شناسهٔ خبر: 48895 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره شعر فجر چند سالی است بی‌موضع و موضوع شده است

محمود حبیبی کسبی از آنچه که بی موضع و موضوع بودن جریان شعر انقلاب در جشنواره شعر فجر نامید انتقاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمود حبیبی کسبی با انتقاد از روند برگزاری جشنواره فیلم فجر با انتقاد از ضعف شدید در زمینه  جریان‌سازی این جشنواره در فضای ادبیات کشور گرفت:  در سه چهار سال اخیر این جشنواره در سکون و سکوتی بسیار وحشتناک برگزار شده که نمی‌شود دلیل آن را فهمید. نمی‌دانم چه اصراری است که جشنواره را اینقدر بی‌بخار برگزار می‌کنند. ما یادمان هست که در سال‌های ابتدایی جشنواره و با برگزاری آن چه نهضتی میان شاعران و در جریان شعر کشور شکل می‌گرفت اما شیوه برگزاری ساکن و ساکت آن که منجر شده نه در بحث جریان سازی و نه در زمینه علمی شعر در آن اتفاقی رخ ندهد، بسیار عجیب است.

وی ادامه داد: اگر این جشنواره اسم دارد و اسم آن «فجر» است باید بپرسیم که چرا اینقدر بی‌موضوع و بی‌موضع برگزار می‌شود. وقتی می‌گوییم فجر یعنی اینکه جشنواره موضوعی دارد. منظورم این نیست که کل جشنواره را به جریان شعر انقلاب بسپاریم اما جریان و نهضت شعر انقلاب باید در آن رنگ و بویی داشته باشد و نسل‌های مختلف از شاعران انقلاب را باید در آن دید که متاسفانه این مساله چند سال است به فراموشی سپرده شده است.

حبیبی کسبی در ادامه افزود: آیا واقعا میان شعر و هنرهای دیگر مانند سینما و یا تئاتر در ایران اینقدر اختلاف در تعداد مخاطب وجود دارد که در رسانه ملی ۱۰ شب برای مردم برنامه می‌رویم که بدانند در سینما چه خبر است و البته مردم با مراجعه به آن اطلاع پیدا می‌کنند اما برای شعر جایی نیست؟ یعنی شعر  اینچنین کم مخاطب است یا دوستانی که به نام فجر برایش جشنواره برگزار می‌کنند دوست دارند آن را اینگونه نشان دهند و حتی دعوت از شاعران را میان خود تقسیم کنند.

وی در پایان اظهار داشت: اگر به لطف صفحات مجازی نبود من خودم اصلا متوجه برگزاری این جشنواره در سال جاری نبودم. اما جالب است که می‌بینم برخی دوستان که از قضا شاعران جوانی هستند و از تاثیرگذاران جریان شعر انقلاب و کشور نیستند در ۲۰ روز برگزاری جشنواره به سه چهار استان با این جشنواره سفر کنند اما دوستانی که از چهره‌های تاثیرگذار جریان شعر انقلاب کمتر می‌شود در میان آنها دید.

نظر شما