شناسهٔ خبر: 49505 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا انتشارات پنگوئن ۶۵ میلیون دلار برای چاپ خاطرات اوباما دست‌مزد می‌دهد؟!

چندی پیش در خبرها آمد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری پیشین «ایالات متحده» و همسرش قراردادی با انتشارات «پنگوئن» امضا کرده‌اند که طی آن قرار است کتاب خاطرات خود را در ازای دریافت ۶۵ میلیون دلار نشر و وارد بازار جهانی کتاب شود. قراردادی که بالاترین رقم قرارد یک ناشر برای خرید کتاب خاطرات یک فرد سیاسی را دارد. حال این سؤال پیش می‌آید که ناشر چگونه می‌خواهد این سرمایه را به چرخه نشر بازگرداند.

چرا انتشارات پنگوئن 65 میلیون دلار برای چاپ خاطرات اوباما دست‌مزد می‌دهد؟!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ وقتی اعلام شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق و همسرش «میشل اوباما» برای انتشار کتاب خاطراتشان قراردادی ۶۵ میلیون دلاری با انتشارات «پنگوئن رندوم هاوس» امضا کردند بسیاری شگفت‌زده شدند. این قرارداد اگر چه گران‌قیمت‌ترین در طول تاریخ قراردادهای چاپ کتاب نیست اما قطعاً در سال‌های اخیر یک رکورد جدید به حساب می‌آید.
 
انتشارات «پنگوئن» بر اساس سیاست‌های کاری‌اش درباره این  میزان پول نظرش را اعلام نکرد اما بعضی از کارمندان  درباره رقم قرارداد شک دارند. یک هفته قبل از اعلام عقد این قرارداد یک ناشر باسابقه و درجه اول از انتشاراتی دیگر که در مذاکرات این قرارداد حضور داشت اعلام کرد قبل از برگزاری جلسه فکر می‌کرد نهایتا قرارداد مالی دو کتاب به ۳۰ میلیون دلار برسد. البته افراد زیادی در صنعت نشر معتقدند رقم این قرارداد به درستی اعلام شده است.
 
با در نظر گرفتن اینکه انتشارات «پنگوئن» ۶۵ میلیون دلار برای هر دو کتاب صرف کرده است راه‌های زیادی برای برگشت این سرمایه وجود دارد. اعضای این صنعت معتقدند فروش این کتاب به صورت کاغذی، آنلاین، گالینکور، و حتی صوتی بسیار خوب خواهد بود. با انتشار کتاب جدید «اوباما» انتشارات «پنگوئن» صاحب کتابی خواهد شد که نه تنها بلافاصله پرفروش خواهد بود بلکه سال‌ها در فهرست کتب موردتقاضای مخاطب‌ها قرار خواهد گرفت. این کتاب حتی پتانسیل تدریس در دانشگاه‌ها را نیز دارد.
 
 
البته امید داشتن به کتاب خاطرات «میشل اوباما» به شانس ارتباط دارد. با وجود محبوبیت وی به عنوان بانوی اول کشور نقش او حالا دیگر کمرنگ شده است بنابراین نمی‌توان درباره فروش کتابش حدس درستی زد.
 
انتشارات «پنگوئن» درباره خود کتاب‌ها نیز اطلاعات خاصی منتشر نکرده است. در عرف انتشار آثار اصولاً تاریخ چاپ کتاب اعلام می‌شود اما «پنگوئن» در این باره نیز اطلاعاتی را با مخاطب‌ها نداده است.
 
ناگفته نماند برای برگشت سرمایه ناشر باید حق فروش این اثر به ناشران خارجی را نیز در نظر گرفت. بسیاری فکر می‌کردند ممکن است «پنگوئن» به دیگر ناشران حق و اجازه انتشار کتاب را بدهد اما آنان قصد دارند حق آن را به دیگر ناشران بفروشند. البته سؤال اینجاست که ناشران خارجی چقدر حاضرند برای این دو کتاب پول پرداخت کنند!
 
متخصصین حاضر در دنیای ادبیات معتقدند «پنگوئن» نهایتاً شش میلیون دلار از این راه به دست خواهد آورد. یک متخصص دیگر معتقد است بیشتر این پول از طرف «انگلیس» و «آلمان» پرداخت خواهد شد.
 
بسیاری دیگر معتقدند تخمین درآمد این کتاب غیرممکن است زیرا حق‌التحریری که انتشارات به نویسنده پرداخت کرده است از استاندارد موجود در این بخش بسیار بالاتر است. متخصصین صنعت نشر در «آمریکا» نیز انتظار چنین رقمی را نداشتند. یکی از این افراد می‌گوید: «حدس و گمان درباره فروش این آثار غیرممکن است چون تجربه و قراردادهای پیشین برای سنجش آینده به کار نمی‌آیند. این قرارداد با همه قراردادهای دهه اخیر در صنعت کتاب متفاوت است. ممکن است در «برتیانیا» حدود ۱۰ میلیون دلار به فروش برسد. کسی چه می‌داند؟ اتفاقات در این باره غیرقابل‌پیش‌بینی است. «برزیل» و «هلند» نیز مناطقی هستند که می‌توان به فروش کتاب در آن امید داشت.»
 
نظریه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. وقتی ناشری حق چاپ کتابی را خریداری می‌کند در واقع قرار نیست هزینه قرارداد را بی قید و شرط به مؤلف بپردازد بلکه در صورت فروش حق نویسنده را پرداخت خواهد کرد. به منظور انجام این کار نسخه‌های زیادی از کتاب مورد نظر باید به فروش برسد. اتفاقی که برای خاطرات «بیل کلینتون» پس از اتمام دوره ریاست‌جمهوری‌اش رخ داد.
 
هر ناشری فرمول خاص خود را برای حساب کردن سود ناشی از فروش را دارد. مقدار این سود به اطلاعات اختصاصی آن نشر بستگی دارد. در نتیجه نمی‌توان نظری قطعی درباره فرمول «پنگوئن» داد. اما حدس صاحب نظران این است که پیش از فروش یک اثر ناشر بر اساس کتب مشابهی که پیش از آن منتشر کرده است فروش کتاب را تخمین می‌زند. در این حالت نویسنده فقط درآمدی را که ناشر تخمین زده است توانایی کسب آن را دارد دریافت می‌کند و بقیه مبلغ قرارداد را در صورت فروش به دست خواهد آورد.
 
برخی ناشرین معتقدند بعضی نویسندگان از کلاس کاری بالایی برخوردارند و در نظر گرفتن دستمزد بالا موجب فروش بیشتر اثر و داغ شدن بازار خواهد شد. صاحب‌نظران معتقدند دلیل این عمل مدیران انتشارات «پنگوئن» نیز همین است. باید منتظر ماند و دید که سرمایه ناشر به وی بازخواهد گشت و آیا سیاست‌های تصمیم‌گیرندگان این انتشارات کارساز خواهد بود یا خیر.
 

نظر شما