شناسهٔ خبر: 49545 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیل گفتمان آثار حسن نراقی با الگوی تبارشناسی ادوارد سعید

کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی و شرق‌شناسی» با عنوان فرعی تحلیل گفتمان آثار حسن نراقی با الگوی تبارشناسی ادوارد سعید نوشته آرمین امیر منتشر شد.

تحلیل گفتمان آثار حسن نراقی با الگوی تبارشناسی ادوارد سعید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی و شرق‌شناسی» با عنوان فرعی تحلیل گفتمان آثار حسن نراقی با الگوی تبارشناسی ادوارد سعید نوشته آرمین امیر به تازگی منتشر شده است.
 
در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «حسن نراقی را همه با کتاب جامعه‌شناسی خودمانی می‌شناسند، کتابی که مجموع چاپ‌های مجاز و غیرمجازش، در این وانفسای کتاب‌نخوانی ما، به عدد پنجاه می‌رسد. حتماً حقیقتی در این کتاب هست که تا این حد مخاطب جذب کرده است. بله، هست. اما چه حقیقتی؟ حقیقتی که از آن یاد می‌کنیم، در محتوای کتاب نیست. آنچه نراقی درباره ایرانیان می‌گوید نه جامعه‌شناسی است و نه معتبر است. حقیقت این است که نراقی در گفتمانی می‌اندیشد و قلم می‌زند که در پنجاه سال گذشته توانسته حاکمیت خود را بر ذهن‌ها و قلم‌ها اعمال کند به‌طوری که حرف‌هایش خریدار دارد. همین گفتمان است که حاکمیت خود را با جمال‌زاده تثبیت کرد و در نراقی و سریع‌القلم به اوج مخاطب رساند. این گفتمان را برخی خودزنی نامیده‌اند اما من ترجیح می‌دهم با تکیه بر ادبیات دانش پسااستعماری امروز، آن را گفتمان خودشرق‌شناسی بدانم.»

منش ملی، روش پژوهش، چارچوب مفهومی، تحلیل یافته‌ها، نراقی و جامعه‌شناسی و پیوست عناوین 6 فصلی هستند که مخاطبان در این کتاب با آن‌ها آشنا می‌شوند.

در بخش دیگری از این کتاب درباره منش ملی ایرانیان می‌خوانیم: «طبیعتا ایرانیان هم چون ملت‌ها و گروه‌های دیگر از دیرباز به ویژگی‌های خویش اندیشیده‌اند و نمونه‌های زیادی می‌توان در تاریخ سراغ کرد اما نقطه عطف این تلاش‌ها اوایل دهه 1340 و انتشار دو کار تاثیرگذار بود. اولی کتاب خلقیات ما ایرانیان اثر محمدعلی جمال‌زاده و دومی سازگاری ایرانی نوشته مهدی بازرگان. وجه مشترک هر دو نوشته نسبت دادن برخی صفات مثبت و منفی به ساکنان ایران زمین و قائل شدن به سهمی برای خلیقات منفی در توسعه نیافتن ایران است.»

کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی و شرق‌شناسی» با عنوان فرعی تحلیل گفتمان آثار حسن نراقی با الگوی تبارشناسی ادوارد سعید نوشته آرمین امیر با شمارگان 200 نسخه در 245 صفحه به بهای 250 هزار ریال از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

نظر شما