شناسهٔ خبر: 49176 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​ دیدار با محمدرضا باطنی برگزار می‌شود

دیدار و گفت‌وگو با دکتر محمد رضا باطنی، از ساعت ۹ صبح پنجشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) کتابفروشی آینده برگزار می‌شود.

​ دیدار با محمدرضا باطنی برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در این نشست دکتر باطنی به سوالات دانشجویان و علاقه‌مندان رشته زبانشناسی، ترجمه، ویرایش و مسایلی مانند رابطه مغز و تفکر پاسخ می‌دهد و سیروس علی‌نژاد در این جلسه گفت‌وگو حضور خواهد داشت.
 
حمدرضا باطنی متولد ۱۳۱۳ در اصفهان است. تا ششم ادبی را در اصفهان گذراند. سال ۱۳۳۶ دانشجوی سال اول زبان انگلیسی دانشسرای عالی شد. در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ درجه لیسانس در زبان انگلیسی شد. به موجب قانون آن روزگار کسانی که شاگرد اول می‌شدند، می‌توانستند به خارج از کشور برای ادامه ‌تحصیل برود و باطنی هم در انگلستان در دانشگاه لیدز (Leeds) ادامه تحصیل داد و موفق به دریافت «دیپلم بعد از لیسانس با درجه ممتاز» شد و همچنین در سال بعد موفق به دریافت درجه فوق‌لیسانس (M.A.) در زبان‌شناسی با گرایش ادبیات از همان دانشگاه شد.

کارنامه پژوهش‌ها و تألیفات باطنی در حوزه مسائل تئوریک زبان‌شناسی تاکنون در هشت جلد منتشر شده است که مهم‌ترین اثر که بیش از چهل و پنج سال است در تمامی مراکز دانشگاهی تدریس می‌شود کتاب «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی» اوست که به چاپ بیست و هشتم رسیده است و دو ترجمه از رابرت‌هال و مانفرد بی‌یرویش در حوزه زبان‌شناسی از دیگر آثار اوست.

دوره ‌دیگر زندگی علمی باطنی از سال ۱۳۶۴ در «مؤسسه فرهنگ معاصر» آغاز می‌شود که هفت سال آن صرف تألیف و تدوین «فرهنگ دوزبانه ‌انگلیسی ـ فارسی» شد که سرانجام در بهمن‌ماه ۱۳۷۱ به پایان رسید. پس از آن همکاری باطنی با «مؤسسه فرهنگ معاصر» ادامه یافته است که حاصلش بیست و یک جلد کتاب بسیار مهم در حوزه فرهنگ‌های دوزبانه است. فرهنگ‌هایی مانند «فرهنگ انگلیسی ـ ‌فارسی»، «فرهنگ فعل‌های گروهی»، «فرهنگ همایندها»، «فرهنگ اصطلاحات و عبارات رایج فارسی»، «واژه‌نامه ‌روان‌شناسی» و...

دیدار و گفتگو با استاد باطنی در زمان یاد شده و  در محل کتابفروشی آینده واقع در بنیاد موقوفات افشار، به نشانی تهران، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، پلاک ۱۲ برگزار می‌شود.

نظر شما