شناسهٔ خبر: 51060 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کلیات حقوق نشر» منتشر شد

کتاب «کلیات حقوق نشر» اثر سیدعباس حسینی‌نیک از سوی انتشارات مجد منتشر شد.

«کلیات حقوق نشر» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «کلیات حقوق نشر» در چهار بخش «قوانین و ضوابط نشر»، «حقوق پدیدآورنده»، «واگذاری حقوق مادی پدیدآورنده (قرارداد نشر) و «مراحل اداری انتشار کتاب» تشکیل شده است.
 
قوانین نشر، قوانین مربوط به پدیدآورنده، قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب درماه ۱۳۴۸، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب دی‌ماه ۱۳۵۲، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزاهای رایانه‌ای مصوب دی‌ماه ۱۳۷۹، قانون تجارت الکترونیکی مصوب دی‌ماه ۱۳۸۲ و قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله قوانینی هستند که مؤلف به شرح آن‌ها پرداخته است.
 
مخاطبان با این اثر با حقوق و امتیازات مالی پدیدآورنده، شرط حمایت از حقوق مادی پدیدآورنده، جرائم و مجازات‌های مربوط به حقوق مادی، انواع حق معنوی پدیدآورنده اثر، مسئولیت‌های ناشر، مسئولیت‌های پدیدآورنده و خصوصیات موضوع قرارداد نشر  آشنا می‌شوند.
 
در پیشگفتار این اثر می‌خوانیم: «حقوق نشر به دلیل نقش مؤثر و حیاتی در تجاری سازی و تحقق حقوق مادی اثر ادبی و هنری و همچنین به دلیل گستردگی و وسعت فعالیت ناشران و عوامل فنی انتشار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این حقوق از جهت محتوا به دو بخش تقسیم می‌گردد؛ بخش اول شامل حقوق و قوانینی است که روابط بین پدیدآورنده و ناشر را تنظیم می‌کند و بخش دوم شامل حقوق و ضوابطی است که روابط بین ناشر و دولت را سامان می‌بخشد.

بخش اول در واقع شاخه‌ای از حقوق مالکیت ادبی و هنری است که این حقوق خود یکی از دو شاخه حقوق مالکیت فکری می‌باشد. شاخه دیگر حقوق مالکیت فکری، حقوق مالکیت صنعتی است که به مبحث مهمی همچون حق اختراع، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری می‌پردازد.

اما بخش دوم مربوط به روابط بین ناشر و دولت است که در کتاب «کلیات حقوق نشر» با عنوان «ضوابط نشر» یاد شده و این به دلیل آن است که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در این حوزه وجود نداشته و مهم‌ترین مقررات مربوط به آن، مصوبه اهداف و سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب (تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی) می‌باشد.»
 
در بخش انتهایی کتاب، ۳۸ ماده کنوانسیون برن و مقررات ویژه برای کشورهای در حال توسعه ارائه شده‌اند.

نخستین چاپ کتاب «کلیات حقوق نشر» اثر سیدعباس حسینی‌نیک، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۱۵۳ صفحه، به بهای ۱۱۰ هزار ریال از سوی انتشارات مجد راهی بازار نشر شده است.

نظر شما