شناسهٔ خبر: 48539 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض کارگردان «ماحی» به تحریم حوزه هنری

فیلم سینمایی «ماحی»، به کارگردانی داوود خیام، تازه‌ترین فیلمی است که در لیست سیاه حوزه هنری قرار گرفته و مهر تحریم به پیشانی آن خورده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق: فیلم سینمایی «ماحی»، به کارگردانی داوود خیام، تازه‌ترین فیلمی است که در لیست سیاه حوزه هنری قرار گرفته و مهر تحریم به پیشانی آن خورده است؛ فیلمی که با هفت مورد اصلاحیه بالاخره اجازه اکران گرفت. خیام در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر درباره عدم حضور این فیلم در جشنواره سال گذشته و شرایط اکرانش گفت: «متأسفانه فیلم «ماحی» از باب مصلحت‌اندیشی فرهنگی یا به تعبیری سلیقه تهاجمی، مورد بی‌مهری قرار گرفت و از حضورش در بخش نگاه نو جشنواره جلوگیری شد. همان زمان و حتی بعدتر از ما درخواست کردند که فیلم اصلاح شود. دراین‌میان ما دقیقا نمی‌دانستیم کدام قسمت این فیلم و به چه دلیل و منظوری باید اصلاح شود، با تمامی این ابهامات، مسیر ناهموار پیش‌رو را طی کردیم تا به امروز رسیدیم»، اما ظاهرا حواشی این فیلم سینمایی همچنان ادامه دارد و در روزهایی که این فیلم برای اکران عمومی آماده می‌شود، صحبت از تحریم این فیلم ازسوی حوزه هنری به میان آمده است؛ تحریمی که گفته می‌شود به دلیل محتوای فیلم صورت گرفته است. برهمین‌اساس داوود خیام در یادداشتی که در اختیار «شرق» قرار داده، درباره چرایی تحریم این فیلم سینمایی نوشته است. در متن این نامه آمده: «آیا بیان مفقودشدن١٨/٥٠٠٠٠٠٠٠٠ میلیارد دلار ارز و طلا از کشور در سال‌های اخیر پیامیست ضدارزشی؟...
سؤال من به‌عنوان یک شهروند معمولی و در مرحله بعد به‌عنوان فیلم‌ساز در همین احوالات و شرایط تاریخی است نه ٣٥ سال گذشته و نه آینده... من در شرایط حال زندگی می‌کنم.حوزه هنری کجاست؟... و چرا اینگونه تصمیماتی را در رابطه با نگاه واقع‌گرایانه به مسائل حاد جامعه کنونی می‌گیرد.حوزه هنری نهادیست زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی که قرار بوده است از فعالیت‌های هنری و فرهنگی کشور حمایت کند. اما این روزها حوزه هنری هر فیلمی که به مزاجشان خوش نیاید تحریم می‌کند و از نمایش آنها در سینماهای زیرمجموعه خودش، بیش از ٩٠ سینما که بخش قابل‌توجهی از سالن‌های سینمای کشور است خودداری می‌کنند.این نهاد به‌صورت شفاهی اعلام کرده است به‌لحاظ محتوای غیرارزشی و مسئله‌دار، این فیلم را مطابق تشخیص کارشناسان خود نمایش نخواهند داد. اینگونه برخوردهای متفاوت و متناقضی از این دست با فیلم‌های سینمایی از طرف حوزه هنری نشان می‌دهد این نهاد به‌شدت در تلاش است بین منافع اقتصادی (...) و شعارهای ارزشی (... که بسیارند) خود تعادلی برقرار کند. تلاشیست که امنیت و رونق سینما و آزاداندیشی، قربانی این جریان است.در انتها یادآور می‌شوم؛ متأسفانه در هیاهوی جشنواره فیلم فجر سال گذشته فیلم «ماحی» به‌خاطر سلیقه افراطی افرادی از اکران جا ماند. به این دلیل که فیلم به مفاسد اقتصادی و رانت‌های دولتی در کشور در یک دوره تاریخی می‌پردازد. دراین‌بین چندروزیست که از جشنواره پرحاشیه فیلم فجر می‌گذرد. با شرایطی که امروز شاهدش هستیم متوجه می‌شویم که جشنواره فیلم فجر و سازمان‌های وابسته به دنبال سینمایی خاموش و دور از هرگونه واقع‌گرایی اجتماعی و سیاسی معاصر، مسیر خود را طی می‌کنند.
امیدوارم روزگاری رسد تا صدا و تصویر سینمای ایران بدون هرگونه سلیقه افراطی از هر گروه و جناح به مردم سرزمینم ایران انتقال یابد».
داستان فیلم سینمایی ماحی براساس اتفاقات واقعی است که بین سال‌های ۹۱ تا ۹۲ می‌گذرد و روایتگر شرایط زن فیلم به نام «ماحی» است؛ شرایطی که بازگوکننده معنای کلمه ماحی است که از آن به معنای محوکننده یا نابودکننده یاد می‌شود.
آنا نعمتی، مهران احمدی، همایون ارشادی، احسان امانی، سپیده اعلایی، هدی نوری‌زاده و مریم داوودی از جمله بازیگرانی هستند که در این پروژه سینمایی ایفای نقش کرده‌اند.

نظر شما