شناسهٔ خبر: 49809 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوراهی‌های اجتماعی ستیزی میان نفع فردی و نفع جمعی

«دوراهی‌های اجتماعی، روان‌شناسی همیاری انسانی» عنوان کتابی است در رابطه با دوراهی اجتماعی و تعارض بین نفع فردی کوتاه‌مدت و نفع جمعی بلندمدت که نتیجه پژوهش مشترک «پل ای.ام.فان لانگه»، «کرایگ دی.پارکس»، «دانیل بالیت» و «مارک فان‌فوخت» در آن منعکس شده است.

دوراهی‌های اجتماعی ستیزی میان نفع فردی و نفع جمعی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «دوراهی‌های اجتماعی، روان‌شناسی همیاری انسانی»، در ۴۰۵ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با بهای ۲۰۵۰۰ تومان از سوی «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

کتاب «دوراهی‌های اجتماعی، روان‌شناسی همیاری انسانی» تالیف مشترک «پل ای.ام.فان لانگه»، «کرایگ دی.پارکس»، «دانیل بالیت» و «مارک فان‌فوخت» اثری درباره دوراهی‌های اجتماعی است که در معنای گسترده، به‌منزله ستیزی میان نفع فردی کوتاه‌مدت و نفع جمعی بلندمدت تعریف می‌شود. ‌«محمدرضا جوادی‌یگانه» و «حسین حسنی» این کتاب را ترجمه و با همت «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده‌اند.
 
کتاب «دوراهی‌های اجتماعی، روان‌شناسی همیاری انسانی» ضمن بررسی رویکردهای گوناگون در دوراهی‌ اجتماعی، بر ظرفیت همیاری انسانی در حل دوراهی اجتماعی تاکید می‌کند، و در انتها کاربردهای دوراهی اجتماعی در مدیریت و سازمان، محیط زیست، امنیت، سلامت و سیاست را نشان می‌دهد.
 
 در مواجهه با این کتاب درمی‌یابیم که دوراهی‌های اجتماعی و همیاری انسانی دو روی یک سکه است. برای نیل به این موضوع، مثال‌های بسیار متفاوتی ارائه می‌شود. تمامی این مثال‌ها و مصادیق حفظ و تداوم روابط نزدیک، دوستی‌ها، کار، اوقات فراغت، سیاست، امنیت، سلامت و محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم را به چالش می‌کشد. دوراهی‌ها با پرسش‌های اساسی درباره ماهیت انسان سر و کار دارد؛ از جمله: آیا افراد به شکل ذاتی خودخواه یا نوع‌دوست هستند یا شاید هر دوی آن؟
 
بخش آغازین به تاریخ و روش‌های تحقیق درباره دوراهی‌های اجتماعی و به‌طورکل، درآمدی بر دوراهی‌های اجتماعی اختصاص دارد. فصل اول بخش نخست، بر تعاریف و فرض‌های بنیادین دوراهی‌های اجتماعی متمرکز می‌شود. فصل دوم نیز، تبیینی تاریخی از پژوهش‌های انجام شده درباره دوراهی‌های اجتماعی، با تمرکز ویژه بر روش‌ها و پارادایم‌های تجربی، ارائه می‌دهد.

رویکرد تکاملی، رویکرد روان‌شناختی و رویکرد فرهنگی ، فصل‌های بخش دوم کتاب تحت عنوان «دیدگاه‌ها درباره دوراهی‌های اجتماعی» را شامل می‌شود. فصل ششم کتاب خلاصه پژوهش‌های مولفان در رابطه با دوراهی‌های محیط زیست، دوراهی‌های اجتماعی در سیاست و امنیت و... را بازتاب می‌دهد. در فصل بعدی نیز کاربردهای پژوهش دوراهی اجتماعی درقلمروهای پایداری محیط زیست، سیاست، امنیت و بهداشت عمومی بررسی می‌شود. فصل پایانی، فصل هشتم، ترسیم کننده نویدهای آینده دوراهی‌های اجتماعی و همیاری انسانی، با ملاحظه روند جدید پژوهش، نظریه و کابرد است.

نویسندگان کتاب، ضمن تاکید بر رویکرد روان‌شناسانه و توجه به روان‌شناسی همیاری انسانی، ابراز امیدواری می‌کنند که با مخاطبان گسترده‌ای از دانشمندان حوزه‌ها و رشته‌های مختلف و نیز خوانندگان یا متخصصان علاقه‌مند، ارتباط برقرار کنند؛ افرادی که به حل دوراهی‌های اجتماعی در قلمروهای گوناگون زندگی اجتماعی متعهد هستند.

نظر شما