شناسهٔ خبر: 53889 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عبدالملکیان: شعر وسیله نیست، هدف است

دبیر جایزه شعر بهاران گفت: به نظر من شعر وسیله نیست؛ بلکه هدف است و شعر نباید در خدمت جایزه باشد و این جایزه است که باید در مسیر شعر حرکت کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری نخستین دوره جایزه شعر بهاران ظهر امروز (شنبه ۵ اسفندماه) با حضور گروس عبدالملکیان، دبیر جایزه و اهالی رسانه در موسسه بهاران برگزار شد.

گروس عبدالملکیان در ابتدای این نشست با ابراز خوشحالی از برگزاری نخستین دوره جایزه شعر بهاران اظهار کرد: یک سال پیش با ابوالفضل بانی، مدیر موسسه و سایر دوستان دست‌اندرکار جلسه‌ای داشتیم و بحث به اینجا رسید که در کنار فعالیت‌های ادبی و آموزشی، به فکر راه‌اندازی یک جایزه ادبی برای حمایت از کسانی باشیم که در حوزه ادبیات فعالیت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: جایزه یک جنبه مکمل دارد برای حمایت از استعدادهایی که در فعالیت‌های علمی و عملی حضور دارند و ما در این جایزه قرار است که به حمایت‌های معنوی از افراد برگزیده شده بپردازیم و من فکر می‌کنم که این تفاوت جایزه بهاران با سایر جوایز است.
 
دبیر جایزه شعر بهاران با اشاره به هدف شعر و شاعری گفت: در گذشته بارها گفته‌ام که شعر حسودترین معشوقه دنیاست و این یعنی اگر شاعر شعر را برای جایزه، پول، مقام و یا هرچیز دیگری بخواهد، این معشوقه اندک‌اندک از شاعر خداحافظی می‌کند و از او دور می‌شود. به نظر من شعر وسیله نیست؛ بلکه هدف است و شعر نباید در خدمت جایزه باشد و این جایزه است که باید در مسیر شعر و شاعری حرکت کند.

Shahab Darabiyan, [۲۴.۰۲.۱۸ ۱۶:۲۲]
عبدالملکیان با اشاره به میزان اهمیت جوایز ادبی اظهار کرد: به نظر من جایزه اهمیت چندانی ندارد بلکه جنبه تکمیلی آن مهم است. به همین دلیل ما در این جایزه قرار است برای برگزیدگان دوره‌های مختلف آموزشی برگزار کنیم و سفرهای فرهنگی داشته باشیم. همچنین کتابی از برگزیدگان به صورت مشترک منتشر خواهد شد و بعد از آن روی استعدادهای شعر که کتاب ندارند، کار خواهیم کرد تا به صورت مستقل کتاب منتشر کنند.
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم در این جایزه به جنبه‌های حمایتی بپردازیم، نکته بسیار مهمی که در جوایز ادبی ما کم شده است و به شکل کمرنگی دنبال می‌شود. به اعتقاد من مساله اصلی این است که خروجی جوایز ادبی، علمی و کاربردی باشد.
دبیر جایزه شعر بهاران با اشاره به نحوه داوری آثار گفت: با توجه به دوره اول جایزه، با حجم قابل توجهی از آثار روبه‌رو بودیم و بیش از ۳۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که آثار در سه مرحله بررسی شدند که در مرحله مقدماتی شعرهای ضعیف کنار گذاشته شدند. بعد از این اتفاق ۱۰۰ نفر به مرحله نهایی رسیدند که آثار این افراد توسط هیات داوران که متشکل از ضیاء‌موحد، احمدی پوری، بهزاد خواجات، اکبر اکسیر و من است نمره داده شد.
وی ادامه داد: اتفاق متفاوت دیگری که در این جایزه با آن روبه‌رو هستیم این است که اسامی ۳۰ نفر نامزد نهایی در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد و این بیانگر آن است که برای ما اول و دومی چندان اهمیتی ندارد و ما به فکر حمایت از این ۳۰ نفر هستیم. با این حال پنج نفر به‌عنوان برنده ویژه و شش نفر به‌عنوان برگزیده معرفی خواهد شد که با لوح تقدیر، تندیس جایزه و مبلغ نقدی از آنها تشکر می‌شود.
عبدالملکیان در توضیح مراسم اختتامیه گفت: مراسم اختتامیه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه در تالار ناصری خانه هنرمندان برگزار خواهد شد که در این مراسم اعضای هیات داوران و شاعران مطرح کشور حضور خواهند داشت.

این شاعر با اشاره به سطح کیفیت آثار این دوره از جایزه گفت: آثار رسیده هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی در سطح بالایی قرار دارند و علاوه بر شاعران جوان، شاعران شناخته شده‌ای که در نشرهایی مثل چشمه، نیماژ، مروارید و سایر نشرهای بزرگ  کتاب چاپ کرده‌اند، نیز در جایزه حضور پیدا کرده‌اند که این اتفاق مبارکی است.

عبدالملکیان در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت:‌ خوشحالیم که در نخستین دوره این جایزه، شاعران استخوان‌دار و حرفه‌ای در کنار شاعران مبتدی و جوان در جایزه حضور دارند. در سال اول به بررسی شعر نو (نیمایی، سپید و آزاد) پرداختیم اما این امکان وجود دارد که در سال‌های آینده قالب‌های دیگر را بررسی کنیم.

ابوالفضل بانی نیز در صحبت‌های کوتاهی درباره این جایزه گفت: پنج سال است که ادبیات و شعر دغدغه ماست. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که این آثار را در معرض نمایش بگذاریم تا همه متوجه دستاوردهای این چند ساله شوند. همانطور که گفتم ما دغدغه ادبیات داریم و به همین دلیل جایزه برگزار می‌کنیم. این جایزه با سایر جوایز یک تفاوتی دارد و آن این است که این جایزه به تنهایی در موسسه بهاران در حال برگزاری است و از سوی هیچ نهادی کوچک‌ترین حمایتی از آن نمی‌شود.

نظر شما