شناسهٔ خبر: 52080 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکل های اسلامی دانشگاهی نمی گذارند هویت آنها تخریب شود

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: تشکلهای اسلامی دانشگاهی نمی گذارند گفتمان های جعلی دانشجویی که برای تامین منافع شخصی و گروهی برخی افراد خارج از دانشگاه ابداع می‌شود، هویت آنها را تخریب کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجید سرسنگی در نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی دانشگاه تهران با تشکل‌های اسلامی دانشجویی این دانشگاه از معاونان فرهنگی و دانشجویی پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه خواست مانند سال‌های گذشته با دانشجویانی که در سفر اربعین شرکت می‌کنند کمال همکاری را داشته باشند.

وی افزود: تاکنون سعی کرده‌ایم با برگزاری جلسات مختلف به صورت مستقیم مباحث مورد نظر دانشجویان را بشنویم و تا حد امکان و در حد بضاعت خود برای حل مشکلات آنها اقدام کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تصور دانشگاه به خصوص دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی بدون در نظر گرفتن جایگاه تشکل‌های اسلامی، تصوری غلط و باطل است.

سرسنگی عنوان کرد: اینکه تصور شود دانشگاه برای خود رسالت جداگانه‌ ای دارد و تشکلهای اسلامی نیز دارای یک وظیفه جداگانه و فوق برنامه هستند، فرضی غلط و خالی از واقعیت است.

تشکل های اسلامی بخشی از بدنه اصلی دانشگاه بشمار می روند

وی اضافه کرد: تشکل‌های اسلامی بخشی از بدنه اصلی دانشگاه محسوب می‌شوند و بخشی از وظایف ذاتی و جوهری دانشگاه را انجام می‌دهند و از این بابت برای ما بسیار مهم هستند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: رسیدگی به مسائل تشکل‌های اسلامی تنها به معنای حل و فصل فعالیت چند دانشجوی علاقه‌ مند به کار فرهنگی نیست، بلکه توجه به قسمت مهمی از رسالت دانشگاه در حوزه مسائل سیاسی، فکر و اندیشه، مسئولیت ‌پذیری اجتماعی و ایجاد نشاط سیاسی است.

سرسنگی موضوع احزاب سیاسی در ایران را قبل و بعد از انقلاب اسلامی مورد آسیب‌شناسی قرار داد و گفت: قبل از انقلاب رژیم به دنبال وجود احزاب سیاسی قوی نبود، این رژیم تمایل به تک حزبی داشت و معتقد بود تنها باید یک حزب مشروعیت داشته باشد، حزبی که تملق‌گوی هیات حاکمه بوده و به جای منافع مردم، منافع رژیم را تامین می کرد.

وی اظهار داشت: در آن دوران کشور چندان از تجربه حزبی و کار سیاسی در درون احزاب بهره‌مند نبود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب نیز بنا به دلایل بسیاری احزاب به معنای واقعی کلمه نتوانستند شکل واقعی گیرند و عملا فعالیت‌های سیاسی به صورت جریان و جنبش ظهور پیدا کرد و می‌کند.

سرسنگی عنوان کرد: در یک چنین شرایطی نقش تشکل‌های اسلامی دانشجویی در شکل‌گیری جریانات سیاسی، آگاه‌سازی و روشنگری جامعه و انجام فعالیت‌های سیاسی مرتبط با این موضوع که نه تنها تاثیرگذار بر دانشگاه بلکه موثر بر کل جامعه است، بسیار ممتاز و غیر قابل انکار است.

تشکل های اسلامی دانشگاهی بار اصلی احزاب سیاسی را به دوش کشیده اند

وی اضافه کرد: در واقع تشکل‌های اسلامی دانشگاه در تمام این سالها بار اصلی احزاب سیاسی را به شکلی درست و خردمندانه به دوش کشیده‌اند و از این بابت افتخاری دیگر را برای دانشگاه آفریده‌اند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: ما باید قدر این تلاش دانشجویان را بدانیم و اذعان کنیم نه تنها کار سیاسی در دانشگاه‌ها بلکه بخش عمده‌ای از هویت سیاسی کشور ما، قبل و بعد از انقلاب اسلامی، مرهون تلاش این دسته از دانشجویان است.

سرسنگی افزود: به دلیل این اهمیت و تاثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی و اطمینانی که دانشجویان به ایشان دارند، برخی تلاش کرده‌اند با ایجاد گفتمان‌های جعلی دانشجویی از اعتبار تشکل‌های واقعی دانشجویی سو استفاده کرده و به شکلی خزنده با جذب دانشجویان خود را جایگزین تشکل‌های سابقه‌دار و شناسنامه‌دار دانشگاه سازند.

وی اظهار داشت: این خطری است که همه ما باید در برابر آن توجه نشان دهیم و بهترین راه برای نشان دادن این توجه، حمایت از تشکل‌های راستین دانشجویی است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: هرچند تشکل‌های اسلامی از نظر بینش سیاسی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، اما همه آنها فرزندان این نظام هستند و نسبت به دانشگاه و دانشجویان دغدغه دارند و بر اساس همین دغدغه اجازه نخواهند داد گفتمان‌های جعلی دانشجویی که برای تامین منافع شخصی و گروهی برخی افراد خارج از دانشگاه ابداع می‌شود، هویت تشکل‌های دانشجویی را تخریب کنند و «سیاسی‌بازی» را جایگزین «کار سیاسی ناب دانشگاهی» کنند.

تشکل های اسلامی دانشگاهی باید استقلال داشته باشند

سرسنگی ادامه داد: ما اعتقاد داریم تشکل‌های اسلامی باید استقلال داشته باشند. دانشگاه به هیچ‌وجه نه مایل است و نه به لحاظ قانونی می‌تواند در کار تشکل‌ها دخالت کند.

وی گفت: تشکل‌ها نیز طبیعتا در چارچوب و ضوابطی که قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین جاری آموزش عالی برای ما تعیین‌کرده است، فعالیت می‌کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران اضافه کرد: اصل پایبندی به قانون تا زمانی که پابرجا باشد، فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشگاه با عقلانیت، اخلاق و تعهد ادامه خواهد داشت.

سرسنگی خاطرنشان کرد: البته باید تاکید کنم که اصل قانون‌مندی تنها به دانشجویان تعلق ندارد، بلکه ما مدیران نیز باید در خدمت به دانشجویان و تشکل‌ها مطابق قانون انجام وظیفه کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر هم تشکل‌ها و هم مدیران این اصل را رعایت می‌کنند و این عامل مهمی در وجود آرامش و ارزندگی فعالیت‌ها در دانشگاه تهران است و اگر اشکالی در این زمینه وجود دارد باید آن را یافته و برطرف سازیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: هرچند همکاران من در واحدهای مختلف تمام تلاش خود را انجام می‌دهند، اما هنوز دانشجویان خواسته‌ها و مطالبات به حقی دارند که باید به انجام رسد.

سرسنگی افزود: ما مدیران باید از تمام ظرفیت‌های خود برای رضایت خاطر تشکل‌ها استفاده کنیم و دوستان ما در تشکل‌ها نیز نسبت به امکانات و توان مالی دانشگاه واقع‌بینانه نظر داشته باشند و این واقعیات را با دانشجویان در میان گذارند.

وی اظهار داشت: امور فرهنگی را نمی‌توان با بخشنامه و دستور پیش برد. هر اقدامی در این حوزه اگر پشتیبانی دانشجویان را همراه داشته باشد به نتیجه خواهد رسید. پس وظیفه مسئولان تشکل‌های اسلامی در شکل‌گیری یک خواست عمومی برای حل مشکلات فرهنگی با تکیه بر امکانات و توانایی‌های موجود و واقعی بسیار حیاتی خواهد بود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: از سوی دیگر کار حداقلی ما مدیران گذاشتن وقت و شنیدن حرف‌ها و نظرات تشکل‌ها است.  

نظر شما