شناسهٔ خبر: 49143 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش فیلم‌های کلاسیک‌ ترمیم‌شده در جشنواره جهانی فجر

اسامی فیلم‌های کلاسیک‌ ترمیم‌شده جشنواره جهانی فجر اعلام شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق: اسامی فیلم‌های کلاسیک‌ ترمیم‌شده جشنواره جهانی فجر اعلام شد. «خانه خدا» ساخته جلال مقدم، «یک اتفاق ساده» ساخته سهراب شهیدثالث و «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی سه فیلم ایرانی هستند که از سوی فیلمخانه ملی ایران ترمیم شده‌اند و در این بخش به نمایش درمی‌آیند.
«جیب‌بر» (Pickpocket) به کارگردانی روبر برسون، «استیمبوت بیل جونیور» (Steamboat Bill, Jr.) ساخته باستر کیتون و چارلز رایسنر، «آخرین شانس» (The Last Chance) به کارگردانی لئوپولد لینتبرگ، «آشوب» (Ran) ساخته آکیرا کوروساوا، «صدای تنهایی انسان» (The Lonely Voice of Man) به کارگردانی الکساندر سوکوروف، «روز برمی‌آید» (Daybreak) ساخته مارسل کارنه و «روشنایی‌های شهر» (City Lights) به کارگردانی چارلی چاپلین، هفت فیلم خارجی هستند که در بخش کلاسیک‌های ترمیم‌شده روی پرده خواهند رفت.
«جیب‌بر» (١٩٥٩) که به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های روبر برسون، کارگردان فرانسوی، شناخته می‌شود، به اعتقاد خیلی‌ها با الهام از رمان «جنایت و مکافات» فئودور داستایوسکی ساخته شده است. «استیمبوت بیل جونیور» (١٩٢٨) درباره پسر ناتوان و وامانده‌ یک ناخدای بدخلق است که به خدمه‌ کشتی کوچک پدرش می‌پیوندد. این فیلم آخرین محصول گروه تولیدی مستقل باستر کیتون و مجموعه نویسندگان کمدی‌اش بود که در گیشه موفقیتی به دست نیاورد و به آخرین فیلم کیتون برای کمپانی یونایتد آرتیستس بدل شد.  
«آخرین شانس» (١٩٤٥) درباره دو سرباز آمریکایی و انگلیسی است که از قطار حامل زندانیان نازی‌ها در ایتالیای جنگ‌زده می‌گریزند تا به‌سوی مرز سوئیس بروند، اما در نهایت به رهبران گروهی چندملیتی از جنبش مقاومت ایتالیا بدل می‌شوند.  
داستان «آشوب» (١٩٨٥) در ژاپن قرون وسطا روی می‌دهد. یک جنگ‌سالار سال‌خورده، بازنشسته می‌شود و امپراتوری خود را به سه پسرش واگذار می‌کند.
«صدای تنهایی انسان» اولین فیلم الکساندر سوکوروف، کارگردان روس، بود که در سال ١٩٧٨ فیلم‌برداری شد، اما در سال ١٩٨٧ در استودیوهای «لن‌فیلم» سروشکل نهایی‌اش را به دست آورد.  
«روز برمی‌آید» (١٩٣٩) داستان مردی است که پس از ارتکاب قتل، خود را در آپارتمانش زندانی می‌کند و وقایعی را مرور می‌کند که باعث شد این جنایت را انجام بدهد. این فیلم مهم کارنامه‌ مارسل کارنه، سینماگر فرانسوی و یکی از بهترین نمونه‌های جنبش سینمایی فرانسوی با عنوان «رئالیسم شاعرانه» است که کارنه یکی از فیلم‌سازان کلیدی آن به‌شمار می‌رود. 

نظر شما