شناسهٔ خبر: 53816 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور سینمایی‌ها در قاب تلویزیون/ نگاهی به مجموعه‌های نمایشی سیما در نوروز ٩٧

در چند ماه گذشته خبرهایی مبنی‌بر تولید مجموعه‌های مختلف، خصوصا از کارگردانان نام‌آشنایی که ارتباطشان مدت‌ها با تلویزیون قطع شده بود، شنیده می‌شود.

فرهنگ امروز/ بهناز شیربانی: در سال‌های اخیر، پخش مجموعه‌های مناسبتی برای تلویزیون یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، خصوصا زمانی که میزان تولید شبکه‌های سیما جوابگوی آنتن نیست و معمولا بدون توجه به مناسبت‌های پیش‌رو، سریال‌هایی روانه آنتن می‌شوند که شاید از کیفیت لازم هم بهره‌مند نیستند، اما در چند ماه گذشته خبرهایی مبنی‌بر تولید مجموعه‌های مختلف، خصوصا از کارگردانان نام‌آشنایی که ارتباطشان مدت‌ها با تلویزیون قطع شده بود، شنیده می‌شود. بازگشت کیانوش عیاری یا بهرام بهرامیان و سریال‌سازی برای تلویزیون از جمله اتفاقات خوشایندی است که می‌توان انتظار داشت تا از تعداد قابل‌توجهی سریال درحال‌ساخت، قطعا می‌توان چند مجموعه با کیفیت‌های قابل‌قبول دید. تلاش تلویزیون در سرگرمی‌سازی برای مخاطبانش در چند ماه گذشته اتفاق خوبی است که برایند ساخت این برنامه‌ها به مرور و اتفاقا از ابتدای سال آینده نمود بیشتری پیدا می‌کند. اینکه در روزهای باقی‌مانده تا تعطیلات نوروز، دست‌کم سریال‌هایی که قرار است از شبکه‌های مختلف پخش شوند مشخص است؛ نکته‌ای که معمولا در سال‌های گذشته به‌درستی اتفاق نمی‌افتاد و مخاطبان این رسانه را دچار سرگردانی می‌کرد و در بسیاری از مواقع با وجود برنامه‌ریزی‌های موجود، سریال برای پخش در موعد مقرر آماده نمی‌شد. بنابراین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، از پنج گزینه به‌عنوان مجموعه‌هایی که در تعطیلات نوروز روی آنتن خواهد رفت، صحبت می‌شود.
بازگشت سیروس مقدم با سریال«پایتخت»
پنجمین فصل سریال «پایتخت» برای پخش در ایام نوروز آماده شده است و گروه تولید این مجموعه از ماه‌ها پیش مشغول تصویربرداری بودند و می‌توان انتظار داشت امسال دیگر کمتر از حواشی آماده‌نبودن سریال و کار در دقیقه ٩٠ برای رساندن به پخش صحبت شود و انتظار کیفیت بهتری هم از تولیدکنندگان این مجموعه داشت. در این فصل هم سیروس مقدم به‌همراه بازیگران همیشگی این مجموعه، قصه‌ای را برای مخاطبانش به تصویر کشیده است. بخش‌های زیادی از این مجموعه به‌جز تهران، مازندران و شهرک سینمایی، در ترکیه تصویربرداری شده است و سازندگان این فصل از پایتخت به‌لحاظ قصه، آن را متفاوت‌تر از فصل‌های پیشین می‌دانند. محسن تنابنده، احمد مهرانفر، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی‌عبداللهی، بهرام افشاری و سارا و نیکا فرقانی بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند.
علیرضا امینی و ساخت سریال برای تلویزیون
«میلیاردر» آخرین مجموعه تلویزیونی‌ای بود که علیرضا امینی در سال ٩١ مقابل دوربین برد. از آن زمان او مشغول ساخت فیلم‌های سینمایی‌اش بوده، اما «افتاده‌ها» عنوان تازه‌ترین اثر تلویزیونی اوست که برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته شده است. فیلم‌نامه این سریال را احسان جوانمرد نوشته و در ۱۵ قسمت آماده پخش شده است. محمود عزیزی، محمدرضا شریفی‌نیا، افسانه بایگان و افسر اسدی بازیگران اصلی این سریال هستند. شیراز و کیش از اصلی‌ترین لوکیشن‌های این مجموعه تلویزیونی است. در خلاصه داستان این سریال ۱۵ قسمتی که در گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه شده، آمده است: «افتاده‌ها» داستان دو برادر است که هرکدام در مسیر علم و ثروت به موفقیت‌هایی رسیده‌اند و در ایام نوروز با خانواده‌هایشان در مهمانسرایی در مشهد اقامت می‌کنند که با ورود یک مسافر خارجی حوادث جالب و شیرینی برایشان رقم می‌خورد.
سامان مقدم و تجربه ساخت فصل دوم «دیواربه‌دیوار»
«دیواربه‌دیوار» تجربه خوبی برای سامان مقدم در تلویزیون بود و پخش فصل نخست آن توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. قصه آدم‌هایی که بنابر یک اتفاق مجبور به زندگی در کنار هم در یک خانه هستند، ماجراهای جذابی را به وجود آورد و سامان مقدم فصل دوم این مجموعه را برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته است. فرهاد آییش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رؤیا تیموریان، پژمان جمشیدی، میترا حجار، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، علی قربان‌زاده، رضا ناجی و سام نوری از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه مقابل دوربین رفته‌اند. خشایار الوند، سرپرست نویسندگان این مجموعه است و حمید برزگر، پریسا شمس و الهام ایمانی نگارش متن را انجام می‌دهند.
 احسان عبدی‌پور  و ساخت سریال برای نوروز
احسان عبدی‌پور که به‌واسطه ساخت آثار سینمایی‌اش، از جمله «تیک‌آف» و «تنهای تنهای تنها» مورد توجه اهالی سینما و منتقدان است، مدتی قبل با ساخت بخش‌هایی از سریال «چرخ فلک» برای نخستین‌بار سریال‌سازی را تجربه کرد و ظاهرا بازخورد خوب سریال‌سازی باعث شد تا او با «آرمان‌دو» بار دیگر به تلویزیون برگردد. ایرج محمدی تهیه‌کنندگی این مجموعه را برعهده دارد. «آرمان‌دو» درباره شخصیتی است که چند نقش را بازی می‌کند و فضایی کمدی دارد و حمیدرضا آذرنگ نقش این شخصیت را با نام آرمان بازی می‌کند. حمید آذرنگ، مرجانه گلچین، سحر ولدبیگی، الیکا عبدالرزاقی، محمدرضا هدایتی، علیرضا استادی، علی مسعودی، علی اوجی، فریبا طالبی، مجید پتکی، شهربانو موسوی و سیامک مردانه از جمله بازیگران این سریال هستند.
مازیار میری «هیئت‌مدیره»را برای نوروز آماده می‌کند
سریال «هیئت‌مدیره» به تهیه‌کنندگی مهران رسام و کارگردانی مازیار میری، یکی از گزینه‌های پخش در ایام نوروز است. گویا از ابتدا قرار بود این سریال در ٣٠ قسمت تولید شود، اما از میانه‌های تولید این مجموعه در ١٠٠ قسمت پخش خواهد شد. داستان سریال «هیئت‌مدیره» به زندگی زوج جوانی می‌پردازد که با نقل‌مکان به ساختمانی جدید درگیر اتفاقات تازه‌ای می‌شوند. حدیث میرامینی، احسان کرمی، امیررضا دلاوری، رابعه مدنی، الیکا عبدالرزاقی، لیلی رشیدی، زهرا داوودنژاد، کمند امیرسلیمانی، رحیم نوروزی، فرید سجادی‌حسینی، ثریا قاسمی، مریم امیرجلالی، فریده سپاه‌منصور و مسعود کرامتی بازیگران «هیئت‌مدیره» هستند.
کلاه‌قرمزی ٩٧
با تمامی حواشی‌ای که بر سر پخش‌نشدن تازه‌ترین فصل «کلاه‌قرمزی» وجود داشت، تقریبا جدل هرساله سازندگان این مجموعه با تلویزیون تا پیش از تعطیلات نوروز گمانه‌زنی‌ها را بر سر پخش‌شدن یا نشدن آن بیشتر می‌کند، اما امسال مخاطبان تلویزیون شاهد پخش تازه‌ترین فصل «کلاه‌قرمزی» خواهند بود.

روزنامه شرق

نظر شما