شناسهٔ خبر: 54153 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حکمت،مشمول زمان ومکان نمی‌شود/حکمت علوی فتح الفتوح زندگی ملاصدرا

منصوری لاریجانی در مراسم رونمایی از دو کتاب «حکمت علوی» و «شرح و تفسیر نهج البلاغه» گفت: ملاصدرا فتح الفتوح زندگی اش را نزول حکمت علوی در وجود خود می داند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  مراسم رونمایی از دو کتاب «حکمت علوی» و «شرح و تفسیر نهج البلاغه» صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی در این مراسم با اشاره به آیاتی از سوره طلاق، گفت: بر اساس این آیه گفته می شود کسی که ایمان می آورد، صاحب فکر و اندیشه است. به عبارت دیگر بعد از فکر و اندیشه است که فرد ایمان می آورد. قرآن از مقوله قرائت است و آیات الهی مبین هستند، یعنی با معیار عقل نازل شده اند. کسی که به خدا ایمان بیاورد، به بهشت می رود و در همان جا می ماند.

وی افزود: از سال ۸۵ تاکنون بانک داده های فرهنگی و اجتماعی در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل دادیم که بر اساس آن به بهانه کار فرهنگی وارد حوزه فرهنگ شدیم و بر اساس این داده ها مطرح شد که هر سازمانی چند صفحه کتاب تولید می کند. بر اساس این آمارها مشخص شد که سهم مکتوبات سازمان تبلیغات اسلامی افزایش خوبی داشته به طوری که برخی از کتاب های ما به چاپ صدم رسیده و اتفاقات خوبی رقم خورده است. امیدواریم بتوانیم تیراژ این دو کتابی که امروز رونمایی می شود را هم بالا ببریم که مولف و محقق راضی باشند. از آقای لاریجانی هم تشکر می کنیم که این کتاب ها را نوشته اند.

منصوری لاریجانی مولف اثر حکمت علوی گفت: بنده از همان سالی که رهبر معظم انقلاب سال امیر المومنین (ع) نامگذاری کردند به فکر نوشتن این کتاب ها افتادم. البته این عشق و جوشش حضرت علی (ع) همیشه در من وجود داشت به طوری که بنده از زمان دبیرستان خطبه های نهج البلاغه را به صورت خودجوش حفظ می کردم.

وی افزود: بر اساس هرمنوتیک مفسر محور که هایدگر و اصحابش بیان می کنند، هم می توان از روایت افراد بزرگ استفاده کرد و هم از خودشان، چون آدم های بزرگ هیچ وقت نمی میرند. همانند این نظریه را سید حیدر آملی هم با عنوان تفسیر روایی و تفسیر ولایی مطرح کرده و گفته در تفسیر روایی باید از روایت ها و از تفسیر ولایی از خود ولایت استفاده کرد. متاسفانه ما به جای «جامع الاسرار» در دانشگاه ها، «هستی و زمان» هایدگر را تدریس می کنیم.

این پژوهشگر و محقق اضافه کرد: در تمام مراحل آماده سازی شرح و تفسیر نهج البلاغه، عشق مولا با من بود. ابتدا آن را ترجمه کردم، ولی پس از آن به این نتیجه رسیدم که براساس فصاحت و بلاغت احتیاج به یکسان سازی دارد که بسیار هم کار سختی بود ولی بنده با عشق آن را انجام دادم. یکی دیگر از نوآوری های این اثر، خودداری از تکرار بود. علاوه بر این ۱۲۴ کلیدواژه هم در این اثر مطرح شده که خودش یک کتاب است، بنابراین می توان گفت اثر حاضر ترجمه لفظی، معنایی، تفسیری و انفسی است.

منصوری لاریجانی در خصوص کتاب «حکمت علوی» هم که تازه ترین تالیفش است، گفت: حکمت، آسمانی و منشاء نزول حکمت، ازلی است و مشمول زمان و مکان نمی شود. ابن سینا در رساله «معراجیه» خود گفته مثل حضرت علی (ع) در میان عقلا، حکما و فضلا مثل معقول در میان محسوس است یا مثلا ملاصدرا مطرح کرده که من سه تا اربعین گرفتم تا بتوانم یک درس را فرا بگیرم. در این سه چله، علی (ع) به من حکمت چشاند و این بزرگترین کشف زندگی من است. به بیان دیگر ملاصدرا فتح الفتوح زندگی اش را نزول حکمت علوی در وجود خود می داند.

وی در پایان از تمام افرادی که در آماده سازی و تهیه این کتاب او را همراهی کردند، تشکر و سپاسگزاری کرد.

میرکریمی مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بین الملل در خصوص این شرکت انتشاراتی گفت: از سال ۱۳۷۳ انتشارات چاپ و نشر بین الملل از واحد انتشارات به شرکت چاپ منتقل شد و تاکنون بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب در حوزه دین ارائه داده است. امسال هم از نمایشگاه کتاب (سال ۹۶) تا نمایشگاه کتاب سال آینده حدود ۷۰ عنوان کتاب ارائه داده ایم که یک سوم آن چاپ اول است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با وجود مسائل و مشکلات فعلی نشر، تحمل ادامه کار را داشته باشیم و در سال آینده روند رو به رشدی را طی کنیم. در طی این سال ها سعی کردیم که به صورت حرفه ای عمل کنیم. علیرغم اینکه تحت نظر سازمان تبلیغات اسلامی هستیم، ولی در حوزه تولید و پخش به صورت صنفی عمل می کنیم.

در انتهای این مراسم با حضور مهمانان حاضر در مجلس، از دو اثر منصوری لاریجانی رونمایی شد.

نظر شما