شناسهٔ خبر: 53919 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابخانه ملی و ایفلا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

گلوریا سالمرون، رییس ایفلا با شرکت در دوازدهمین دورهمی کتابدارانه گفت: در نقشه جهانی کتابخانه‌ها که در وب سایت ایفلا (فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری) در دسترس همگان قرار داده‌ایم نقشه کتابخانه‌های ایران نیز قابل دسترسی است. جدای از سیاست‌ها کتابخانه‌ها باید برای همه افراد در دسترس باشند.

کتابخانه ملی و ایفلا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دوازدهمین دورهمی کتابدارانه به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز دوشنبه هفتم اسفندماه با حضور گلوریا پرز سالمرون، رئیس ایفلا(فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری)، نفیسه احمد؛ رئیس کتابخانه ملی مالزی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس ایفلا پس برشماری فعالیت‌هایی که توسط سخنگوی انجمن اطلاع‌رسانی و کتابداری درباره فعالیت‌های سال‌های اخیر در این مراسم صورت گرفت، سپاسگزاری کرد و گفت: موضوعات زیادی هست که باید در این مراسم به آن بپردازیم؛ به عقیده من باید از تمام فرصت‌ها برای توسعه اطلاعات استفاده کنیم. اگر همه باهم همراه و همگام شویم، می‌توانیم نقطه قوت خوبی با یکدیگر داشته باشیم. مسئله‌ای که اهمیت زیادی دارد شناخت اهداف است و ما هدفمان این است که دسترسی مردم به اطلاعات آسان باشد.
 
جهانی شدن لازمه تبادل اطلاعات
سالمرون ادامه داد: دسترسی به اطلاعات باید بدون در نظر گرفتن جنسیت، ملیت، سیاست و یا هر تفاوت دیگری باشد تا دانش افراد بالا رود. یکی از اصلی‌ترین هدف ما افزایش دانش است که باید با اولین قدم‌ها را در هر کشوری صورت گیرد و با حداقل‌ها شروع کرد و باید برای رسیدن به این اهداف عزم جهانی داشته باشیم. اگر ما جهانی فکر کنیم به گسترش روابط انسانی و دانش‌ها دست پیدا خواهیم کرد. به عقیده من باید در شهرها و کشورهایی که هستیم روابطمان را گسترش دهیم.

رئیس فدراسیون انجمن‌های اطلاع‌رسانی و کتابداری درباره هدف اصلی ایفلا در ارتباط جهانی گفت: جهانی کردن اطلاعات از رویکردهای اصلی ایفلا برای ارتباطات وسیع جهانی است و از تمام کشورهایی که صاحب دانش و فرهنگ هستند می‌خواهد تا به آن در این امر کمک کنند؛ در غیر اینصورت فعالیت‌های ایفلا هیچ پیامدی برای جامعه جهانی نخواهد داشت. همه ما می‌توانیم آینده خود را خلق کنیم و کتابخانه‌ها نقش بسیار مهمی در این فرآیند دارند.

پرزسالمرون درباره نقش کتابداران در ارتباطات جهانی گفت: با وجود پیشرفت تکنولوژی اگر کتابدارها اطلاعات کافی در حرفه خود داشته باشند، می‌توانند روز به روز کاربردی‌تر عمل کنند و نقش پررنگ‌تری در انتقال دانش داشته باشند؛ به همین دلیل از آن‌ها دعوت می‌کنم تا به تقویت انجمن‌ بپردازند تا صدایشان به تمام جهانیان برسد.

جای خالی ایران در ایفلا تا سال 2000
در ادامه این مراسم فرامرز مسعودی یکی از اعضای پرسابقه انجمن اطلاع‌رسانی و کتابداری درباره عضویت تاریخچه ایران در ایفلا گفت: ایفلا شش برنامه جامع استراتژیک دارد که هدف آن ایفای نقش موثر در تقویت و پیشبرد دانش و اطلاعات جوامع بشری است و می‌تواند با دسترسی به اطلاعات برای حل مشکل و معظلات اجتماعی اثر مثبتی داشته باشد.

وی اظهار کرد: ایفلا معتقد است که کتابخانه‌ها می‌توانند نقش موثری در حل مشکلات جامعه داشته باشند. در سال 1998 نزدیک به 75 کشور در دو فراخوان و چندین کارگروهی که از سوی ایفلا برگزار شده بود از در سراسر دنیا شرکت کردند که متاسفانه ایران در آن سال‌ها عضو ایفلا نبود و در این کارگروه‌ها شرکت نداشت.
 
به‌گفته مسعودی در سومین کنگره انجمن با هماهنگی‌هایی که انجام شد توانستیم فعالیت‌های انجمن اطلاع‌رسانی و کتابداری را به ایفلا معرفی کنیم. در این ارتباط تاحدودی ایفلا با فعالیت‌ کتابخانه‌ها در ایران آشنا شد. خوشبختانه این فدراسیون ابراز خرسندی از فعالیت‌های انجمن کرده است.
 
در ادامه تفاهم‌نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با ایفلا میان گلوریا سالمرون با فریبرز خسروی، معاون پژوهشی کتابخانه ملی امضاء شد. سالمرون پس از امضای این تفاهم‌نامه گفت: بعد از این امضا شما 73‌امین کشوری هستید که این قرارداد بین‌المللی را امضا کردید. دولت‌ها و حکومت‌ها می‌توانند با این برنامه‌ها به اهداف آموزشی برسند.
 
کتابخانه‌های ایران در نقشه جهانی ایفلا
وی اظهار کرد: لازم می‌دانم تا اعلام کنم تمام برنامه‌های انجام شده در واقع در نقشه جهانی کتابخانه‌ها ثبت خواهد شد. کتابخانه‌های بسیاری در این نقشه جهانی وجود دارد که می‌توانید کتابخانه‌های ایران را هم در آن مشاهده کنید. با استفاده از این اطلاعات با صرف زمان اندکی به فعالیت‌های جهانی دسترسی خواهید داشت ما با همکاری همدیگر می‌توانیم به این هدف برسیم که هماگونه که در ابتدا تاکید کردم، هدفمان دسترسی آسان همه مردم دنیا به اطلاعات است.
 
رئیس ایفلا گفت: همه فعالیت‌های کتابخانه‌ها برای ما مهم است نه‌تنها کتابخانه‌های ملی برای ایفلا اهمیت دارد، بلکه کتابخانه‌های آکادمیک نیز حائز اهمیت است. همچنین کتابخانه‌های مدرسه‌ای برای گسترش اطلاعات بسیار مهم است.
 
سالمرون درباره نقش کتابدارها گفت: کتابدارها نقش مهمی در دانش و گسترش اطلاعات دارند و با همه اقشار مردم در ارتباط هستند. همچنین کتابخانه‌ها می‌تواند نقش کلیدی برای افراد مسن داشته باشد و عامل روحیه‌بخشی برای آن‌ها به شمار آید
 
به گفته رئیس فدراسیون انجمن کتابداری در ایفلا 7 زبان تعیین شده است که کشورها با استفاده از این زبان‌ها با یکدیگر ارتباط دارند.
 
 وی درباره ارتباط زبانی کتابداران در کنگره‌های بین‌المللی ایفلا گفت: زبان‌های گوناگون مادری واقعیتی است که تاحدودی برای ایفلا در جهت ارتباط برقرار کردن مشکل به‌حساب می‌آید و ما در جلساتی که به زبان‌های به‌غیر از 7 زبان‌ تعریف‌شده در ایفلا سخن می‌گویند شرکت نمی‌کنیم چراکه متوجه نمی‌شویم.
 
100 یورو ابتدایی‌ترین حق عضویت در ایفلا
سالمرون درباره حق عضویت شرکت در کنفرانس‌های ایفلا گفت: ما نمی‌توانیم به تقسیم دنیا در پرداخت حق عضویت بپردازیم. در حال حاضر رقم عضویت برای اعضا کمتر از 100 یورو است که این یک پرداخت ابتدایی است و اعضا فقط می‌توانند به دو قسمت ایفلا دسترسی داشته باشند. لازم به ذکر است حق انتخاب این دو قسمت را در اختیار اعضا قرار داده‌ایم آن‌ها خودشان انتخاب می‌کنند که به چه‌ بخش‌هایی دسترسی‌ داشته باشند.
 
وی درباره امکاناتی که به اعضا داده می‌شود گفت: برای شرکت در تمام کنگره‌ها برای اعضا امکانات خاصی قائل هستیم حتی افرادی که عضو ایفلا نیستند می‌توانند در ورک‌شاپ‌ها هم شرکت کنند.
 
سالمرون در ادامه با اشاره به کنفرانس‌های سالانه اصلی ایفلا که هزینه زیادی دارد تاکید کرد: برای شرکت در این کنفرانس‌ها امکانات زیادی برای شرکت‌کنندگان از جمله اقامت و شرایط آن قائل هستیم. به همین دلیل این کنفرانس‌های سالانه هزینه‌های زیادی برای شرکت‌کنندگان می‌تواند داشته باشد البته رایزنی‌هایی برای ارزان‌تر شدن کنفرانس‌ها انجام شده است.
 
ایفلای 2018 در مالزی
در ادامه این مراسم نفیسه احمد درباره برگزاری ایفلای 2018 که در مالزی برپا خواهد شد گفت: از همگان می‌خواهم تا به وب‌سایت ایفلا بروند و با مشاهده آن‌ها متوجه شوند که چرا باید در ایفلا شرکت کنند امیدواریم ایرانیان زیادی در ایفلای 2018 به مالزی بیایند تا به توسعه و تبادل دانش بپردازیم. معتقدم که انجمن کتابداری ایران می‌توانست در برگزاری این کنفرانس تاثیر به سزایی داشته باشد.
 
فریبرز حافظیان یکی از اعضای انجمن اطلاع‌رسانی و کتابداری ایران گفت: در سال 1998 ایران فاقد انجمن علمی کتابداری بود به همین دلیل عضویت ایفلا را هم نداشت. دو سال بعد ایران صاحب این انجمن شد و اکنون پس از گذشت نزدیک به 20سال تفاهم‌نامه‌ای را با رئیس این فدراسیون جهانی منعقد کردیم. این نشان از پیشرفت فعالیت‌های انجمن کتابداری است.
 
در انتهای سالمرون درباره برگزاری کنفرانس‌های دوسالانه در کشورهای منطقه گفت: فعالیت‌های منطقه‌ای هم در کنار فعالیت‌های جهانی می‌تواند بیشتر شود و می‌پذیرم که برگزاری این کنفرانس‌ها در منطقه به‌ویژه برای دانشجویان‌ به صرفه‌تر خواهد بود. کنفرانس‌های منطقه‌ای را نمی‌توان در همه‌جای دنیا راه‌اندازی کرد در ابتدا باید کشورهای یک منطقه از طریق درخواستی که به ایفلا می‌دهند خواهان برگزاری این کنفرانس در منطقه باشند. برگزاری این کنفرانس‌ها باعث بهبود فعالیت‌های ایفلا خواهد شد.
 
بودجه انجمن‌ها تعین کننده مبلغ عضویت
گفتنی است مبلغ عضویت انجمن‌ها در ایفلا براساس بودجه‌ای است که خود انجمن‌ها دارند و اگر کمتر از 10هزار دلار باشد می‌توانند با پرداخت 250 دلار در تمام کنفرانس‌ها شرکت کنند.
 
به گفته گلوریا سالمرون جدای از سیاست‌ها کتابخانه‌ها باید برای همه افراد در دسترس باشند.

نظر شما