شناسهٔ خبر: 48226 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهرام ناظری : ۳۷ سال است از صداوسیما محروم‌هستم

شهرام ناظری باز هم از عدم حضور ۳۷‌ساله‌اش در صداوسیما و ماندن در ایران به عشق مردم گفت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ شهرام ناظری باز هم از عدم حضور ۳۷‌ساله‌اش در صداوسیما و ماندن در ایران به عشق مردم گفت، اما این‌بار در جشنواره بین‌المللی اقوام که قرار بود در آن نخستین نشان «فرهنگ و هنر» کرمانشاه به او اهدا شود.
شهرام ناظری با حضور در اختتامیه این جشنواره  که در زادگاهش برگزار شده است، با بیان اینکه تا چند روز پیش، از برگزاری چنین مراسمی بی‌خبر بود، در مورد پیشنهادی که به برگزارکنندگان برای تقدیر از چهره‌ای مثل محمدرضا درویشی صحبت کرد: «با من تماس گرفتند که جشنواره بین‌المللی اقوام است، تشریف بیاورید و من هم حضور استاد محمدرضا درویشی متخصص موسیقی اقوام را در این مراسم پیشنهاد کردم و در نهایت، از زبان یکی از دوستان متوجه شدم که قرار است برنامه‌ای برای تجلیل از من برگزار شود. قطعا تجلیل در زادگاهم کرمانشاه برایم بسیار ارزشمند است، هرچند ما هنرمندان عادت نکرده‌ایم که از ما تجلیل شود، اما دوست داشتم این مراسم با دقت بیشتر و برنامه‌ریزی منسجم‌تری انجام می‌شد.
اگر حضور محمدرضا درویشی را در این جشنواره پیشنهاد کردم، مقصود این بود که از حضور متخصصی مانند ایشان در بحث موسیقی اقوام در چند روز جشنواره استفاده شود که بهره‌ای هم برای موسیقی کرمانشاه و منطقه کرد داشته باشد. »
 ناظری در ادامه با اشاره به اینکه زحمات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را در برگزاری این مراسم نادیده نمی‌گیرد از شرایط موجود انتقاد کرد و گفت: «اما شرایط طوری است که اگر افرادی هم بخواهند کار کنند، چوب لای چرخ‌شان می‌گذارند و سنگ‌اندازی می‌کنند. »
بعد از این صحبت‌ها نشان «فرهنگ و هنر» کرمانشاه به ناظری اهدا شد؛ نشانی که به گفته او مهم‌ترین جایزه زندگی‌اش خواهد شد.
ناظری در ادامه باز هم از محمدرضا درویشی اسم برد و در مورد اینکه مسوولان فرهنگی کشور، روزی نشان «فرهنگ و هنر ایران» را به افرادی مثل استاد محمدرضا درویشی بدهند ابراز امیدواری کرد. شوالیه آواز ایران درخواست برای اجرای زنده قطعه‌ای در این برنامه را رد کرد و گفت: «این هم از همان بی‌برنامگی‌هایی است که سال‌ها به آن عادت کرده‌ایم. برای اجرا باید ‌سازی مهیا باشد و از قبل برنامه‌ریزی شده باشد. »
 اما بخش دیگری از صحبت‌های ناظری به انتقاد او در مورد حضور خودش و سایر موسیقیدانان در صداوسیما برمی‌گشت.
 او که در بخشی از این مراسم متوجه پخش برنامه اختتامیه جشنواره از صداوسیما شد از عدم پرداخت حقوق پخش آثارش از صداوسیما انتقاد کرد و توضیح داد: « ۳۷ سال است که از خانه خودمان، صداوسیما محروم هستیم و در این ۳۷ سال بابت پخش کارها و آثارمان هیچ حق و حقوقی به ما پرداخت نشده است. در هشت سال دفاع مقدس، رضایت کامل برای پخش آثارم داشتم، اما در سال‌های بعدی صداوسیما پیگیر نشد که این هنرمندی که آثارش را پخش می‌کند حق و حقوقش چه می‌شود و از نظر کپی‌رایت و مسائل قانون، حقش چیست و بدون اجازه و بدون اینکه حقم را بدهند، این چند سال از آثارم استفاده کردند و سوال من این است که چرا باید این‌طور باشد. »
 شهرام ناظری با بیان اینکه ۳۷ سال به عشق مردم ایران در کشور مانده توضیح داد: «امکانات زیادی داشتم که به امریکا و فرانسه بروم، اما به عشق مردم کشورم در ایران ماندم. »

نظر شما