شناسهٔ خبر: 53797 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۲۱ نفر از بورسیه ها محروم شدند/فرار مغزها منع قانونی و شرعی ندارد

وزیر علوم درباره بورسیه‌ها گفت: مسائل کلی حل شده، ۲۱ نفر محروم شده‌اند که شرایط‌شان تطبیق نداشت و به کارگیری گروهی که فارغ التحصیل شده‌اند نیز در دست بررسی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست صبح امروز (یکشنبه، ۲۹ بهمن ماه) فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار داشت: در مورد واحدهای علمی کاربردی، شورای عالی اداری مصوبه ای داشته که وزارت علوم نیز آن را تائید کرده است.

وی ادامه داد: دستگاه های اداری هر کدام یک واحد علمی کاربردی وابسته به خود دارند که متاسفانه در سنوات گذشته تبدیل به ماشین تولید مدرک شده بود و این مدرک ها در ادارات و سازمان‌ها باعث ارتقاء شغلی غیرمرتبط شده بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در مورد مراکز علمی وابسته، به دستگاه ها اعلام کردیم و به بخش ها نیز ابلاغ شد تا هر واحد وابسته به دستگاه دولتی اگر منفک شود و هیات موسسات شکل بگیرد به آن ها مجوز واحد عمومی ارائه شود.

غلامی ادامه داد: واحدهای علمی کاربردی در بحث اشتغال و توانمندسازی افراد موثر هستند و ما از آن ها حمایت می کنیم و به دنبال نزدیک کردن فنی و حرفه ای به این مراکز هستیم و امیدواریم برای نیمسال بعدی با نظام جدید و مدیریت بهتری این واحدها حرکت کنند.

وزیر علوم، با بیان اینکه فضای کلی در بورسیه ها حل شده است، گفت: از نظر من و وزارت علوم وضعیت تک تک افراد بورسیه شده حل شده که ۲۱ نفر از آن ها به دلیل آنکه سوابقشان از لحاظ قانون تطبیق نداشته محروم از تحصیل شده اند و بدون هیچ مشکلی رفته اند ولی دو گروه دیگر باقی مانده است.

وی با بیان اینکه یک گروه آن هایی هستند که هنوز تحصیلاتشان تمام نشده است، افزود: بخشی از گروه دیگری که تحصیلات آن ها تمام شده مشغول به کار شدند ولی بخش دیگری از فارغ التحصیلان به دلیل آن که بورسیه هستند منتظر ماندند و مدعی هستند که باید جایی برای آن ها تعیین شود ولی از آنجاییکه پذیرش در دانشگاه ها کند شده هنوز مشغول به کار نشده‌اند و برنامه ما این است تا سیستم های دانشگاهی اعلام نیاز کنند.

غلامی با بیان اینکه فراخوان جذب این ترم را یک هفته به تاخیر انداخته ایم، اظهار داشت: علت تاخیر آن بود تا کل تقاضاهای کشور را بررسی کنیم تا هرجایی که با مدارک افراد بورسیه انطباق داشت از این افراد بورسیه شده جذب شود.

وی در خصوص فرار مغزها افزود: نمی توان جلوی این افراد را گرفت و منع قانونی و شرعی نیز در این زمینه وجود ندارد حتی ممکن است بچه های مسئولان و نمایندگان نیز در بین آن ها وجود داشته باشد اما باید برنامه ریزی خود را برای بازگشت این افراد طراحی کنیم زیرا بسیاری از افرادی که مهاجرت کرده اند حاضر به برگشت هستند ولی بعضا از مشکلاتی مانند تاخیر در استخدام، عدم وجود سرمایه و عدم استقبال دستگاه ها از آن ها گله مند هستند که باید در این زمینه با همفکری نمایندگان طرح جذب و نگهداری نخبگان ایرانی را ساماندهی کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برای ساماندهی آموزش عالی اقداماتی شده ولی برای ادغام ها مشکل افراد محلی را داریم که به واحدهای محلی خود تعصب دارند که در این زمینه باید کمیسیون آموزش و فراکسیون ها کمک کنند تا این تکلیفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کرده را به نتیجه برسانیم.

غلامی با بیان اینکه در خصوص حذف کنکور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صحبت هایی شده که پروسه طولانی دارد و قرار بود تا سال ۹۷ به پایان برسد ولی متاسفانه زمینه فراهم نیست، گفت: در ستاد اجرای نقش جامع کشور این موضوع را مطرح کردیم و در کمیسیون آموزش تحقیقات نیز باید مهلت تمدید شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در خصوص دانشگاه پیام نور تکلیف قانونی را تعیین کرده و نسبتا توضیح کاملی نیز دارد بیان کرد: سعی ما بر آن است که دانشگاه پیام نور را به سمت ماموریت قانونی هدایت  کنیم ولی باید توجه داشته باشیم که 4 هزار عضو هیأت علمی دارد و امکاناتی مانند ساختمان، کارمند و دانشجو در این واحدها هستند که باید دانشگاه به تعهدات خود در قبال آنها پایبند باشد هر چند برخی کلاس ها در حد تشکیل یک کلاس نیز نیستند.

وی در مورد عزل و نصب مدیران افزود: در طول دوران وزارت خود سعی من بر این بوده تا در عزل و نصب ها احترام رؤسای دانشگاه ها حفظ شود و برای تغییرات اعتقادی به قلع و قمع ندارم و مسائلی که در مورد ضعف اراده وزیر علوم در عزل و نصب ها بیان می شود را توهین به خودم می دانم؛ خدا را شاهد می گیرم که اینگونه نیست و من مسئولیت تمام انتصابات دوران خود را برعهده می گیرم ولی ممکن است از برخی افرادی که شناخت دارم مشورت بگیرم.

غلامی با بیان اینکه حسین فریدون در گذشته سرپرست بخش امور اعضای هیات علمی دانشگاه بوده و بعد از اینکه از مدیر کلی دفتر وزارتخانه جابه جا شد در همان سمت باقی ماند، بیان کرد: در این بخش مسئولیت هماهنگی، جذب، هیات ممیزه، آئین استخدام اعضای هیات علمی و مسائل اداری را برعهده دارد و می توان گفت پست حساسی نیست ولی در مجموع باید احترام افراد را داشته باشیم و تخلفات را به مراجع قانونی معرفی کنیم وگرنه با اختلاف نظرها در مباحث جایز نیست که به افراد جسارتی شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه من در تهران موسسه غیرانتفاعی ندارم، گفت: بعد از پذیرش وزارت علوم خودم را مقید می دانم تا منافع شخصی را کنار بگذارم و از باب جانب داری نیز به شما نمایندگان اعلام می کنم که خیالتان راحت باشد زیرا در این سن و سال تکلیف شرعی خود را می دانم.

نظر شما