شناسهٔ خبر: 53728 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نیمی از دانشگاهها فاقد استاندارد هستند/ جلوگیری از افزایش دانشجو

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بیش از ۵۰ درصد مراکز آموزش دولتی ما فاقد استانداردهای لازم هستند و به همین دلیل جلوی افزایش جمعیت دانشجویی را گرفته ایم.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجتبی شریعتی نیاسر، در شصت و یکمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور که امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: تمام رشته ها در تمام مقاطع تحصیلی را ما در دانشگاه های کشور داریم این نشان دهنده این است که در زمینه آموزش عالی رشد خوبی داشتیم و به ندرت نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور داریم. وضعیت ما در آموزش عالی بسیار مطلوب است و حرفی برای گفتن در دنیا داریم و می توانیم با پیشرفته ترین کشورها تعامل داشته باشیم. 

وی با اشاره به تاکید تعامل معاونان دانشجویی و آموزشی گفت: باید میان معاونان آموزشی و دانشجویی در دانشگاه ها تعامل داشته باشیم و این ضرورتی است که احساس می شود. اگر این دو معاونت تعامل خوبی با هم داشته باشند نتیجه این تعامل به دانشگاه ها نیز منتقل می شود. 

وی ادامه داد: از مرحله شناسایی چالش ها عبور کردیم اما اینکه ادعا کنیم مشکلات مرتفع شده درست نیست در این چهار سال اخیر توانستیم رشد جمعیت دانشجویی را مهار کنیم و باید در ادامه سیاست های اعتدالی را برای رفع این چالش ها به کار بگیریم و بین زیرنظام ها هم افزایی داشته باشیم. 

آخرین آمار جمعیت دانشجویی

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: در حال حاضر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو داریم و در واقع ما چندین نظام آموزشی را اداره می کنیم که شامل دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی، علمی کاربردی، دانشگاه های مهارتی و پیام نور هستند. مشکل ما این است که مدیریت جزیره ای داریم. یکی از کارهایی که می تواند تعامل ایجاد کند مدیریت منطقه ای است. از سال ۹۳ در طرح آمایش آموزش عالی استارت آن را زده ایم و امیدواریم اجرایی شود.

وی گفت: خیلی از مراکز دانشگاهی متاسفانه فکر می کنند به هر حوزه ای می توانند ورود پیدا کنند و هر مقطعی را می توانند راه اندازی کنند که دلیل آن هم عدم هماهنگی زیرنظام هاست. برای رفع این مشکل طرح مدیریت منطقه ای را تدوین کردیم که به زودی ابلاغ خواهد شد. 

ضعف کیفی فارغ التحصیلان مشکل اصلی آموزش عالی است

وی همچنین توجه به کیفیت و مهارت افزایی فارغ التحصیلان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضعف کیفی فارغ التحصیلان مشکل اصلی آموزش عالی است که باید تلاش کنیم دانشجو برای فارغ التحصیلی مهارت داشته باشد. برای مهارت آموزی دانشجویان تاکنون بیش از ۸۰۰ برنامه درسی در مناطق مختلف بازنگری و ابلاغ شده و سری جدید آن نیز بازنگری خواهد شد. 

تدریس زبان محلی در دانشگاهها

وی ادامه داد: به دانشگاه ها ابلاغ کردیم که زبان محلی می تواند به عنوان دو واحد اختیاری در دانشگاه ها تدریس شود.

وی همچنین از تفویض اختیارات به دانشگاه ها خبر داد و گفت: در آئین نامه های آموزشی سال  ۹۵ واگذاری اختیارات به دانشگاه ها را ابلاغ کردیم که چهل پنجاه درصد مفاد آئین نامه های آموزشی مربوط به اختیارات دانشگاه ها است و در سال آینده بخش عمده ای از آنها به دانشگاه ها واگذار می شود. این تفویض اختیار مساوی است با مسئولیت پذیری که باید شیوه اجرایی درون سازمانی را در دانشگاه ها تدوین کند. 

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: نقش حوزه های دانشجویی در تصمیم گیری های حوزه های آموزشی بسیار کم رنگ است بنابراین جایگاهی برای معاون دانشجویی در کمیسیون آموزشی دانشگاه ها تدوین شده که در تصمیم گیری های آموزشی نقش داشته باشند. 

شریعتی نیاسر اظهار داشت: ۲۵۰۰ مرکز دانشگاهی داریم که بیش از ۵۰ درصد مراکز آموزشی دولتی ما فاقد استاندارد هستند به همین دلیل جلوی افزایش جمعیت دانشجویی آنها را گرفتیم تا بتوانیم این مراکز را استانداردسازی کنیم راه آن هم این است که دانشگاه ها همکاری و همراهی داشته باشند. 

وی ادامه داد: دانشگاه های دنیا چشم به همکاری با دانشگاه های ما دوختند. یکی از مسائلی که می تواند دانشگاه های ما را بین المللی کند طرح اقتصاد مقاومتی است که ارتقای دانشگاه ها به سطح بین المللی را دارد.

وی در خصوص کمیسیون موارد خاص نیز گفت: این کمیسیون یک نهاد قانونی برای رسیدگی به دانشجویانی که در شرایط خاص قرار دارند، است. کمیسیون باید رویکرد مساعدت آمیز به مسائل دانشجویان داشته باشد سخت گیری های بیش از حد خارج از منطق و غیر اصولی است. 

وی در مورد سطح بندی دانشگاه ها نیز گفت: سطح بندی را از دو سال قبل آغاز کردیم که در دو مرحله بازنگری شده و برای دوره جدید نیز آئین نامه آن بازنگری خواهد شد تصمیم گیری های ستاد نیز براساس این رتبه بندی و سطح بندی است.

نظر شما