شناسهٔ خبر: 48715 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تجلی قرآن در آثار خواجوی‌کرمانی» در شهر کتاب

مرکز فرهنگی شهر کتاب در روزهای دهم و یازدهم اسفندماه، میزبان دو نشست تخصصی با موضوعات شرح و تحلیل «فص فاطمی در قاموس فصوص الحکم عرفانی» اثر آیت‌الله حسن‌زاده آملی و بررسی «تجلی قرآن در آثار خواجوی‌کرمانی» خواهد بود.

«تجلی قرآن در آثار خواجوی‌کرمانی» در شهر کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  نشست هفتگی شهر کتاب از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز سه‌شنبه ۱۰ اسفندماه، همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه‌ زهرا (س) به شرح و تحلیل «فص فاطمی در قاموس فصوص الحکم عرفانی» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر حسن بلخاری همراه است.
 
رساله‌ عرفانی و معنوی «فصّ حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه» اثر استاد حسن‌زاده آملی است که به روش فصوص‌الحکم ابن عربی و به منظور تتمه و تکمیل آن نوشته‌ شده است. در این رساله با روش ترکیبی برهان، عرفان و قرآن، به زوایای شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخته می‌شود. این رساله شامل ۲۲ موضوع است که در ۱۹ فصل گرد آمده و در آن جمال و جلال حضرت زهرا (س) در قاموس عرفان شرح داده شده است.
 
تجلی قرآن در آثار خواجوی کرمانی
دهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ خواجوی‌کرمانی از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه به بررسی «تجلی قرآن در آثار خواجوی‌کرمانی» اختصاص دارد و دکتر محمدرضا موحدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی سخنران آن خواهد بود.
 
پیشینه‌ بهره‌گیری و اثرپذیری سخنوران پارسی از قرآن و حدیث به آغاز پیدایی شعر فارسی یعنی نیمه‌های سده‌ سوم می‌رسد. با گذشت زمان و گسترش شعر فارسی، به‌ویژه پیوند آن با پاره‌ای از پدیده‌های فرهنگی که پیوند استوار و نزدیکی با قرآن و حدیث داشتند زمینه‌ای فراهم آمد تا تجلی قرآن و حدیث در شعر فارسی گسترشی روزافزون یابد و سرانجام در سده‌های هفتم و هشتم، به ویژه در مثنوی مولانا به اوج خود برسد. در آثار خواجو نیز اثرپذیری و اقتباس از قرآن کریم و احادیث نبوی بسیار چشمگیر است. تلمیح و اشاره به داستان‌ها و قصص قرآنی نیز به فراوانی در آثار خواجو دیده می‌شود.
 
این دو نشست در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما