شناسهٔ خبر: 48677 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزیدگان ششمین جایزه کتاب سال سینمایی معرفی شدند

اکبر نبوی دبیر ششمین دوره جایزه کتاب سال سینما، در این آیین گفت: راه‌اندازی و تداوم جایزه کتاب سال سینما، ضمن رشد کیفی و کمی کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌شده در زمینه سینما به ناشران و فعالان این حوزه شوق داده است.

اکبر نبوی

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  ششمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران ۶ اسفند ازساعت ۱۷ در تالار زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.
 
در این آیین، سیروس الوند، اصغر یوسفی نژاد، سید رضا میرکریمی، علیرضا تابش، محمدحسن خوشنویس، بزرگمهر رفیعا، مسعود مهرابی، سیدمحسن هاشمی، محمدرضا اصلانی، محسن شاه ابراهیمی، حمیدرضا مدقق، علیرضا شجاع نوری، محمدعلی سجادی، پیام خسرو دهکردی، پدرام اکبری، کاوه ایمانی، امیر فرض الهی، محمدعلی حسین نژاد، همایون اسعدیان، مازیار میری ، حسین ترابی، هوشنگ گلمکانی، محمد سریر، اکبر عالمی، جلیل فرجاد، مصطفی خرقه‌پوش، عبدالرضا اکبری، اعضا و هیئت‌مدیره خانه سینما و علاقه‌مندان حوزه کتاب و سینما حضور داشتند.

 اکبر نبوی دبیر ششمین دوره جایزه کتاب سال سینما با بیان افزایش شمار کتاب‌های شرکت‌کننده در این دوره از رقابت نسبت به سال گذشته، گفت: در جایزه دوره ششم  چهل و هفت  اثر به دبیرخانه ارسال شد وهیات داوران کتاب سال سینما آقایان محمد بزرگ‌نیا، شهرام جعفری‌نژاد، محمد شهبا، محمد گذرآبادی و مسعود نقاش‌زاده در طول چهار ماه  کتاب‌ها را  بررسی کردند.

وی افزود: هیئت‌داوران پیشنهاد کردند کتاب‌ها به‌صورت موضوعی بررسی شود البته قبل از این دوره به ویژه در دوره چهارم تقسیم‌بندی موضوعی کتاب‌ها از سوی هیئت داروان پیشنهاد شده بود اما انجام داوری به این نحو، تا دوره اخیر به تعویق افتاد. درنهایت بررسی موضوعی کتاب‌ها در دوره ششم باعث افزایش تعداد جوایز در قیاس با دوره‌های قبلی شد.

عضو هیئت‌ داوران جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، ادامه داد: جوایز کتاب سال سینما در دوره‌های قبل در دو بخش مباحث نظری و عملی اعطاء می‌شد اما امسال  بخش‌های فیلم و فیلم‌ساز و  کتاب‌های مرجع، به این جوایز افزوده شده است. در این دوره، جایزه ویژه هیئت‌ داوران و جایزه ویژه سینمای ایران نیز به برگزیدگان اعطا می‌شود.

نبوی با اشاره به رشد و گسترش کتاب‌های سینمایی در کشور گفت: راه‌اندازی و تداوم جایزه کتاب سال سینما، رشد کیفی و کمی کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌شده درزمینه سینما را در پی داشته و باعث ایجاد شوق و انگیزه در دل ناشران فعال در این حوزه شده است. آن‌ها با وجود جایزه کتاب سال سینما احساس می‌کنند حاصل یک سال زحمتشان مورد توجه قرار می‌گیرد و نهادی هست که برای این تلاش‌ها قدردان آن‌ها خواهد بود.
 
پس از خواندن بیانیه هیئت‌داوران ششمین دوره کتاب سال سینما توسط حمید بزرگ نیا،  محمد گذرآبادی، دکتر محمد شهبا و دکتر مسعود نقاش زاده دیگر اعضای هیئت داروان در کنار بزرگنیا ایستادند تا جوایز برگزیدگان را اهداء کنند.

هدهد زرین و لوح افتخار در قسمت تألیفی بخش فنون عملی، به کتاب «مفاهیم و تکنیک‌های فیلم‌برداری» تالیف  محمد رحیمی نشر ساقی تعلق گرفت.

در قسمت ترجمه نیز،  هدهد زرین و لوح افتخار به کتاب «مکالمات والتر مرچ» نوشته مایکل انداج با ترجمه مصطفی خرقه‌پوش و الهه صالح  نشر چشمه اهدا شد.

هدهد زرین و لوح افتخار قسمت تألیف در بخش فیلم و فیلم‌ساز، به سعید عقیقی نویسنده کتاب «زیر پوست قصه‌ها» انتشارات روزنه، رسید.

در قسمت ترجمه این بخش، هدهد زرین و لوح افتخار به سهراب مهدوی برای ترجمه کتاب «سر کلاس با کیارستمی» نوشته پال کرونین نشر نظر، تعلق گرفت.

در بخش مباحث نظری، جایزه قسمت تألیف به احمدرضا معتمدی نویسنده کتاب «فلسفه فیلم» که انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، رسید.
لوح افتخار و هدهد زرین قسمت ترجمه در این بخش به  «کتاب معماری تصویر» اهدا شد.

در بخش کتاب مرجع، جایزه به قسمت تألیفی به «کتاب‌شناسی سینما» نوشته اصغر یوسفی‌نژاد تعلق گرفت. این اثر از سوی انتشارات روزنه کار به چاپ رسیده است.

هدهد زرین و لوح تقدیر ترجمه در این بخش به نوید پورمحمدرضا و نیما عیسی‌پور به خاطر ترجمه کتاب «شهرها و سینما» نوشته باربارا منل تعلق گرفت. که نشر بیدگل آن را روانه بازار کتاب ایران کرده است.
شاهسواری اظهار کرد: در روزگار کنونی، نظر فراوان است و به دلیل گسترش اطلاعات، امکان انتقال سریعِ نظرات فراهم شده است اما هنوز صاحب‌نظر شدن دشوار است و برای رسیدن به جایگاه صاحب‌نظری باید از راه‌های پرپیچ‌وخم گذر کرد.

او ادامه داد: در جهان دیروز، امروز و فردا بدون نظریه، نه می‌توان زیست و نه امکان زیست بدون نظریه وجود دارد اما ممکن است توهم دانایی به اشتباه با نظریه داشتن جا به جا شود که باعث بروز اتفاقات ناگواری خواهد شد. خدا نکند دچار توهم دانایی و توانایی شویم و فکر کنیم یک تنه می‌توانیم جهان را تغییر بدهیم چون این نگاه باعث رادیکالیزم در نظر می‌شود. بر این اساس است که عده‌ای اصرار دارند جهان همان‌طور است که آن‌ها می‌بینند.
رشد سینمای ایران از نظر محتوایی، زیر ساختی، ارتباط با مخاطب و گردش مالی اش مدیون حلقه دانایی و توانایی است که فعالان در حوزه کتاب بخش مهمی از آن هستند. فعالان سینما هم محصول اندیشه همین گروه ت را بر می دارند و هزینه می کنند و به تولید می رسانند.

این تهیه کننده با اشاره به لزوم وجود امید برای ادامه حیات سینما، اظهار کرد: تا وقتی خلاقیت هست، ناامیدی راه به جایی نمی‌برد و  ناامیدان کسانی هستند که دیگر امکان  خلاقیت ندارند یا اساسا درحوزه خلاقیت قدم نزده‌اند که ناامید شده‌اند.

 پس از سخنان مدیرعامل خانه سینما، ابراهیم مختاری، محمدرضا مویینی، اکبر نبوی و منوچهر شاهسواری برای اهداء دو جایزه پایانی کتاب سال سینما در دوره ششم روی صحنه ایستادند.

با اعلام منصور ضابطیان مجری برنامه، جایزه ویژه سینمای ایران به بهزاد رحیمیان برای نگارش کتاب «رویای صادقانه» نشر نظر تعلق گرفت و جایزه ویژه هیئت‌داوران هم به احمد ضابطی جهرمی به خاطر نوشتن کتاب «تکنیک‌های تدوین» اهداء شد که از سوی انتشارات صداوسیما روانه بازار کتاب شده بود.

در پایان محمود بهمن‌پور، مدیر عامل نشر نظر به خاطر فعالیت مستمر و جدی در زمینه سینما به عنوان ناشر برگزیده ششمین دوره جایزه کتاب سال سینما انتخاب شد.

نظر شما