شناسهٔ خبر: 48315 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استقبال تماشاگران از موسیقی آنسامبل «یرما»/ اولین تجربه دو هنرمند جوان در جشنواره تئاتر فجر

 آنسامبل «یرما» کاری از اشکان صادقی و الهام شکیب در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت و البته موسیقی اجرا بیش از دیگر عناصر شکل‌دهنده‌اش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ آنسامبل «یرما» کاری از اشکان صادقی و الهام شکیب در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت و البته موسیقی اجرا بیش از دیگر عناصر شکل‌دهنده‌اش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. صادقی در همین رابطه می‌گوید: «من تعلق خاطر خاصی به موسیقی اسپانیایی و تصویرهای نمایشی «یرما» دارم و معتقدم دیدن موسیقی - تئاتر این روزها برای مخاطب جذاب‌تر است.
گرچه ما در این نمایش دیالوگ هم داریم و با حضور بازیگران خوب، حیف‌مان آمد دیالوگ‌ها را بطور کلی حذف کنیم.» صادقی در این اجرا تلاش کرد مخاطب در تماشای یک نمایش مینی‌مال توام با موسیقی سهیم شود. «همه تماشاگران صحنه‌های «یرما» را می‌شناسند و شنیدن دیالوگ‌ها برای‌شان خسته‌کننده نیست. ما نیزسعی داشتیم این اجرا به نوعی حالت کلیپ تئاتر داشته و همراه با موسیقی باشد. البته نخواستم اجرا را شلوغ کنم و قصدم این بود که حس مخاطب را با موسیقی برانگیزم، برای همین شما شاهد میزانسن‌های عجیبی روی صحنه نیستید.»این هنرمند جوان درباره برپایی جشنواره تئاتر فجر نیز به اظهارنظر پرداخت. «اجرای نمایشنامه‌هایی که برای مخاطبان همه کشورها شناخته شده باشد، در جشنواره‌های بین‌المللی بسیار مهم است. همه تماشاگران حرفه‌ای تئاتر در دنیا با نمایشنامه‌هایی مانند «یرما» یا «هملت» آشنا هستند. به همین دلیل اجرای اینگونه آثار در جشنواره‌ای که فرهیختگان تئاتری حضور دارند و از سراسر کشورها به ایران می‌آیند، نکته حایز اهمیتی است؛ چرا که آنها با نوع و جنس تئاتر ما آشنا می‌شوند و این تبادل فرهنگ‌ها اتفاق خوب و خوشایندی است. از این رو نمایش‌های ایرانی نیز می‌توانند به خارج از کشور دعوت شده و اجرا داشته باشند.»
صادقی همچنین ابراز امیدواری کرد این اتفاق‌ها فقط به چند روز جشنواره ختم نشود و در طول سال شاهد اجرای نمایش‌های خارجی در ایران باشیم. این کارگردان جوان ادامه داد «متاسفانه! به دلیل وجود سالن‌های خصوصی، این اواخر بعضا شاهد اجراهای ضعیفی در جشنواره هستیم که امیدوارم مسوولان به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.»
الهام شکیب دیگر کارگردان آنسامبل «یرما» از حضور این نمایش در جشنواره تئاتر فجر ابراز خوشحالی کرد. «بیشتر از این موضوع خوشحال هستیم که نمایش ما در بخش مسابقه جشنواره قرار گرفت. اما به نظرم یکی از اتفاقات خوشایند جشنواره امسال تعریف بخش فجر استانی بود که باعث شده در تمام شهر تبلیغات و پوسترهای جشنواره نصب شود و اطلاع‌رسانی وسیعی صورت بگیرد. به نوعی همه شهر از جشنواره تئاتر فجر مطلع شدند. با توجه به اینکه در گذشته این اتفاقات در جشنواره فیلم رخ می‌داد و تئاتری‌ها کمتر دیده می‌شدند.»

نظر شما