شناسهٔ خبر: 53337 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شایعات درباره سایت خانه کتاب تکذیب شد

گزارش‌های کارشناسان فنی موسسه خانه کتاب درباره شایعات اواخر هفته گذشته با موضوع وب سایت این موسسه در فضای مجازی، به منظور اطمینان بخشی از صحت عملکرد این وب سایت ارائه می شود.

شایعات درباره سایت خانه کتاب تکذیب شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ طی چهار سال گذشته و با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های مختلف، وب سایت ketab.ir توانسته به عنوان اولین وب سایت پرمخاطب کشور در حوزه کتاب تبدیل شود. طی این سال‌ها رنک این وب سایت طبق گزارش‌های دقیق وب سایت الکسا رتبه‌ای حد فاصل ۳۰۰ الی ۷۰۰ در ایران داشته و به طور میانگین روزانه ۵۰ هزار بازدیدکننده را به خود جذب کرده است.

در این سال‌ها همیشه سعی‌مان بر این بوده که با نظرسنجی‌ها و گزارش‌های کارشناسی مختلف، گام به گام در راه بهبود وب سایت خانه کتاب قدم برداریم تا جایی که اکنون طراحی نسخه‌ای ویژه و کاربردی‌تر برای این وب سایت با مشارکت حداکثری همه فعالان حوزه کتاب در دست است که نیمه نخست سال آینده رونمایی خواهد شد.

نکات و گزارش‌های سرور و کارشناسان فنی موسسه خانه کتاب درباره شایعات اواخر هفته گذشته با موضوع وب سایت این موسسه در فضای مجازی، به منظور اطمینان بخشی از صحت عملکرد این وب سایت به شرح زیر است:   

نکته نخست:
طی ۴۸ ساعت گذشته پروسه های سرور از طریق دستور htop بررسی شد  و مشکلی مشاهده نشده است. در حال حاضر لود سرور خانه کتاب در حدود یک است و باری بر روی سرور مشاهده نمی‌شود.

نکته دوم:
زمانی که وب سایتی مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد طبیعی است که طمع هکرها برای دستیابی به اطلاعات آن بالا خواهد رفت و این امر را تمامی دارندگان وب سایت‌های خرد و کلان می‌دانند و همگی برای آن اقدامات امنیتی مناسب را در نظر می‌گیرند اما با این حال و با وجود امنیت پیچیده و مطلوب، باز هم برخی سایت‌های سرشناس-ازجمله سایت مرکز آمار ایران، سایت سازمان ثبت اسناد کشور، سایت اداره حقوقی قوه قضائیه و ...- مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند که البته با اقدامات مقتضی، هکرها از این امر ناکام می‌مانند.

نکته سوم:
راه‌های فراوانی به غیر از هک برای از دور خارج کردن یک وب سایت از جایگاه و رتبه نزد کاربران فضای مجازی وجود دارد که یکی از این‌ها طرح شایعه‌های این چنین است. امروزه در دنیای تجارت  در فضای مجازی طرح شایعه و اخبار جعلی برای جلوگیری از اقبال و استقبال مردم امری غیراخلاقی و البته مذموم است که متاسفانه عده‌ای بدان دست می‌زنند.

هرچند جایگاه و قدرت وب سایت کتاب آنقدر متزلزل نیست که با طرح چنین شایعه‌هایی مورد بی‌مهری کاربرانش قرار بگیرد. اما خانه کتاب این حق را برای خود محفوظ می‌داند که از طریق مجاری قانونی نسبت به احقاق حق خود در برابر طرح این شایعات از طریق قانونی اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

نکته چهارم:
پس از طرح شایعه فوق، متخصصان امنیت به صورت ویژه و تخصصی وب سایت ketab.ir را مورد بررسی قرار دادند و کارشناسان ما بیان داشتند که مونرو توسط کارت‌های گرافیکی (GPU) قابل استخراج است. شما می‌توانید با در اختیار قراردادن کامپیوتر قدرتمند خود برای شبکه، ارز مونرو با نام XMR استخراج کنید و از آن استفاده کنید. همچنین مونرو را می‌توانید از صرافی‌های معتبر خریداری کنید. کیف پول‌های زیادی برای ذخیره مونرو وجود دارد.

استفاده از چنین اسکریپتی برای تولید ارز آن هم برای سایتی که کارکرد آن فرهنگی و خدمت رسانی است، تهمتی بیش نبوده و افراد سودجو فقط برای تخریب مجموعه ketab.ir دست به انتشار آن زده‌اند.

شما می‌توانید با استفاده از افزونه no coin block miners (آنچه در تصویر و گزارش آن آمده است) از صحت امنیت این وب سایت مطلع شوید و شاهد باشید که سوءاستفاده سایت کتاب دات آی آر کاملا بی پایه و اساس است.

 درپایان اعلام می‌داریم که وب سایت پربازدید خانه کتاب (پایگاه ketab.ir) پایگاهی امن و قابل اطمینان بوده و تمامی اقدامات به جهت بالا نگهداشتن امنیت این پایگاه از سال‌ها پیش در دستور کار بوده و همچنان نیز ادامه دارد.

نظر شما