شناسهٔ خبر: 49312 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۳۰ سالگی نمایشگاه کتاب تهران، مرهون همراهی سه نسل از مردم

«حسین صفری» مدیر اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یادداشتی با اشاره به ۳۰ سالگی نمایشگاه کتاب، آن را مدیون همراهی سه نسل از مردم کشورمان دانسته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین صفری مدیر اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آستانه برگزاری این رویداد فرهنگی، سی سالگی نمایشگاه کتاب تهران را مدیون همراهی سه نسل از مردم کشورمان دانسته و به برخی بایسته‌ها برای بهبود برپایی نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرده است.

متن این یادداشت که برای انتشار در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته، به این شرح است:

نمایشگاه کتاب تهران، چند روز دیگر سی‌ساله می‌شود. این یعنی مهم‌ترین رویداد بین المللی فرهنگی کشورمان مرز پختگی را نیز پشت سر گذاشته و می‌توان امروز ادعا کرد که آن همه تلاش و جهاد برای برگزاری مطلوب در این سال‌ها، می‌تواند خود را نمایش دهد.

تهران هنوز هم قلب کتاب خاورمیانه است و این نمایشگاه هنوز هم پرمخاطب‌ترین رویداد فرهنگی این سرزمین است. گرچه گاهی می‌شنویم در برخی اوقات مظلومیت‌هایی دارد، اما این کم لطفی‌های اندک چیزی از ارزش و امتیاز این رویداد کم نمی‌کند.

همه سه نسل انقلاب با نمایشگاه بین المللی کتاب خاطره دارند و بعید است دانش آموزی و دانشجویی باشد که یک بار برای آمدن یه این رویداد و آشنایی با تازه‌های نشر وقت نگذاشته باشد.

این روزها در آستانه برگزاری این نمایشگاه که چندین ماه است شبانه روزی با حمایت مدیران و همت همکارانم در حال آماده‌سازی آن هستیم، لازم می‌دانم چند نکته اساسی را درباره این رویداد فرهنگی را بیان کنم:

یک- نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای انسجام میان فعالیت‌های نهادها و ارگان‌های مختلفی است که هرکدام در طول سال ماموریت‌های فرهنگی برای خود تعریف کرده‌اند و بخشی از آن مربوط به کتاب می‌شود. فرصتی که بتوان به آسیب شناسی فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه پرداخت و زمینه را برای رشد کیفی نوع خدمات و یا انتشار حوزه کتاب فراهم آورد.

شاید به دلیل کمبود زمان  و یا هر دلیل دیگری این فرصت که کارنامه نهادها و ارگان‌های مختلف را بتوان در کنار هم ارزیابی کرد، فراهم نشود و البته که در نمایشگاه کتاب و ۱۰ روز آن می‌توان با بهره‌گیری از کارشناسان، نقاط ضعف و قدرت این رویداد را در بسته‌ای در کنار هم به قضاوت گذاشت و راهکارهای تاثیرگذار برای آن پیدا کرد. این هم‌افزایی به خودی خود دارای ارزش افزوده‌ای است که می‌توان از آن بهره مناسب برای نمایش توانمندی‌های نهفته در این نمایشگاه را برد.

دو- سال‌ها بود که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با وجود حضور پررنگ ناشران لاتین و عرب زبان رونق داشت. ارتباطات بین‌المللی و مناسبی که برای همکاری‌های متقابل در این نمایشگاه متولد می‌شدند، تاکنون امتیازهای زیادی را نصیب فرهنگ این کشور کرده است. اما برنامه‌ریزی برای حضور ویژه یک کشور و ارتقای فعالیت‌های حوزه کتاب در حوزه جهانی امسال به فرصت درخشانی رسیده است که نباید به راحتی از آن چشم چوشی کرد و آن حضور «ایتالیا» به عنوان مهمان ویژه سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که بعد از حضور روسیه، عمان و افغانستان نشان می‌دهد، این رویداد توانسته در مراودات بین المللی نیز برای خود دارای جایگاهی ارزشمند شود.

علاوه‌بر این کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی با توجه به مشترکات فرهنگی نیز با همه قدرت در این رویداد حاضر می‌شوند و هزینه‌های زیادی برای معرفی خود در قلب کتاب خاورمیانه می‌کنند تا بتوانند از حجم بالای بازار انتشار در کشور بهره‌مند شوند.

در این جا لازم است در بخش‌های مختلف ترجمه، ترجمه معکوس و همکاری‌های چند جانبه بررسی‌های مناسبی را انجام دهیم و زمینه را برای ارتقای حوزه بین المللی انجام دهیم.

سه- نمایشگاه کتاب تهران درواقع یک پدیده اجتماعی است که ریشه فرهنگی دارد و می‌تواند تاثیرهای فراوانی در بعدهای متفاوت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی داشته باشد. نسل امروز انقلاب اسلامی نیازمند مطالعه و افزایش دانشی است که با ارائه صحیح و حرفه‌ای و جذاب برایش فراهم می‌شود که اگر برترین محتوا را نیز در بسته‌بندی نامناسب به مخاطب عرضه کنیم، قطعاً از اشتیاق و انگیزه کافی برای استفاده از آن ترغیب نخواهد شد.

بر اساس این نظریه باید در خاطر داشته باشیم که در این دوره تلاش کنیم تا ویترین فرهنگی کشور را به شکلی ارزشمند و حرفه‌ای به مخاطبان ارائه کنیم و انعکاس خواسته‌های ایشان برای گذراندن روزی پربار در نمایشگاه کتاب باشیم. اگر بتوان این شیوه را در همه بخش‌های برگزاری در نظر داشته باشیم، مطمئناً نمایشگاهی که بازدید ۳ میلیون نفری دارد آن هم فقط در ۱۰ روز، می‌تواند مفاهیم بزرگی را در قلب جامعه نهادینه کند.

چهار- مهمترین مساله اما اصل احترام به مخاطب است. بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دانش‌آموزان، دانشجویان و قشر فرهیخته جامعه هستند که نیاز است در نهایت احترام و رفاه از این رویداد بازدید کنند. اتفاقی که در این دوره تلاش داریم تا به بهترین شکل ممکن زمینه بهره‌مندی ایشان را از این فضا فراهم کنیم و در همکاری‌های متعدد با دشتگاه‌ها و دیگر نهادهای مسوول،   کیفیت بالای برگزاری را بیش از همه دوره‌ها شاهد باشیم. انشالله.

نظر شما