شناسهٔ خبر: 48239 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «گنبدهای پارسی؛ هنر آسمان و زمین» در فرانسه منتشر شد

کتاب «گنبدهای پارسی، هنر آسمان و زمین» تالیف پاتریک رینگنبر، ایرانشناس و متخصص تاریخ هنر اسلامی که درسال ۱۳۹۰ برنده جایزه جهانی کتاب سال هم شد، با همکاری انتشارات لاولوا در فرانسه، منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پاتریک رینگنبرگ در مقدمه کتاب آورده است: «در خصوص معماری اسلامی و ایرانی، ژان شاردن فرانسوی، برای نخستین بار در قرن هفدهم میلادی از معماری ایرانی و گنبدهای بناهای آن موقع ایران نوشت که هیچ کشوری در دنیا نیست که گنبدهایی به عظمت و زیبایی گنبدهای ایرانی داشته باشد. در ایران باستان، گنبدهایی از جنس آجر ساخته شده بود که زینت‌بخش کاخ‌ها و معابد زرتشتیان ایرانی دوران ساسانیان بود.»

رینگنبرگ در بخش دیگری از این مقدمه نوشته است: «در دوران ایران اسلامی، آرامگاه‌ها، زیارتگاه‌ها، کاخ‌ها، حمام‌ها و بازارها به گنبدهای عظیم و باشکوهی مزین بودند. «گنبدهای پارسی» که نمادی از بلندای آسمانند، از نظر ساختاری دارای ویژگی‌های حرارتی و صوتی بوده و کاملاً با شرایط آب و هوایی فلات ایران مطابقت دارند. معماران ایرانی این گنبدها را با نقوشی نظیر ستاره، طرح برجسته از گل و گیاه و حتی نقش‌هایی مزین به خوشنویسی ایرانی و گاهی نقشی از چهره‌های انسانی تزیین کرده‌اند.»

این کتاب که به صورت تمام رنگی چاپ شده است، از زیبایی و مفهوم گنبدهای پارسی و ایران باستان و ایران قرن بیستم رازگشایی می‌کند.

پاتریک رینگنبرگ که فارغ‌التحصیل در رشته سینما ـ ویدیو از مدرسه عالی هنر دیداری، دیپلمه رشته علوم مذهبی از دانشسرای کاربردی مطالعات عالی وابسته به دانشگاه سوربون فرانسه است، در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه ژنو سوییس در رشته تاریخ هنر در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شد و هم ‌اکنون به عنوان پژوهشگر در مؤسسه «فرهنگ، ادیان و مدرنیته» دانشگاه لوزان مشغول به کار است و مطالعات متعددی پیرامون ایران و حرم امام رضا (ع) داشته است.

وی پروژه‌ای را با عنوان «مطالعه تاریخی و نمادشناسی مشهد» با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهران بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ انجام داده است. تاکنون چندین کتاب از رینگنبرگ به چاپ رسیده که «راهنمای فرهنگی ایران» و «جهان رمزواره هنر اسلامی» از جمله آنهاست. کتاب پاتریک رینگنبرگ با عنوان «جهان رمزواره هنر اسلامی» در سال ۱۳۹۰ برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران شد.

نظر شما