شناسهٔ خبر: 52363 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برترین کتاب‌های فوتبالی سال ۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۷ کتاب‌های ورزشی بسیاری منتشر شد که مهم‌ترین و پرفروش‌ترین آنها درباره فوتبال بوده است.در گزارشی به معرفی این کتاب‌ها پرداختیم.

برترین کتاب‌های فوتبالی سال 2017

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هیچ فرقی ندارد که یک کتاب توسط یک نویسنده کارشناس یا غیرکارشناس درباره فوتبال نوشته شده باشد زیرا این ورزش آنقدر محبوب است که کتاب‌هایش در نسخه‌های فراوان به فروش رود.

در سال‌های اخیر میان ناشران سراسر جهان اصطلاحی به نام «ادبیات ورزشی» مرسوم شده است که تنها مربوط به کتاب‌های ورزشی نیست. در حال حاضر، در بسیاری از کشورهای دنیا ادبیات ورزشی به ژانری تبدیل شده است که تنها به تکنیک‌های ورزشی نمی‌پردازد چون ورزش با تمام ابعاد زندگی انسانی گره خورده است.

کتاب‌های فوتبالی همیشه بیشترین طرفداران را در بین کتاب‌های ورزشی دارند. در سال ۲۰۱۷ کتاب‌های ورزشی بسیاری منتشر شد که احتمالاً مهمترین آنها درباره فوتبال اینها هستند:

«میکسر» نوشته مایکل کاکس
همه آنچه که درمورد لیگ انگلستان باید بداند، در این کتاب پیدا می‌شود؛ از تاثیر کانتونا فرانسوی در بین هواداران منچستر تا بازی‌های کوین کیگان و جرالد لمپارد. ولی مهمترین خصوصیت این کتاب وابسته نبودن به تصاویر فوتبالی است که در بسیاری از کتاب‌های مشابه دیده می‌شود. در این کتاب نویسنده سعی کرده روی علت گسترش ورزش در بین مردم روزگار اخیر صحبت کند.

«هیچ گرسنه‌ای در بهشت نیست» نوشته مایکل کالوین
در این کتاب به جای اینکه درباره خود فوتبالیست‌ها و قهرمانان این ورزش نوشته شود، درباره هوس‌ها و اشتیاق نوجوانانی مطلب وجود دارد که برای رسیدن به قهرمانی تلاش می‌کنند. البته اینجا همه موانع و مشکلات هم در پیش پای آنها اطلاع داده شده است که خواندن آن برای هر نوجوانی که عاشق فوتبال است، لازم است.

«پرتره‌ای از یک تصویر» نوشته دانیل استوری
دانیل استوری یکی از موفق‌ترین نویسنده‌های فوتبالی در سراسر جهان است که کتاب‌هایش در این حوزه بسیار پرفروش بوده است. وی در این کتاب به نمادهایی پرداخته است که از تصاویر ورزشکاران برای باشگاه‌ها ساخته می‌شود. وی می‌نویسند در فوتبال تصاویر تعیین کننده اعتبار هستند و این تصاویر را ورزش برای مردم اعتبار بخشیده است.

«کلاس متفاوت- داستان لوری کانینگهام» نوشته درموت کاواناگ
از وست بروم انگلیس تا رئال مادرید اسپانیا، همیشه از او به عنوان کسی یاد می‌کنند که استعداد ذاتی فوتبال دارد. او برای رسیدن به اوج به کسی نیاز نداشته است. کانینگهام شور انگلستان بود که سابقه بازی در تیم ملی فوتبال انگلستان را در کارنامه خود دارد. وی در سال۱۹۸۰ آخرین بازی ملی‌اش را در برابر تیم ملی فوتبال رومانی برگزار کرد و در سن ۳۳ سالگی از دنیا رفت.

«تاریخ تصویری فوتبال» نوشته دیوید اسواکرز
هرچیزی را که درباره فوتبال و تاریخچه این ورزش بخواهید می‌توانید در این کتاب ببینید. البته نیازی به خواندن نیست چون تصاویر این کتاب آنقدر واضح تاریخ فوتبال را به تصویر کشیده است که نیازی به دانستن اطلاعات اضافی ندارد. اسواکرز سال‌ها در روزنامه  تلگراف  به عنوان کاریکاتوریست ورزشی کار کرده است و در این کتاب نیز در کنار تصاویر واقعی شاهکارهای خود را نیز به آن اضافه کرده است.

«دنیای جدید شجاع» نوشته گیلم بالاگو
موضوع کتاب درباره مائوریسیو پوچتینو، سرمربی اهل آرژانتین است. وی از سال ۲۰۱۴ سرمربی باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر است و سه سال است که در این باشگاه انگلیسی می‌درخشد. از او به عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ فوتبال لیگ انگلیس یاد می‌کنند.

«خارج از میدان» نوشته دونکان الکساندر
همانطور که از نام کتاب نیز پیداست،تویسنده تنها به انچه خارج از عرصه زمین بازی رخ می‌دهد، پرداخته است. یعنی حاشیه‌ها. اگر بخواهید علت پیروزی‌های اخیر تیم لیورپول را از دهه ۱۹۹۰ تا کنون بدانید باید در خارج از میدان دنبالش بگردید. مطالب این چنین که به خارج از میدان فوتبال ربط دارند در این کتاب فراوان یافت می‌شود.

«بازی اروپایی: اسرار موفقیت فوتبال در اروپا» نوشته دن فلدسند
آژاکس، بنفیکا، بایرن مونیخ ، آتلتیکو بیلبائو، رئال مادرید و دیگران همه باشگاه‌های موفق دنیا هستند و همگی هم در اروپا ساکن هستند. یعنی اینکه هرچیزی در قاره اروپا اتفاق افتاده باشد درباره فوتبال مثبت بوده است. هرچند در دنیای فوتبال امروز پول حرف اول را می‌زند ولی در این کتاب مسائل و عوامل دیگری درباره موفقیت قاره سبز در حوزه فوتبال نوشته شده است.

«سقوط خانه فیفا» نوشته دیوید کان
ظهور و سقوط امپراطوری مردانی خارج از میدان فوتبال هم قصه‌ای برای خود دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست. نویسنده این کتاب یکی از خبرنگاران فعال ورزشی است که در کتابش مصاحبه‌هایی از سب بلاتر و دیگران گذاشته است که ظهور و سقوط مردان قدرتمند سیاست فوتبال را آشکار می‌کند. وی می‌نویسد من خود فوتبال را دوست دارم ولی متاسفانه کسانی هم وجود دارند که از این عشق من و سایرین برای منافع خود استفاده می‌کنند.

«از دهلی تا دن» نوشته استفان کنستانتین
استفان کنستانتین هرچند در دنیای فوتبال نامی مشهور نیست ولی در جنوب شرق آسیا نامی پرآوازه محسوب می‌شود. به طور کلی در کشورهایی مثل هندوستان و نپال و ... مردم ورزشهایی مثل کریکت را دوست دارند ولی به طور حتم در این کشورها هم کسانی وجود دارند که عاشق فوتبال باشند. کنستانتین انگلیس الاصل در هندوستان سالها مربی فوتبال بوده ولی از نوشتن درباره فوتبال نیز غافل نمانده و اعتقاد دارد در هرجایی می‌توان از فوتبال لذت برد. 

نظر شما