شناسهٔ خبر: 47655 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسن فتحی: چاهی که برای «شهرزاد» کندند زیر پای کسانی که سکوت کردند کنده خواهد شد

کارگردان مجموعه «شهرزاد» سکوت بیشتر در برابر حواشی پیش آمده برای این مجموعه را درست ندانست و از همین رو در اختتامیه جشنواره فیلم ویدیویی یاس، بعد از دریافت جایزه خود، به کسانی که در برابر این حواشی سکوت کرده‌اند، تاخت.

فرهنگ امروز/ الهام نداف:

کارگردان مجموعه «شهرزاد» سکوت بیشتر در برابر حواشی پیش آمده برای این مجموعه را درست ندانست و از همین رو در اختتامیه جشنواره فیلم ویدیویی یاس، بعد از دریافت جایزه خود، به کسانی که در برابر این حواشی سکوت کرده‌اند، تاخت. روی صحبت فتحی بیشتر با تشکل‌های سینمایی بود. آنهایی که در قبال دستگیری محمد امامی، سرمایه‌گذار این مجموعه سکوت کردند و راه را برای گلایه‌ها و انتقادها باز گذاشتند. او همچنین از مدت زمانی که برای به ثمر رسیدن این مجموعه گذاشته، حرف زد: «چهار سال وقتم را از مرحله نگارش تا تولید و پخش صرف این کار کردم و دوستان می‌دانند زمانی «شهرزاد» وارد شبکه نمایش خانگی شد که شبکه نمایش خانگی به هر دلیل، دچار رکود بود و کارشناسان، آینده‌ای برای آن متصور نبودند اما «شهرزاد» موفق شد، دوباره به آن رونق بدهد و سرمایه‌های زیادی جذب شبکه نمایش خانگی شود و شاهدش اینکه الان ده‌ها سریال یا در حال تولید یا در شرف تولید است.» فتحی همچنین عنوان کرد: عوامل مجموعه «شهرزاد» برده جریان سیاسی و اقتصادی خاصی نیستند و به صورت مستقل عمل می‌کنند. او خطاب به حاضران در سالن خودش را اینگونه معرفی کرد: «من حسن فتحی هستم و ۲۵ سال است که به این مردمی خدمت می‌کنم که افتخار من هموطن بودن با آنهاست؛ بخشی از این خدمات هم ساخت سریال‌هایی مانند «پهلوانان نمی‌میرند»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه» و «شهرزاد» است. رویه من استقلال بوده و تردیدی ندارم که امروز به همین دلیل تاوان می‌دهم.»کارگردان مجموعه «مدار صفر درجه» تاوانی را که این روزها می‌دهد ناشی از موفقیت‌هایش دانست: «دردناک است که شما به دلیل موفقیت‌تان تاوان بدهید نه به خاطر شکست‌های‌تان! در این میان اما حیرت من از تشکل‌های سینمایی مانند خانه سینما و کانون کارگردانان و انجمن بازیگران است. مگر نه اینکه من و همکارانم عضو این تشکل‌ها هستیم! مگر آنها ما را نمی‌شناسند؟ چرا سکوت کرده‌اند؟ مگر خانواده‌های‌شان بیننده این سریال نیستند؟ مگر نمی‌دانند این سریال موجب رونق نمایش خانگی و اشتغال‌زایی شده است؟! پس چرا سکوت کرده‌اند؟!»
 او خطاب به همکارانش گفت: «چاهی که امروز مقابل «شهرزاد» کنده شده است، فردا زیر پای تک‌تک کسانی که امروز سکوت کرده‌اند کنده خواهد شد. اخلاق و وجدان ایجاب می‌کند که ما پیش‌داوری نکنیم و اجازه بدهیم که مراجع قضایی به این موضوع رسیدگی کنند و ما هم تابع نظر این مراجع هستیم.» به گفته این کارگردان، عوامل مجموعه «شهرزاد» دو راه پیش رو دارند، یا اینکه عافیت‌طلبانه در مقابل شانتاژ کوتاه بیایند و کار را تعطیل کنند و راه دوم اینکه به احترام مردمی که فصل یک را دیده‌اند و دوست داشته‌اند کار را ادامه بدهند. فتحی راه دوم را انتخاب کرده است؛ «پس ما کارمان را به خاطر مردم و به نام مردم و به احترام آنها ادامه می‌دهیم.» اما حواشی پیش آمده درباره سرمایه مجموعه «شهرزاد» با پست اینستاگرامی ترانه علیدوستی، مبنی بر دعوت مخاطبان به بی‌توجهی درباره شایعات و در پی آن سوال یک روزنامه‌نگار و منتقد درباره ارتباط تهیه‌کننده این مجموعه با اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و پولشویی، شدت گرفت.  در ادامه علیدوستی به چالشی اخلاقی توسط برخی کاربران فضای مجازی دعوت شد و در مقابل ١٠ سوال مطرح شده درباره شیوه درآمدزایی سرمایه‌گذار این مجموعه و شیوه درآمدزایی او، سکوت کرد.  این پرسش‌ها با درج دو هشتگ «# نه _به_شهرزاد» و «#پرسش_از_عوامل_شهرزاد» در فضای مجازی همراه بود و برخی از کاربران نیز از آن زمان به جمع پرسشگران نحوه تامین مالی این سریال و ارتباط آن با پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان پیوستند. در ادامه رضا کیانیان یکی از بازیگران مجموعه «شهرزاد ٢» هرگونه ارتباط سریال «شهرزاد ۲» با محمدمهدی امامی را تکذیب کرد و از آنچه «تخریب یک اثر فاخر و ارزشمند» و «تولید ملی» می‌نامید انتقاد کرد و از هواداران خود خواست نسبت به جوسازی‌ها علیه سریال شهرزاد بی‌اعتنا باشند.  در خلال این اتفاقات نیز هادی رضوی یکی از سرمایه‌گذاران این مجموعه در گفت‌وگویی خود را دارای ۶۰‌درصد از سهام «برند شهرزاد» دانست و گفت که شرعا از ادامه ساخت این سریال رضایت ندارد.  او بازیگرانی را که رسانه‌ها از درز خبر دستمزد ماهانه ۱۰۰ میلیونی و ۱۲۰ میلیونی‌شان تعجب کرده‌اند، نیز به افشاگری تهدید کرد.   با این همه این روزها فیلمبرداری «شهرزاد ٢» همچنان ادامه دارد و طبق گفته فتحی نخستین قسمت از این سریال بیست قسمتی نوروز سال ٩٦ توزیع خواهد شد. از آن طرف هم کمپین نه به شهرزاد همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این دومی چیزی است که تا شکسته شدن سکوت عوامل شهرزاد و اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد نام سرمایه‌گذار جدید این سریال احتمالا همچنان ادامه خواهد داشت.

روزنامه اعتماد

نظر شما