شناسهٔ خبر: 49049 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فضای نقد کتاب‌های دفاع مقدس اسیر تعارفات شده است

محسن حسام‌مظاهری، ‌نویسنده کتاب «اسطوره همت» با اشاره به وجود جریان نشر کتاب‌های زرد در حوزه دفاع مقدس گفت: فضای نقد و ارزیابی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، اسیر تعارفات است و کمتر کسی به آن ورود پیدا می‌کند.

فضای نقد کتاب‌های دفاع مقدس اسیر تعارفات شده است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محسن حسام مظاهری، ‌نویسنده کتاب «اسطوره همت» درباره آینده نشر حوزه انقلاب و دفاع مقدس اظهار کرد: به نظر می‌رسد که باید به‌صورت روش‌مند و کم‌آسیب، دیده‌ها و شنیده‌های رزمندگان را ثبت کنیم و برای این کار در دوران طلایی قرار داریم. برای تحقق این هدف نیز به عزم و شکل‌گیری مطالبه ملی نیازمندیم. ناگفته‌ها، بخش‌های مغفول جنگ را شکل می‌دهد و روایت‌ها را ناقص می‌کند. جمع‌آوری روشمند اسناد، تولید اثر از سوی آفرینش‌گرهای ادبی و هنری را آسان می‌کند.

نشر دفاع مقدس آشفته است
وی در ارزیابی کتاب‌های تولید شده درباره جنگ ادامه داد: ارزیابی این دسته از کتاب‌ها مشکل به نظر می‌رسد. بیشتر این کتاب‌ها در واقع خاطرات هستند اما در مجموع می‌توان گفت که آثار مربوط به دفاع مقدس در درجه نخست بسیار آشفته است. نهادهای متعددی در این عرصه با سلیقه‌های متفاوت فعالیت می‌کنند و فضای نشر دفاع مقدس را نیز این نهادها شکل می‌دهند؛ به‌عنوان مثال، کتابی در این عرصه به دلایلی در یکسال مورد توجه قرار می‌گیرد و به‌عنوان الگو و مبنا مطرح می‌شود در صورتی که این کتاب‌ها به دلیل بی‌توجهی به استانداردها، الگوهای مناسبی در تدوین و ثبت نباشند، نویسندگان پیرو آن‌ها دچار مشکل می‌شوند.
 
حسام‌مظاهری با اشاره به آسیب پدیده‌زدگی در حوزه نشر دفاع مقدس ادامه داد: پدیده‌زدگی، به‌عبارت دیگر جوزدگی در مواجه با برخی کتاب‌ها، نشر دفاع مقدس را در بعضی مواقع دچار آسیب کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد اگر برخی از کتاب‌ها منتشر نشوند آسیب کمتری متوجه این عرصه خواهد شد. از سوی دیگر نیز هنوز افرادی هستند که ناگفته‌های زیادی دارند و کسی به سراغ آن‌ها نرفته است.

متخصصان تولید کتاب زرد در حوزه دفاع مقدس
این نویسنده درباره دلایل وجود نویسندگان و انتشار متعدد کتاب‌ در حوزه دفاع مقدس گفت: جریان تولید کتاب‌های بازاری و زرد و کم‌ارزش به دلیل مطالبه مخاطب یا نیازهای اقتصادی و معیشتی شکل می‌گیرد؛ علاوه بر این فضای نقد و ارزیابی کتاب‌های این حوزه اسیر تعارفات است و کمتر کسی به آن ورود پیدا می‌کند و موجب شده  تا با آثار ضعیف و ضربه‌زننده مواجه باشیم.
 
مولف کتاب «رسانه‌ شیعه» افزود: ذائقه مخاطب نیز به‌واسطه این شرایط به اصطلاح خراب می‌شود. به نظر می‌رسد که برخی متخصص تولید کتاب‌های زرد در حوزه دفاع مقدس هستند این افراد از حیث کمیت‌گرایی بر تولید این کتاب‌ها متمرکز می‌شوند؛ در نتیجه روشمندی لازم برای ثبت و انتشار روایت‌ها و خاطرات در این میان قربانی می‌شود.

نظر شما