شناسهٔ خبر: 53292 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دگرگونی و خلاقیت/ مروری بر بخش خارج از صحنه تئاتر فجر سی‌وششم(از میهمان تا مرور)

در این بخش ٤١ نمایش حضور دارند که از میان آنها ١٧ نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین‌الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه میهمان انتخاب شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ حمید پورآذری امسال دبیری بخش خارج از صحنه (آف‌استیج) را برعهده گرفته و سعی کرده که ضمن ایجاد تنوع در بخش‌های مختلف بتواند کارهای درخور تأمل و خلاق را در دوره سی‌وششم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تماشا بگذارد.بخش خارج از صحنه (آف‌استیج) شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضاهای متعارف تئاتری با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرائی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است. در این بخش ٤١ نمایش حضور دارند که از میان آنها ١٧ نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین‌الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه میهمان انتخاب شده‌اند.

بخش میهمان
حوزه میهمان یکی از شش قسمت تعریف‌شده در بخش خارج از صحنه (آف‌استیج) سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. در این بخش حمید پورآذری از چهار کارگردان تهرانی دعوت به همکاری کرده تا نمایش‌های تازه‌ای را برای این دوره آماده کنند.
مرغان این روزی: این نمایش به نویسندگی مشترک مینا بزرگمهر و هادی کمالی‌مقدم و با کارگردانی هادی کمالی‌مقدم، اثری گردشی است.  علاقه‌مندان ساعت ١٥ دوم، سوم و چهارم بهمن‌ماه به کارگاه دکور تالار وحدت مراجعه کنند.
آن ریسمان گسسته: این نمایش به طراحی و کارگردانی نسیم ریاضی، اثری پرفورمنس است. علاقه‌مندان ساعت ٢١ پنجم، ششم و هفتم بهمن‌ماه به بنیان شارک مراجعه کنند.
هجوم به تفسیر: این نمایش به طراحی و کارگردانی نسیم احمدپور، یک اثر لکچر پرفورمنس بوده که در این دوره برای حضور در جشنواره انتخاب شده است. امیر اثباتی، شهرام مکری و علیرضا برازنده افرادی هستند که در این اجرای یک‌ساعته به سخنرانی می‌پردازند. علاقه‌مندان می‌توانند ساعات ١٦ و ١٨ ششم بهمن‌ماه شاهد اجرای آن در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر باشند.
طلوع آفتاب به وقت ٧:١٤ دقیقه: این نمایش به نویسندگی مشترک جابر رمضانی و پیام سعیدی و با کارگردانی سعید بهنام خانیکی تولید شده و اجرائی محیطی در درون یک اتوبوس که مسیر میدان آزادی تا سولقان را طی می‌کند. علاقه‌مندان ساعت ١٥ دوم، سوم و چهارم بهمن‌ماه به میدان آزادی مراجعه کنند.
نمایش‌های جنبی
حوزه جنبی، یکی از شش قسمت تعریف‌شده در بخش خارج از صحنه (آف‌استیج) است. در این بخش نمایش‌هایی در حوزه اجراهای محیطی که با محوریت مکان در سال گذشته تولید و به اجرا پرداخته‌اند، به انتخاب دبیر جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند. چهار اثر حوزه جنبی از شهرهای تهران و یزد به جشنواره راه یافته‌اند.
چهارراه: این نمایش به کارگردانی گلرخ نفیسی، پرفورمنس شهری است. علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ١٨:٣٠ روزهای بیست‌وهشتم و سی‌ام دی‌ماه و دوم، چهارم، هفتم و هشتم بهمن‌ماه به محوطه تئاتر شهر و ساعت ١١ هفتم بهمن‌ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.
کتو: این نمایش پرفورمنس شهری است که نویسندگی، طراحی و کارگردانی آن را آندریا نوشاد برعهده داشته است.  علاقه‌مندان ساعت ١٩ روزهای یکم، سوم، ششم و هشتم بهمن به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.
مو، گنج، چای تلخ پهلو: این نمایش به کارگردانی حامد مهری‌زاده یکی از نمایش‌های دیگری است که در این دوره برای حضور در جشنواره انتخاب شده است. علاقه‌مندان، ساعت ١٩ بیست‌وهشتم و سی‌ام دی و ساعت ١٨:٣٠ یکم، سوم و پنجم بهمن و ساعت ١٨ روزهای ششم و هشتم بهمن به محوطه تئاتر شهر و ساعت ١٦:٣٠ دوم و چهارم بهمن به محوطه خانه هنرمندان و ساعت ١١ هشتم بهمن به باغ کتاب مراجعه کنند.
سرنخ: این نمایش به طراحی و کارگردانی محمدرضا دهقان تولید شده بی‌شک پلاسکو آخرین ساختمان فروریخته در ایران نخواهد بود و مردم همچنان شاهد اتفاقاتی از این دست خواهند بود. . علاقه‌مندان ساعت ١٨:٣٠ بیست‌ونهم دی و ساعت ١٩ چهارم و هفتم بهمن به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.
خارجی‌ها
منزل به منزل: نمایش «منزل به منزل» از کشور فرانسه به کارگردانی گیل شایلات به همراه ویدئوهای رامونا پونارو در بخش خارج از صحنه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.منزل به منزل پروژه‌ای است که در ١١ روز جشنواره به صورت اینستالیشن در فضای باغ کتاب اجرا خواهد شد.
کاربردی
حوزه کاربردی یکی از شش قسمت تعریف‌شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایش‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر مسائل مهاجران، سالمندان، معلولان، زندانیان، کودکان بیش‌فعال، اُتیسم، کودکان کار، روشندلان، ناشنوایان و... اجرا می‌شوند. در ادامه شش اثر حوزه کاربردی (با رویکرد مسئولیت اجتماعی) که از شهرهای تهران، بوشهر، اصفهان و محلات به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.
آنکه گفت آری/آنکه گفت نه: این نمایش کار هاجر عتیقی از اصفهان است که با حضور بیماران مرکز توان‌بخشی اعصاب نورالمهدی این شهر اجرا می‌شود. علاقه‌مندان در تاریخ‌های ششم و هفتم بهمن رأس ساعت‌های ١٥ و ١٧ به محل پلتفرمی دیگر مراجعه کنند.
ان‌اِی: این نمایش کاری از میثم کرمی است که با همکاری انجمن معتادان گمنام شهرستان محلات در این دوره از جشنواره شرکت کرده است. تعدادی از اعضای انجمن معتادان گمنام با پاکی از چند روز تا چند سال، دور هم جمع شده‌اند و تصمیم دارند در سطح شهر چادری بنا کنند و با مردم از خودشان بگویند، بنابراین «ان‌اِی» از ششم تا هشتم بهمن میزبان مخاطبان در ایوان انتظار، محوطه تئاتر شهر و خانه هنرمندان است.
سایبان آرامش ما، ماییم: این نمایش به کارگردانی بهیاد نجفی، اثری‌ است که با حضور کودکان کار جمعیت امام علی تهران شکل گرفته است. علاقه‌مندان در روزهای پنجم و ششم بهمن در مکان‌های ایوان انتظار، محوطه تئاتر شهر و باغ کتاب به تماشای آن بنشینند.
سلبریتی‌های گمنام: این اثر به کارگردان سپیده حجامی، نمایشی است که با حضور معلولان هنرمند شهر بوشهر آماده اجرا در این دوره از جشنواره شده است. علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای ٢٨ و ٢٩ دی، در ساعت‌های ١٦:٣٠ و ١٩ به محوطه تئاترشهر و خانه هنرمندان مراجعه کنند.
نادیدنی: این نمایش به کارگردانی بابک حجری با همکاری روشندلان انجمن نابینایان تهران شکل گرفته است و در روزهای ٢٧ و ٣٠ دی، رأس ساعت ١٥ و در روزهای دوم، چهارم و هفتم بهمن، رأس ساعت ١٦ برای دوستداران این نوع از آثار در عمارت «روبه‌رو» اجرا می‌شود؛ مواجهه و تجربه شرایطی که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد.
خط باریک قرمز: این نمایش کاری از توماج دانش بهزادی، یکی از اعضای فعال گروه تئاتر پراکسیس بوده که با حضور جمعی از زندانیان کانون اصلاح‌وتربیت شهرزیبا و به تهیه‌کنندگی شبکه سوم سیما آماده اجرا در این دوره از جشنواره شده است. «خط باریک قرمز» درباره زندگی شخصی هرکدام از بازیگران آن بوده و در تاریخ‌های ٢٨ و ٢٩ و ٣٠ دی، رأس ساعت ١٦ برای تئاتر دوستان در داربست محسن به اجرا گذاشته می‌شود.
مرور
حوزه مرور یکی از شش قسمت تعریف‌شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایش‌هایی که در سال گذشته اجرای عموم داشته‌اند و در مهلت فراخوان برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند، با انتخاب هیئت‌داوران این بخش در این دوره به اجرا می‌پردازند. چهار اثر حوزه مرور از شهرهای تهران و مشهد به جشنواره راه یافته‌اند.
نرگس: این نمایش به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حسین توازنی‌زاده منتخب تئاتر دانشگاهی بوده که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است.  علاقه‌مندان به تماشای این اثر می‌توانند دوم تا هشتم بهمن، ساعات ١٥ و ١٧ به خانه‌ای قدیمی در مرکز شهر مراجعه کنند. این نمایش در هر اجرای خود میزبان چهار تماشاگر است.
بعد از اتفاق: این نمایش به نویسندگی نیلوفر ندایی و با کارگردانی پویان باقرزاده یکی‌دیگر از آثاری است که برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است.  علاقه‌مندان به تماشای این اثر می‌توانند ساعت ٢٠:٣٠ بیست‌ونهم و سی‌ام دی و دوم بهمن ماه به عمارت روبه‌رو مراجعه کنند. این نمایش در هر اجرای خود میزبان ٢٠ تماشاگر است.
نادیدنی یا هرطور شما...: این نمایش به طراحی و کارگردانی جعفر حجازی برای هر اجرا فقط یک مخاطب دارد که با موبایلش وارد اتاقکی می‌شود و درون سایت «اجرا» آغاز می‌شود. علاقه‌مندان از روز ٢٨ دی تا هشتم بهمن، ساعت ١٦ به پشت‌بام عمارت روبه‌رو مراجعه کنند.
پرفورمنس مرگ: این نمایش به طراحی و کارگردانی عرفان شیررنگی تولید شده و برای شرکت در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. علاقه‌مندان می‌توانند ساعت ١٧ چهارم تا هفتم بهمن به دانشگاه تربیت مدرس مراجعه کنند.
سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ٢٨ دی تا ٩ بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس‌پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان‌ها برگزار می‌شود.

نظر شما