شناسهٔ خبر: 51111 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی برای تصدی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از مجلس رای اعتماد گرفت

سیدعباس صالحی با کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به عنوان سیزدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دقایقی پیش و با پایان شمارش آراء وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری به مجلس برای تشکیل دولت دوازدهم، سیدعباس صالحی توانست با کسب ۲۴۲ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره معرفی شود.

سیدعباس صالحی که در دولت یازدهم معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، متولد ١٣٤٣ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی(متوفی ١٣٩٦) است. پدر سید میرزا حسن (مرحوم سید عیسی صالحی) دروس خارج را خدمت آیات عظام حاج آقا حسین قمی، شیخ مرتضی آشتیانی و میرزا محمد آقا زاده خوانده است و علامه محمد رضا حکیمی درباره پدر سیدعباس صالحی می گوید: یکی از علمای صالح از نظر علم و عمل، ساده زیستی و تواضع وخدمت پنجاه ساله، جناب آقای آیت الله حاج سید حسن صالحی خراسانی هستند که بنده حدودا از زمان مصدق با ایشان آشنا هستم، ایشان همیشه در حال درس وتدریس بوده اند.

صالحی دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد. صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

عضویت در هیات مدیره‌ و هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال ٧٦ تاکنون (۵ دوره)، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ٨٥ تا ٨٧، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور و... از جمله فعالیت های او تا پیش از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

سید عباس صالحی در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. عملکرد او در طول حضورش در معاونت فرهنگی، اهالی فرهنگ و کتاب را تا حد قابل توجهی به رضایت رساند. تعامل با اصحاب فرهنگ و نشر و همچنین ارتقای مشارکت با تشکل‌های مدنی نشر در اجرای مناسبت‌های فرهنگی؛ بویژه مشارکت دهی در سیاستگذاری و واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل های نشر را باید از نقاط مثبت در کارنامه صالحی خواند.

سیدعباس صالحی در رویه‌ مسئولیت‌هایش، اصل شفافیت را لحاظ کرده است که انتشار اسناد و مدارک هزینه‌های صورت گرفته از سوی این معاونت و اعلام عمومی مصوبات هیئت خرید کتاب را باید از جمله گام‌هایی دانست که در این مسیر برداشته است. از طرف دیگر او سعی کرده تا حد امکان از چرخه نشر، ناشران و اهالی قلم فاصله نگیرد و شنوای انتقادات، مشکلات و پیشنهادهای آن‌ها باشد. مصداق این رویکرد صالحی، دیدارهای دوره‌ای اوست که با حضور در کتاب‌فروشی‌ها انجام شده است، از همین رو نزدیک به ٤٠٠ ناشر فعال و شناخته شده برای تداوم حضور او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند. او با اهالی رسانه هم رابطه‌ خوبی دارد و به رغم مصاحبه‌های نه چندان پرشمار، همواره ارتباط مستمر و صمیمانه‌ای با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه‌ کار خود داشته است.

عملی شدن مطالبه کتاب‌فروشان درخصوص معافیت مالیاتی، حمایت از کتاب‌فروشان در قالب طرح‌های عیدانه، تابستانه و پائیزه هم از دیگر اقدامات وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران حضورش در معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه به شمار می‌آید. اجرای طرح‌های ابتکاری در حوزه‌ ترویج کتابخوانی از جمله جشنواره‌ روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، راه اندازی باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان و برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی نیز در کارنامه سیدعباس صالحی دیده می شود.

رویکرد مهم دیگر سید عباس صالحی در چهار سال گذشته را می توان توجه عملی به شعار «ایران فقط تهران نیست» دانست. واگذاری گسترده تر نظارت بر کتاب به استان‌ها که موجب تسریع و تسهیل کار نویسندگان و ناشران غیرتهرانی شده است و نیز اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه معاونت امور فرهنگی ارشاد به استان‌ها و حمایت از طرح‌ها و فعالیت‌های استانی گواهی بر این مدعاست.

نظر شما