شناسهٔ خبر: 52779 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسنده برگزیده حذف شد!/ پشت پرده حذف «خانه کوچک ما» کیست؟

کیهان خانجانی می‌گوید در آراء داوران جایزه ادبی سیلک دستکاری شده و انتخاب اول هیات داوران کنار گذاشته شده است.

نویسنده برگزیده حذف شد!/ پشت پرده حذف «خانه کوچک ما» کیست؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جایزه ادبی سیلک با داوری ابوتراب خسروی، کیهان خانجانی و امیرعباس مهندس در حالی به پایان رسید که داوران این جایزه معتقدند که رای‌ آن‌ها به مجموعه داستان «خانه‌ی کوچک ما»‌،‌ اثر داریوش احمدی بوده است؛ اما این کتاب از آثار برگزیده حذف و اثری دیگری جایگزین شده است.

در متنی که خانجانی در اختیار ایبنا قرار داده است، هیات داوران متشکل از ابوتراب خسروی، کیهان خانجانی، امیرعباس مهندسدر اعتراض نسبت به حذف برنده اول از فهرست منتخبان نوشته اند: ما داوران سومین دوره جایزه ادبی سیلک که توسط موسسه فرهنگی و هنری حوض فیروزه (کاشان) برگزار شد، نتیجه اعلام شده توسط خبرگزاری‌ها را کذب محض دانسته و پیگیر این مساله خواهیم بود که این خبر توسط چه شخص یا نهادی شایع شده است. نتیجه نهایی هیأت داوران به اتفاق آراء چنین بوده است: ضمن تقدیر از مجموعه داستان «پوکه باز» اثر زنده‌یاد استاد کوروش اسدی، نفر نخست داریوش احمدی با مجموعه داستان «خانه کوچک ما»، نفر دوم محمد بکایی با مجموعه داستان «گربه ساکن چنار» و نفر سوم خدیجه شریعتی با مجموعه داستان «وقتی قوها پیر می‌شوند»

کیهان خانجانی در گفت‌وگو با ایبنا در توضیح اتفاقات رخ داده اظهار کرد:‌ صحبت‌های من دال بر عدم استقلال جایزه و موسسه حوض فیروزه و برگزارکنندگان جایزه نیست؛ چراکه این جایزه توسط موسسه‌ای خصوصی برگزار می‌شود که بدون شک محدودیت‌هایی دارد و تحت فشارهایی چنین اتفاقی رخ داده است.

داور سومین دوره جایزه سیلک با اشاره به سابقه این جایزه گفت: در دور نخست این جایزه من و کورش اسدی به‌عنوان داور انتخاب شدیم که بعد از مدتی با من تماس گرفتند و گفتند که نام کورش اسدی را خط زده‌اند که بعد از این اتفاق من نیز از داوری انصراف دادم.
 
این نویسنده مطرح کشورمان ادامه داد:‌ بعد از این اتفاقات با مسئولان جایزه تماس گرفتند و گفتند که داوران را خودمان انتخاب می‌کنیم و این نیز از عجایب برگزاری یک جایزه ادبی است که خصوصی برگزار می‌شود، اما دولتی‌ها برای آن تصمیم می‌گیرند! بعد از اتفاقات شب گذشته محمد کشاورز، از داوران دوره دوم نیز اعلام کردند که در آن دوره نیز چنین اتفاقی رخ داده است و نام آرش صادق‌بیگی از میان برگزیدگان حذف شده است.
 
خانجانی در معرفی مسئول این اتفاقات گفت:‌ من از سال 80 تا 82 رئیس کانون مطبوعات کاشان بوده‌ام و می‌دانم که هیچ کار برنامه‌ریزی شده‌ای انجام نشده است و تنها یک کارمند ساده برای مسائل فرهنگی شهر تصمیم می‌گیرد و بارها باعث به‌وجود آمدن حاشیه شده است. من مطمئنم که این اطلاعات به گوش مسئولان وزارت ارشاد نرسیده است و اگر متوجه این موضوع شوند، به شدت برخورد خواهند کرد.
 
این نویسنده ادامه داد: واقعا برای من سوال شده است که چرا یک نفر تصمیم می‌گیرد یک نویسنده 65 ساله بی‌حاشیه را حذف کنند.

خانجانی در پایان گفت: در کشور جوایز ادبی بسیار زیادی توسط نهادهای دولتی برگزار می‌شود که من نیز مانند سایر اهالی قلم حامی آن هستم و به نظرم این جوایز باید بیشتر و بیشتر شوند؛ اما این خواسته را نیز دارم که با جایزه‌های مستقل ادبی کاری نداشته باشند. در پایان باید بگویم که رای من و ابوتراب خسروی به داریوش احمدی بوده‌ است و تا آخر پای این موضوع ایستاده‌ایم.

نظر شما