شناسهٔ خبر: 48962 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاهی از متعلقات اسکار وایلد بر پا شد

اسکار وایلد نویسنده مشهور بریتانیایی زمانی در مالت در زندان بود و حالا کلید زندانی که وی در آنجا در اسارت بود، در معرض دید عموم قرار ‌گرفته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کلید سلول زندان اسکار وایلد و نامه‌ای که او به یک روزنامه نوشت برای نخستین بار در مالت به نمایش درآمد.

در این نمایشگاه که توسط بنیادی غیرانتفاعی راه‌اندازی شده، مجموعه‌ای از متعلقات وایلد عرضه شده است.

این نویسنده سال ۱۸۹۵ به مدت دو سال در این جزیره زندانی شد.   

نامه‌ دست نوشته وی نیز که سال ۱۸۹۴ برای یک روزنامه نوشته شده در این نمایشگاه عرضه می‌شود. او در این نامه نوشتن کتاب بحث برانگیز «میخک سبز» را انکار کرده است.

هر دوی این اقلام متعلق به فرانسیس اسپیتری پاریس بنیانگذار یک آژانس املاک در مالت است که کلکسیونی از آثار به جای مانده از اسکار وایلد دارد.

کلید سلول وایلد در حراجی ساتبیز در ماه دسامبر فروخته شد . با این کلید در سلول شماره ۳ بلوک سی در «ریدینگ گول» گشوده شد.

اسکار وایلد با لرد آلفرد داگلاس ارتباط داشت و در کتاب «میخک سبز» این رابطه توضیح داده شده و ادعاهایی در این باره مطرح شده است. بعدا مشخص شد رابرت هیچنز نویسنده واقعی این کتاب بود که با هر دوی آنها شخصا آشنا بود.

انتشار این کتاب در آن زمان به جنجالی در هر دو سوی آتلانتیک بدل شد و از جمله مدارکی محسوب شد که در نهایت منجر به زندانی شدن اسکار وایلد شد.

این مساله در بدنامی و طرد شدن وی از جامعه و در نتیجه مرگ زودرس او دخیل بود. در سال ۲۰۱۴ مرلین هلند تنها نوه اسکار وایلد محاکمه او را در تئاتری بر اساس متن دست‌نویس مباحثات دادگاه روی صحنه برد.

در نمایشگاه مالت یک نسخه از چاپ نخست این کتاب نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آقای پاریس گفت وقتی سال ۱۹۶۶ به لندن رفت و نمایشی با عنوان «شوهر ایده‌آل» اثر اسکار وایلد را دید به آثار وی علاقه‌مند شد و شروع به گردآوری متعلقات وی کرد.  وی گفت از آن پس هر کتابی را که متعلق به وی بوده است خوانده و شیفته توانایی قلم وی است.

این نمایشگاه و اقلام ارایه شده در آن تا ماه مه در معرض دید عموم قرار خواهد داشت.

اسکار وایلد (۱۶ اکتبر ۱۸۵۴ تا ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰)، شاعر، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه ایرلندی بود.

اسکار وایلد در سال ۱۹۰۰ در عین گمنامی در شهر پاریس دیده از جهان فروبست. در حالی که مردم قرن نوزدهم کتاب «تصویر دوریان گری» را پر از ایده‌های شیطانی می‌دانستند امروز ولی همه کتاب‌های وی ‌خوانده می‌شود و بسیاری از آنها از جمله مجموعه کتاب‌های «داستان‌های شاهزاده خوشبخت» از کتاب‌های درسی محسوب می‌شوند.    

نظر شما