شناسهٔ خبر: 51989 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زنان به دنبال یافت جایگاهی برای نقد ادبی/ دو سوم نویسندگان دنیا مرد هستند

تحقیقات نشان می‌دهد زنان نقش کم‌رنگ‌تری نسبت به مردان در دنیای ادبیات و رسانه دارند. تحقیقات حاکی از این است که مردان دو سوم نویسندگان دنیا را تشکیل می‌دهند اما در حوزه نقد زنان پیشرفت چشمگیری را داشته‌اند.

زنان به دنبال یافت جایگاهی برای نقد ادبی/ دو سوم نویسندگان دنیا مرد هستند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  تحقیقات سالیانه مؤسسه «زنان در ادبیات» نشان می‌دهد دو سوم آثاری که در جهان منتشر می‌شود توسط مردان نوشته شده و اکثرا منتقدان آنها را نیز مردان تشکیل می‌دهند.
 
به نظر می‌رسد رسانه‌های جمعی به اندازه کافی نویسنده زن به دنیا معرفی نمی‌کند. مؤسسه «ویدا» - زنان در ادبیات و هنر- هر ساله تحقیق جدیدی درباره حضور نویسندگان و آثار منتشرشده نویسندگان در مجلات و مقالات انجام و نتایج آن را منتشر می‌کند. تحقیق جدید آنان نشان می‌دهد دو سوم نویسندگان و منتقدانی که درباره آثار نویسندگان مطلب می‌نویسند مرد هستند. امسال دومین سالی است که این مؤسسه علاوه بر جنسیت به قومیت نویسندگان نیز توجه می‌کند.
 
بر اساس این بررسی جدید مجله «نقد کتاب لندن» بیشترین درصد مردان را در خود جای داده است. زنان ۱۸ درصد از منتقدان و ۲۶ درصد از نویسندگان ذکرشده در این مجله را تشکیل می‌دهند و این درصد از اولین تحقیق مؤسسه «ویدا» در سال ۲۰۱۰ تاکنون دچار تغییر نشده است.
 
مجلات دیگر شرایط بهتری دارند. مجله «نیویورک‌تایمز» هر ساله پیشرفت زیادی در افزایش زنان به دست آورده است و نویسندگان زنی که در این مجله مقاله می‌نویسند در حال حاضر ۴۴ درصد هستند. زنان در مجله «گرانتا» از سال ۲۰۱۰ تاکنون برای اولین بار توانستند نسبت به مردان پیشی بگیرند. ۳۸ درصد نویسندگان و خبرنگاران مجله «تایمز» زنان هستند اما فقط ۲۹ درصد از نقدها درباره نویسندگان زن است.
 
مؤسسه «ویدا» طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این مؤسسه خود را موظف به آگاه کردن مردم و افزایش علاقه آنان به نویسندگان اقلیت و زنان می‌داند و به نظر می‌رسد جنگی نامرئی علیه زنان در حوره نشر و رسانه وجود دارد. امیدواریم پس از پایان سال ۲۰۱۷ و بررسی اتفاقات آن پیشرفتی در حوزه زنان در این عرصه ایجاد شود.»

نظر شما