شناسهٔ خبر: 51706 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چندگانگی و گفتگو در مسائل منطقه‌ای و جهانی: ترسیم آینده‌های ممکن

پانزدهمین مجمع بین‌المللی گفتگوی تمدن های رودس با موضوع «چندگانگی و گفتگو در مسائل منطقه‌ای و جهانی: ترسیم آینده‌های ممکن» برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ پانزدهمین مجمع بین‌المللی گفتگوی تمدنهای رودس با موضوع «چندگانگی و گفتگو در مسائل منطقه‌ای و جهانی: ترسیم آینده‌های ممکن» برگزار می‌شود

بنابر این گزارش، این اجلاس با حضور ولادیمیر یاکونین، رییس هیئت نظارت موسسه تحقیقاتیDoc، واکلاو کلاوز، رییس جمهور اسبق کشور جمهوری چک‌، والتر شویمر، دبیرکل شورای اروپا (۱۹۹۹-۲۰۰۴)،میلوس زمان،رئیس جمهوری کشور چک، آلفرد گوسن بایر، صدراعظم فدرال جمهوری استرالیا (۲۰۰۷-۲۰۰۸)،دومینیکو استروس کان: مدیر شرکت بین المللی پارنانسی ، نوام چامسکی: زبان شناس،فیلسوف،دانشمند و تحلیلگر سیاسی آمریکایی، استروب تالبوت: رئیس مؤسسه بروکنیگ، نصیر عبدالعزیز الناصر: نماینده ارشد اتحادیه تمدن ها و از طرف ج.ا. ایران  ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد مهدی مظاهری، رییس موسسه فرهنگی اکو، فاطمه طباطبایی، رییس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران، زهرا رشیدبیگی، اداره مسیحیت ارتدوکس و پروتستان مرکز گفتگوی ادیان و تمدن ها در یونان برگزار می شود.

همچنین، در این اجلاس ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیرامون «جهانی سازی و دموکراسی در آینده» سخنرانی می کند و در جلسات اجلاس فاطمه طباطبایی پیرامون «‌هجرت و مهاجرت» و محمدمهدی مظاهری درباره «‌نقش گفتگوی تمدنها در ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای(مطالعه موردی غرب آسیا)» به ایراد سخن می پردازند.

گفتنی است، طرح «گفتگوی تمدن‌ها» نوامبر سال 2001 به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به تصویب سازمان ملل رسید و با استفاده از ایده مذکور مقامات روسیه با همکاری برخی کشورها اجلاس گفتگوی تمدن‌ها را در 19 می 2002 در کلیسای مرکزی کرملین در مسکو و جولای همان سال کنفرانس دیگری با همین موضوع در سن پیترزبورگ و در شهر کرونستدت روسیه برگزار کردند که به موجب آن «اجلاس جهانی گفتگوی تمدنها» با هدف تقویت صلح و امنیت جهانی پایه گذاری شد. پس از آن اولین اجلاس گفتگوی تمدن‌ها، سپتامبر سال 2003 در رودس‌-‌یونان برگزار شد که در ادامه هر سال با حضور 300 تا 600 نفر شرکت‌کننده از بیش از 70 کشور برگزار می‌شود. این مجمع‌، نه تنها بر موضوع اصلی متمرکز است بلکه در رابطه با توسعه راه‌حل‌های قابل اجرا به ارزش‌های مشترک مانند برابری، احترام متقابل و محبت برای مواجه با مشکلات نیز می‌پردازد.

نظر شما