‌اِند لندن بود که در سال ۱۹۶۷ به سینما راه یافت و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این فیلم اقتباسی را "جیمز کلاول" کارگردانی و "سیدنی پوآتیه" نقش اصلی آن را ایفا کرد.

داستان "تقدیم با عشق" درباره مهندسی است که به دلیل تبعیض نژادی حاکم در انگلیس دهه ۱۹۴۰ به تدریس در یک مدرسه منطقه محروم روی می‌آورد. هیچ‌یک از همکاران و شاگردانش به جز یک معلم موسیقی با او با احترام رفتار نمی‌کنند. اما او به شیوه خود بچه‌ها را جذب می‌کند و کم کم رابطه‌ای دوستانه و عجیب بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

بریت‌ویت که فارغ‌التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه کمبریج بود، در دانشگاه‌های هاروارد،‌ نیویورک و دانشگاه دولتی فلوریدا، ادبیات تدریس می‌کرد و سال‌های متمادی ساکن واشنگتن بود. این نویسنده، نماینده کشور گویان در سازمان ملل و سفیر کشورش در ونزوئلا بود و در طول عمرش چندین کتاب درباره نژادپرستی در کشورهای آفریقای جنوبی و آمریکا نوشت. ‌"یک نوع بازگشت به وطن"،‌ "انتخاب کاه‌ها"،‌ "همسایه‌های مخالف" و "سفیدِ افتخاری" از جمله دیگر آثار ادبی این نویسنده رنگین‌پوست هستند.

نظر شما