شناسهٔ خبر: 53777 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: دانشگاه باید به محل رشد عقلانیت و خلاقیت تبدیل شود

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تشریح اقتضائات جوامع امروزی افزود: فرهنگ گذشته که با دردست داشتن مدرک فرصت کاری در دسترس بود دیگر وجود ندارد و چنین توقعی هم نمی‌شود داشت. این الگو کاملا منسوخ شده و اگر دانشگاه می‌خواهد موفق باشد باید به محل رشد عقلانیت و خلاقیت تبدیل شود.

دکتر سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در دومین نشست صمیمانه خانواده و دانشگاه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه برگزارشد، در سخنانی با اشاره به ضرورت تغییر در رویکردها و سیاست گذاری های آموزشی در دانشگاه عنوان کرد: در گذشته مجرای اصلی دست‌یابی به دانش و مهارت، دانشگاه بود. تعداد کسانی که توانایی تحصیل و آموزش دادن داشتند محدود بود. او افزود: تمام این‌ها امروزه به غایت دگرگون شده‌است. در جامعه‌ای هستیم که بعضی انسان‌ها حتی بدون تحصیلات آکادمیک امکان دست‌یابی به ابعاد وسیعی از دانش بشری را دارند. امروز در جوامع مختلف و ایران خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف وجود دارد.

دکتر سلیمی با بیان این نکته که دانشگاهی مانند دانشگاه علامه‌طباطبائی باید محل تشخیص و رشد استعداد و آموختن مهارت‌های زندگی باشد خاطرنشان کرد: ارائه برنامه درسی مناسب اصل کار مسئولان دانشگاه است ولی همه‌ی کار نیست. باید یک محیط فرهنگی، مهارتی و تربیتی فراهم نماییم تا استعداد دانشجو در آن به بار بنشیند. مسئولان دانشگاه به تنهایی نمی توانند این مهم را به ثمر رسانند، در دستیابی به این مهم اول و مهم‌تر از همه خود دانشجو و بعد خانواده آنان می‌تواند این کار را انجام دهند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت روحیه پرسشگری در دانشجویان ظهار داشت: انسان‌های منفعل هرچقدر بتوانند خوب درس حفظ کنند به درد جامعه و دانشگاه نمی‌خورند. او افزود: منظور از انسان‌های منفعل دانشجویان مطالبه‌گر بی‌مسئولیت اند، کسانی که می‌توانند عقلانیت، روحیه پرسشگری و حل مسئله را یک سازماندهی را در خود تقویت کنند و ابزارهای دانشی را که استاد داده است به کار گیرند همیشه از فرصت های شغلی فراوانی بهره خواهند بود. او افزود: خوشبختانه سطح بندی دانشگاه‌ها باعث شد تا سطح دانشگاه‌ها با هم تفاوت پیدا کند، اما مدرک به دست در جامعه ما بسیار زیاد است و در این بین کسانی که مهارت‌ها و توانایی بیشتری دارند می‌توانند بهتر عمل کنند.

دکتر سلیمی با اشاره به تقویت زمینه آموزش‌های رسمی در دانشگاه علامه‌طباطبائی تاکید کرد: ارتباط صنعت با جامعه در دانشگاه تقویت شده‌است و دانشجویان برجسته می‌توانند در کنار استادان راه خود را پیدا کنند. اولین مرکز رشد علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی شده‌است. او تصریج کرد: ظرفیت کارمندی در جامعه ما تمام شده‌است و کار در آینده به معنای کارآفرینی و خلاقیت است. مرکز رشد این دانشگاه با هدف ایجاد انگیزه و زمینه برای پرورش به دانشجویانی که ایده‌های خلاقانه و ثروت آفرین دارند تاسیس شد که خوشبختانه فضای فعالیت تشکل‌های دانشجویی در این دانشگاه بهتر شده ‌است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این نکته که در تلاش برای راه‌اندازی خانه آزاد اندیشی در دانشگاه هستیم، بیان داشت: اولین دانشگاهی هستیم که به این مهم پرداخته ایم و از این طریق زمینه برای دانشجویانی که در یک چارچوب و مکان مشخص مسائل خود را در زمینه‌های مختلف بیان کنند فراهم خواهد شد. او ضمن اشاره به اجرایی شدن دوره‌های مهارتی عمومی و تخصصی در کنار دوره رسمی آموزشی عنوان کرد: به دنبال این هستیم که طرحی به عنوان اشتغال تخصصی در زمان تحصیل را مطرح کنیم که در صورت تصویب در هیئت امنای دانشگاه، دانشجویان برجسته می‌توانند با ارائه خدمات تخصصی در حوزه خود در دانشگاه جذب شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، دومین نشست صمیمانه خانواده و دانشگاه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه و با عنوان «ارتباط خانواده و دانشگاه فرصتی برای پویایی و شکوفایی» با حضور رئیس دانشگاه، جمعی از معاونان و مدیران و با شرکت خانواده های دانشجویان در محل سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد و در آن علاوه بر رئیس دانشگاه، جمعی از معاونان، مدیران و خانواده‌های دانشجویان نو ورودی دانشکده‌های روانشناسی و علوم تربیتی، مدیریت و حسابداری، حقوق و علوم سیاسی و علوم ارتباطات حضور داشتند.

نظر شما